Aviseringar
Rensa alla

Problem med klockan i windows


Ämnesstartare

Min klocka i windows har fått fnatt och hoppar fram och tillbaka lite som den vill. Jag finner detta ganska störande, eftersom det bland annat påverkar min IM-klient.

Min pojkvän sa att det antagligen var någonting med bios(?) som man inte kan göra någonting åt.

Jag har efter litet googlande försökt synkronisera klockan med diverse ntp-servers men det står bara "ett fel uppstod när operativsystemet synkroniserade med blabla".

Jag tänkte också att man kunde avaktivera klockan helt men hittar ingen sådan inställning.

Finns det något program till windows som ser till att klockan hela tiden visar rätt tid, eller vad ska jag göra?


   
Citera
Ämnesetiketter

Klistra dit en annan klocka.


   
SvaraCitera

Säg något du INTE har problem med i Windows..


   
SvaraCitera

Tornapart:

Säg något du INTE har problem med i Windows..

nnanananann nada


   
SvaraCitera

Jag har samma problem, i Windows går klockan alltid en timme efter. Har ställt om den hur många gånger som helst och ändrat lite olika inställningar, men problemet kvartstår.

Beror tydligen på att BIOS-klockan (BIOS är det första program som körs, ett program som startar allt annat, kan man väl säga) går fel, och att Windows hela tiden synkar efter den. Vad man kan göra åt det vet jag ej. [sad]


   
SvaraCitera

Capture:

Beror tydligen på att BIOS-klockan (BIOS är det första program som körs, ett program som startar allt annat,

Ändra tids-zon?


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Ändra tids-zon?

Att ändra tidszon i Windows gör ingen skillnad, den ställer tillbaka sig enligt BIOS-klockan i alla fall.


   
SvaraCitera

Capture:

Att ändra tidszon i Windows gör ingen skillnad, den ställer tillbaka sig enligt BIOS-klockan i alla fall.

Ändra till kina.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Jag har samma problem, i Windows går klockan alltid en timme efter. Har ställt om den hur många gånger som helst och ändrat lite olika inställningar, men problemet kvartstår.

Jo det suger. Min klocka var först 22:05, och nästa gång jag tittade var den typ 21:24 osv. Risk för missöden om inte annat.


   
SvaraCitera

Jag ställde om min BIOS-klocka nu. Har dock inte undersökt ifall det fungerar, men det borde det göra.

Starta om datorn, och var redo att trycka på den knapp som det, under uppstarten, står att du ska trycka på för systeminställningar eller liknande. Var uppmärksam för det står inte kvar länge. Det brukar vanligtvis vara F11, F10 eller Delete. Du kommer då fram till en meny där du borde kunna leta dig fram till klockan, och då även ändra den. Det ser ganska olika ut från dator till dator, men borde finnas under någon kategori för inställningar. Ställ om klockan till rätt tid och spara.

Macktorsken:

Ändra till kina.

Varför i helvete då? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Ställ om klockan till rätt tid och spara.

Tack, ska testa det om programmet jag hittade inte fungerar. [smile]


   
SvaraCitera