Aviseringar
Rensa alla

Problem med föräldrar


Ämnesstartare

Hej, Jag har en kompis som är i desperat behov av hjälp.

Min kompis och jag bor ca 15mil ifrån varandra men hon pluggar här så hon bor på elevhem under veckorna, vad är problemet kan man undra. Jo, hennes föräldrar. Dom är helt och hållet emot henne. Enligt dom så har hon det för "bra" när hon går på en skola hon tycker om och har vänner att umgås med, vänner med körkort och bil.

Nu tvingas hon nästan sluta denna skola just pga föräldrarna som tycker att hon har det för bra, och att hon inte förtjänar detta. Hennes föräldrar tycker för övrigt att "vi" (hennes kompisar) är slödder(har aldrig pratat eller träffat föräldrarna), och att hon är en hora som umgås med oss för att vi kan bli ute sent på nätterna. (hon sköter dock skolan hur bra som helst).

När hon ej är på denna skola så måste hon vara hemma, och hemma får hon knappt göra nånting, hon får inte vara med vänner, hon får inte gå ut, ibland blir hon även inlåst! [mad]

Jag vill nu ha eran hjälp! Vad kan jag/vi göra för att hjälpa hon? Hon vill mer än gärna gå kvar på denna skola som hennes föräldrar hotat med att säga upp henne ifrån.

Hon är för övrigt bara 16år och jag 19.

Tack för mig / Vännen

PS. ursäktar ev. dålig formulering. [rolleyes]


   
Citera
Ämnesstartare

Optimist:

Jag vill nu ha eran hjälp! Vad kan jag/vi göra för att hjälpa hon? Hon vill mer än gärna gå kvar på denna skola som hennes föräldrar hotat med att säga upp henne ifrån.

de verkar inte ha ngn anledning till att göra det av det jag fått veta av din text.. o de verkar vara kassa föräldrar om de t.o.m låser in henne :S sjukt!

ta kontakt med kuratorn på skolan o snacka om det kanske? lr ngn vuxen du kan lita på, dina föräldrar kanske? snuten i värsta fall :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Glömde skriva att soc hade en utredning som tyvärr lades ner..
Ska försöka ta kontakt med skolan och se om man blir lite klokare.

Tack för visat intresse Knarko


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Optimist:

Glömde skriva att soc hade en utredning som tyvärr lades ner..

vrf lades det ner :S

Optimist:

Ska försöka ta kontakt med skolan och se om man blir lite klokare.

hoppas det.. men det är ju soc som har yttersta ansvaret sen ändå..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har ingen aning om varför det lades ner.. Funderar dock starkt på att göra en ny anmälan till soc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Optimist:

Jag har ingen aning om varför det lades ner.. Funderar dock starkt på att göra en ny anmälan till soc.

tkr jag iaf att du ska göra.. hoppas det går bra!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eftersom hon är minderårig finns det inte mycket att göra. Hennes föräldrar bestämmer fram tills hon fyller 18.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Road Behind:

Eftersom hon är minderårig finns det inte mycket att göra. Hennes föräldrar bestämmer fram tills hon fyller 18.

sant.. men om de behandlar henne kasst kan de knappats bestämma över henne.. alla barn har rätt till bra föräldrar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Road Behind:

Eftersom hon är minderårig finns det inte mycket att göra. Hennes föräldrar bestämmer fram tills hon fyller 18.

Det jag var rädd för. det är dock bara hon som får skiten, hennes yngre bror är typ favoriserad av föräldrarna vilket jag inte tycker är rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

sant.. men om de behandlar henne kasst kan de knappats bestämma över henne.. alla barn har rätt till bra föräldrar

Eftersom soc la ner utredningen kom de uppenbarligen fram till att hon inte behandlades sämre än andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Road Behind:

Eftersom soc la ner utredningen kom de uppenbarligen fram till att hon inte behandlades sämre än andra.

det finns utredningar som lagts ner p.g.a dåliga skäl så det kan gå bättre nästa gång


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Optimist:

Det jag var rädd för. det är dock bara hon som får skiten, hennes yngre bror är typ favoriserad av föräldrarna vilket jag inte tycker är rätt.

Ok konstigt. Föräldrarna är kanske bara överbeskyddande. Vet inte hur gammal brodern är, men skulle tro att det är större risk att en 16-årig flicka råkar illa ut på kvällarna än t.ex en 15-årig pojke.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

det finns utredningar som lagts ner p.g.a dåliga skäl så det kan gå bättre nästa gång

Tror chansen är ytterst liten att de skulle ta upp en redan nerlagd utredning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Road Behind:

Föräldrarna är kanske bara överbeskyddande.

Jag ser då inte likheten med att bli kallad hora av sina föräldrar har med överbeskyddande att göra..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Road Behind:

men skulle tro att det är större risk att en 16-årig flicka råkar illa ut på kvällarna än t.ex en 15-årig pojke.

Hon är aldrig ensam, hon är alltid med oss och hon får skjuts av oss dit hon ska.


   
SvaraCitera