Aviseringar
Rensa alla

Problem med finnar och mjäll


Ämnesstartare

Hej!

Jag är en kille som är 19 år som har problem med finnar och mjäll.
Jag har haft problem med finnar sen jag var 13, så jag har haft problem med finnar i ungefär 5-6 år vilket börjar bli väldigt jobbigt nu, jag har en hel del finnar alltså. Jag försöker tvätta ansiktet så ofta jag kan och jag använder finn bekämpande produkter som proaktiv + och 2 till märken som står högt uppe på listan för att hjälpa mot finnar. Så klart så använder jag inte de samtidigt utan periodvis, när ett medel inte hjälpte köpte jag ett annat MEN jag är fortfarande kvar med finnarna. Vad ska man göra?

Sedan har jag ett annat problem också och det är mjäll... Jag har haft problem med mjäll några veckor tillbaks nu. Jag använder apotekets egna schampoo mot mjäll med det hjälper inte så mycket, vad är problemet tror ni? lägger jag för mycket schampoo eller för lite?

Hade uppskattat ärliga och vettiga svar! 🙂


   
Citera
Ämnesetiketter

Boka tid hos vårdcentralen så hjälper dom förmodligen dig. För mig skrev dom ut någon kräm. Fick sjukt fina resultat, finnarna var i princip borta redan efter 2-3 månader. Men boka tid hos vårdcentralen så lönar det sig
förhoppningsvis.


   
SvaraCitera

Clearasil servetter eller vad det nu heter är ett väldigt bra preparat mot finnar. Fungerar jättebra för mig och jag rekommenderar det gärna till folk som har problem med finnar.

Använde Head & Shoulders mjällschampo, tror det var H&S iaf. Det fungerade bra.


   
SvaraCitera

Om du inte har sökt läkarvård för din acne så bör du göra det. Det finns starkare salvor än de som finns receptfritt att få. Funkar inte det så finns det tabletter. Testa även att köpa ett mildare schampo än apotekets. T ex ett ekologiskt för torr hårbotten. Och att undvika stylingprodukter och att tvätta ev huvudbonader ofta.


   
SvaraCitera

Stark salicylsyra borde hjälpa lite iaf. Använd bara var tredje dag eller så i början så att huden får vänja sig. Tänk dock på att du då måste använda solkräm på dagarna eftersom huden blir väldigt känslig av syraanvändande. Finns säkert flera att köpa men denna är den starkaste jag testat och tycker att den funkar bra. Finns i svagare styrka också. Som med de hudprodukter så får man ha lite tålamod innan man ser en föränding och inte sluta på en gång.
http://skincity.se/sv/product/4468/paulas-choice-clear-extra-strength-anti-redness-exfoliating-solution-2-salycilic-acid


   
SvaraCitera