Aviseringar
Rensa alla

Problem med förhållandet sedan skolstarten, vad ska jag göra?


Ämnesstartare

Heysan, känner att jag behöver skriva av mig lite angående detta och kanske få lite hjälp på traven. Seriösa svar uppskattas verkligen! Tack på förhand.

Okej, det är så här att jag har en pojkvän sen ett år tillbaka som precis har börjat på ett skidgymnasium två mil ifrån mig. Han elit tränar fem gånger i veckan, går även naturvetenskapslinjen (hardworker) och bor på elevhemmet där. Det här tar alltså verkligen upp all hans tid känns det som.

Vi har snart inte träffats på tre veckor av olika orsaker som t.ex läger, tjafs, skola, träningar, olika åsikter och så har vi helt enkelt inte haft tid för varandra. Förut så träffades vi fem gånger i veckan och på helgerna så det är verkligen jobbigt att det blivit såhär nu. Jag går dessutom i 9:an just nu och måste verkligen tänka på att uppnå alla målen och få bra ett slutbetyg.

Jag har redan tagit upp det här problemet flera gånger med honom och sagt att jag tycker att han kanske ska prioritera mig lite ibland. Varför annars ha en relation man inte kan engagera sig i och ta hand om. Jag försöker iallafall blanda, liksom ibland prioritera skolan, ibland mig själv, ibland kompisar, ibland honom, träningar m.m! Men i hans värld finns inte det tankesättet riktigt. Utan det är alltid jag kommer sist i alla sammanhang. Skolan först, sen träningar, familjen, kompisar, aktiviteter, nöjen och sist jag!

Det är också nästan alltid jag som tar initiativ till möte, sms, chat eller andra sätt att få kontakt på. Det är jag otroligt less på eftersom det känns som att jag är den enda som engagerar mig i det hela. Han säger att han älskar mig jättemycket och jag betyder allt för honom men just nu känns det där bara som tomma ord.

Jag kanske ska nämna att han hatar att smsa, sitta vid datorn och prata i telefon. Han blir alldeles för rastlös och skiter ofta i att svara för att han inte klarar av den "digitala världen" som han kallar det. Han kan även bara träffas på måndagar eller helger. På helgerna vill han oftast åka hem till sin familj (han älskar sin familj, riktig hemma kille) och på måndagar är han ofta trött efter helgen och en lång skoldag och vill bara ta det lugnt.

Jag vet inte vad jag ska göra.. Han vill nog vara med mig egentligen men han vet inte hur han ska göra för att få mig nöjd även fast jag berättar hur han ska göra för att få förhållandet att fungera. Han verkar inte förstå att det är TVÅ personer man ska ge uppmärksamhet och kärlek till när man säger "ja" till ett förhållande, man är inte längre ensam utan det finns en till i ens liv.

Jag vill att han ska visa mig kärlek, uppmärksamhet och att jag betyder mycket för honom. Jag är jätteglad för hans skull att han kom in på det där gymnasiet och att han vill göra bra ifrån sig. Men ibland måste han verkligen tänka på mig lite! Vårt förhållande kommer rinna ut i sanden annars.

Så frågorna till er lyder:
Vad ska jag göra för att få honom att ta initiativ till saker?, är det någon som befinner sig i en liknande situation och har löst problemet?, Hur gör ni för att få era förhållanden att fungera?, vad är era tips till mig helt enkelt?

Btw.. Tankar på att dumpa finns inte. Jag vill lösa problemet!
Jätte tacksam för svar.


   
Citera

LinaBlondina:

Tankar på att dumpa finns inte. Jag vill lösa problemet!

det är ju han som måste vilja prioritera dig högre för att det ska funka, du kan inte tvinga honom att göra det. han kanske inte borde ha ett förhållande just nu om han är så upptagen med andra saker.


   
SvaraCitera

Detta är ett bra läge för dig att vara med på våran kommande orgie http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=295720 ! Du är 15, det räcker.


   
SvaraCitera

du får väll prata mer med honom om det då. men som sagt du kan inte tvinga honom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

han kanske inte borde ha ett förhållande just nu om han är så upptagen med andra saker.

Jo, den tanken har också cirkulerat runt i mitt huvud. Han kanske inte borde ha ett förhållande eftersom han inte engagerar sig. Men han säger att han verkligen vill försöka men liksom.. Njae, just nu känns det där bara som tomma ord. Han tycker jag är en alldeles för kärleksfull person ibland. Han verkar tycka att träffas mindre än en gång i veckan är mycket men jag tycker det är alldeles för lite! Men ja, jag håller med lite om det du säger.


   
SvaraCitera

jag tycker du ska dumpa kille lixom om han tycker 1gång i veckan e för mycket typ så gö slut eller ett uppehåll det n gjorde jag med mitt ex visa sig att hon hade strulat med nån annan veckan inne så jag gjorde slut


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

du får väll prata mer med honom om det då. men som sagt du kan inte tvinga honom.

Jo, jag ska nog det.. Men han blir egentligen jättesårad när jag säger att han är dålig på att prioritera mig ibland. Han är rätt känslig! Och, nej jag vill inte tvinga honom. Jag vill bara hjälpa honom att få vårt förhållande att fungera, jag kanske glömde att nämna att jag är hans första förhållande, att han är uppvuxen med bara bröder och var väldigt blyg för tjejer innan.


   
SvaraCitera

Sorry, men det låter inte som att han tycker om dig tillräckligt mycket om han inte bryr sig.
Berätta för honom exakt hur du känner, ändrar han inte sitt beteende så finns det inte mycket mer att göra. Han kan säga att han älskar dig, men visar han det inte så är det tyvärr inte mycket värt.[n]


   
SvaraCitera

tommy1357:

lixom

tommy1357:

e för

tommy1357:

typ så

tommy1357:

tommy1357:

det n

tommy1357:

nån

tommy1357:

inne

tommy1357:

dumpa


   
SvaraCitera

LinaBlondina:

Han är rätt känslig! Och, nej jag vill inte tvinga honom. Jag vill bara hjälpa honom att få vårt förhållande att fungera, jag kanske glömde att nämna att jag är hans första förhållande

Pendulum:

Berätta för honom exakt hur du känner, ändrar han inte sitt beteende så finns det inte mycket mer att göra. Han kan säga att han älskar dig, men visar han det inte så är det tyvärr inte mycket värt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pendulum:

Sorry, men det låter inte som att han tycker om dig tillräckligt mycket om han inte bryr sig.

Mjo, det känns faktiskt som det.. Men varje gång jag säger det (att han inte bryr sig om mig alltså) så säger han direkt att han gör det. Men han verkar inte veta hur han ska visa att han gör det.. :/ Det är väldigt svårt för mig också att få kontakt med honom när han avskyr att sms, chatta och prata i telefon.

Okej, prata i telefon är väl helt okej för honom. Men då är det mest jag som pratar.. Men mitt problem med det är att jag hatar att ringa! Jag hatar att höra signalerna innan man kommer fram, vetskapen om att han kanske inte svarar, jobbigt att på börja samtalet och sedan avsluta det. Jag får liksom ångest! Eller något..


   
SvaraCitera

LinaBlondina:

Men varje gång jag säger det (att han inte bryr sig om mig alltså) så säger han direkt att han gör det. Men han verkar inte veta hur han ska visa att han gör det.. :/ Det är väldigt svårt för mig också att få kontakt med honom när han avskyr att sms, chatta och prata i telefon.

Om han inte vet hur man visar att man bryr sig om någon ska man inte vara i ett förhållande. Du kan inte sitta och hoppas att han plötsligt kommer till insikt. Låter som att han är väldigt osäker.

LinaBlondina:

prata i telefon är väl helt okej för honom. Men då är det mest jag som pratar.. Men mitt problem med det är att jag hatar att ringa! Jag hatar att höra signalerna innan man kommer fram, vetskapen om att han kanske inte svarar, jobbigt att på börja samtalet och sedan avsluta det. Jag får liksom ångest

Åk och träffa honom. Hör inte av dig innan, åk bara hem till honom när du vet att han är hemma och våga ställa krav. Han kan inte skicka hem dig när du åkt 2 mil? Du har rätt till det. Han måste ju fatta att ett förhållande måste vara ömsesidigt för att det ska fungera. Ställ honom mot väggen helt enkelt! Vet att det är svårt eftersom han är känslig, men du kan inte ta hänsyn till det jämt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pendulum:

Om han inte vet hur man visar att man bryr sig om någon ska man inte vara i ett förhållande. Du kan inte sitta och hoppas att han plötsligt kommer till insikt. Låter som att han är väldigt osäker.

Jo, jag håller med dig.. Men det är ju just det att jag älskar honom.. Jag vill inte förlora honom även fast jag kanske vet att det är just det jag borde göra.. Att göra slut med honom alltså. Jag har försökt att verkligen skita i honom ibland och göra saker jag tycker i kul, till exempel sporta eller vara med kompisar. Men snart är mina tankar hos honom igen och då blir jag sorgsen.. Han förstår inte hur mycket bara ett litet sms där det står "Jag saknar dig <3" kan betyda. Det tar ju bara några sekunder att skicka iväg något sådant!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pendulum:

Åk och träffa honom. Hör inte av dig innan, åk bara hem till honom när du vet att han är hemma och våga ställa krav.

Lite svårt att göra det.. Jag slutar skolan 16:00 varje dag och han har träning 18:00 och då måste han hinna att äta och sådant innan dess. Sedan tar det ju ett tag att åka dit med buss. Så det känns ganska omöjligt! :/


   
SvaraCitera

LinaBlondina:

ite svårt att göra det.. Jag slutar skolan 16:00 varje dag och han har träning 18:00 och då måste han hinna att äta och sådant innan dess. Sedan tar det ju ett tag att åka dit med buss. Så det känns ganska omöjligt! :/

Okej, då förstår jag att det är svårt. Men helgen då?
Nästa gång ni ses tycker jag iaf att ni ska "prata ut".

LinaBlondina:

Jo, jag håller med dig.. Men det är ju just det att jag älskar honom.. Jag vill inte förlora honom även fast jag kanske vet att det är just det jag borde göra.. Att göra slut med honom alltså

Det är klart det är jobbigt, men ibland måste man faktiskt släppa taget hur mycket det än tar emot. Vem vet, han kanske inser vad han gått miste, att han tagit dig för givet, och börjar kämpa då.

LinaBlondina:

Han förstår inte hur mycket bara ett litet sms där det står "Jag saknar dig <3" kan betyda. Det tar ju bara några sekunder att skicka iväg något sådant!

Ja precis! Inga svårigheter alls. Som jag tidigare sagt, prata med honom och händer ingenting: Gör slut. Det är det bästa om du inte vill fortsätta vara i ett förhållande som får dig att må dåligt.


   
SvaraCitera