Aviseringar
Rensa alla

Problem med farsan


Ämnesstartare

Har fått lite problem med pappa på sista tiden. I skolan har jag väldigt mycket, har massa extraval och sådant, så jag börjar tidigt varje morgon och dessutom så har jag det ganska hårt på natur linjen i åk 2.

Mitt problem är att i morse så var jag så jäkla trött, vilket ledde till att jag försov mig till en spanska lektion. Farsan lackar såklart och stormar in i mitt rum när jag vaknat, 20 minuter innan jag börjar och skriker ut att han drar in mitt barnbidrag om jag inte går till lektionen.

Min första tanke var att han överreagerar, så jag går och duschar. Men när jag står i duschen så kommer han dit och säger att han drar in halva barnbidraget. Då förstår jag att det är på allvar och blir grymt arg. Jag går upp till mitt rum, och dumt nog smäller jag igen dörren med en jävla smäll. Finns det någonting min pappa hatar, så är det just när man smäller i dörrar.

Han stormar då in rasande i mitt rum och hävdar att jag inte ska få någon månadspeng resten av året och att han ska koppla ur internet. Då säger jag att jag vägrar gå till skolan. Han säger då att då får jag skylla mig själv och jag vet att han har rätt.

Iaf, vad ska jag göra för att få fred med min farsa och hur ska jag göra så att han drar tillbaks straffen lite?

PS. brukar försöka be om ursäkt, men det slutar med att han håller kvar sina straff. Och att hämnas genom att tex inte gå i skolan är ju ingen ide.


   
Citera

Om du går i åk 2 på gymnasiet så får du inget barnbidrag ändå, så det kan han inte dra in. Däremot kommer studiebidraget ryka om du är borta för mycket från skolan, så lösningen (om du vill ha pengar) är att gå till skolan även fast det är jobbigt.

Prata lite med din pappa, säg att hans straff inte hjälper. Det är fortfarande lika tråkigt att gå upp tidigt och åka/gå iväg till skolan. För att göra honom extra glad kan du städa lite hemma eller något sånt, kanske laga lite middag åt honom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

Om du går i åk 2 på gymnasiet så får du inget barnbidrag ändå, så det kan han inte dra in. Däremot kommer studiebidraget ryka om du är borta för mycket från skolan, så lösningen (om du vill ha pengar) är att gå till skolan även fast det är jobbigt.

menade studiebidraget, men jag går tillräckligt i skolan. det är bara någon morgonlektion jag kan skippa nån gång i månaden. Problemet är ju att han får studiebidraget och sen behåller han det, dvs jag får det inte


   
SvaraCitera

Så gör jag också, det gör nog de flesta i gymnasiet. Det blir för mycket annars.. Men nästa år (om du är född 1994 eller tidigare dvs) så hamnar studiebidraget på ditt konto direkt. Då kan han inte göra så mycket förutom att vara sur på dig.

Jag tycker det är dumt av föräldrar att hota med att dra in på månadspeng/studiebidrag/barnbidrag osv, det slutar ändå med att de måste betala sina barns utgifter.


   
SvaraCitera

Pedagogisk farsa.

Be om ursäkt för din reaktion, förklara att du var väldigt trött och att det inte var meningen att missa morgonlektionen. Säg också att du inte gillar hur han reagerar på det. Han fattar väl inte att det finns andra vägar att gå än "Wraawraa *arg* nu får du straff".


   
SvaraCitera

jag skulle ha försökt sköta skolan exemplariskt efter det så pappan fattar att det var en engångsgrej, sen förklara för pappan att "jag hade en jättedålig dag, jag försov mig, det var inte meningen. Förlåt" typ och fråga om han kan dra tillbaka sina straff.


   
SvaraCitera