Aviseringar
Rensa alla

”Problem” med mat..


M04
 M04
Ämnesstartare

Hejsan igen, (sorry för slarvigt skrivet å osammanhängande och långt så aa om du har tråkigt har du en bok att läsa nu typ haha)
asså jag har börjat få problem med maten igen då jag  nyligen gjort slut med min kille  som jag typ hade ett förhålla de med men aldrig träffats pga vi bor långt ifrån varandra m.m å lite sånt
har ju som sagt typ en del problem med min psykiska hälsa, typ ångest, självskada osv
men hade även ett tag väldigt mkt problem med maten (sen jag va ca 12? Men värsta tiden var 13/14 -början av sommaren)och ville att siffrorna på vågen skulle gå ner, å då menar jag mycket ock snabbt, gick även ner en del eftersom att jag ibland inte åt på 1-2 dagar å bilan även med vilja spydde upp maten efter t,ex middagen.. sen nu under sommaren har jag mått lite bättre, ätit mer, (för mkt enligt mig )vilket lett till att jag gått upp ALLT igen och mår SKIT bra vikten jag ligger på nu..
nu vill jag sluta äta igen, äta lite, spy upp maten jag äter , gå ner i vikt osv ,för tycker jag väger mkt (men har ”normalt” BMI ändå).
men det jag skriver detta för är för att jag undrar om nån har nå tips på vad man borde göra för att inte bara tänka negativt im mat hela tiden typ?
(får ingen hjälp med not av mitt psykiska mående och ingen i familjen vet nåt heller så lever som e stor lögn runt folk heh)
(+ vad tycker ni är ”normal”/ok vikt för en tjej på 168cm å 15år?)


   
Citera

60-70 skulle jag gissa på


   
SvaraCitera

Jag tycker att du kan få bättre hjälp och stöd av vuxna på ungdomsmottagningeneller dom personer som har gått igenom samma sak självGlatt skålande


   
SvaraCitera

Maymay:
60-70 skulle jag gissa på

Tardig


   
SvaraCitera

Bananlåda:

Tardig

Vad


   
SvaraCitera

Generellt... tjej som kille, man som kvinna... längden i cm minus ca 110 = idealvikt. Dvs är du 168 cm lång så är din idealvikt ca 58 kg. Kolla gärna in BMI IDEALVIKT.


   
SvaraCitera
time
 time

Jag har tagit bort inlägg om idealvikt och siffror eftersom siffror kan vara oerhört skadliga för någon med begynnande ätstörning. TS, du behöver inte noja över vikten, utan äta en bra och balanserad kost så din kropp mår bra. Att inte äta är som att inte tanka bilen - mat är din bensin. Eftersom du beskriver typiska ätstörningsbeteenden är det viktigt att du söker hjälp. Du kan prata med din skolhälsovårdare, någon på närmaste vårdcentral, BUP, eller en dietist som alla är utbildade för att hjälpa dig. Livet är alldeles för kort för att må dåligt över mat och vikt.


   
SvaraCitera

time:
Jag har tagit bort inlägg om idealvikt och siffror eftersom siffror kan vara oerhört skadliga för någon med begynnande ätstörning. TS, du behöver inte noja över vikten, utan äta en bra och balanserad kost så din kropp mår bra. Att inte äta är som att inte tanka bilen - mat är din bensin. Eftersom du beskriver typiska ätstörningsbeteenden är det viktigt att du söker hjälp. Du kan prata med din skolhälsovårdare, någon på närmaste vårdcentral, BUP, eller en dietist som alla är utbildade för att hjälpa dig. Livet är alldeles för kort för att må dåligt över mat och vikt.

Bruh moment


   
SvaraCitera

time: Jag har tagit bort inlägg om idealvikt och siffror eftersom siffror kan vara oerhört skadliga för någon med begynnande ätstörning.

Så admin tycker att "ätstörningar" är allvarligare än övervikt? Globalt är det fler människor som dör av övervikt än som svälter ihjäl. Gråter

Aftonbladet: Övervikt dödar fler än hunger


   
SvaraCitera

Maymay:

Vad

Minns inte lel


   
SvaraCitera

Bananlåda:

Minns inte lel

same


   
SvaraCitera
time
 time

stoner:

Så admin tycker att "ätstörningar" är allvarligare än övervikt? Globalt är det fler människor som dör av övervikt än som svälter ihjäl. Gråter

Aftonbladet: Övervikt dödar fler än hunger

Ätstörningar är oerhört farligt, livshotande och på UM har vi strikta regler för vad som gäller i trådar som behandlar ätstörningar. Håll dig till topic, har du frågor om hur jag ser på övervikt och dyl kan du ta det i PM med mig. Jag är förbannat strikt med modereringen i ÄS-trådar.


   
SvaraCitera

stoner:

Så admin tycker att "ätstörningar" är allvarligare än övervikt? Globalt är det fler människor som dör av övervikt än som svälter ihjäl. Gråter

Aftonbladet: Övervikt dödar fler än hunger

Man kan väl tekniskt sett kalla övervikt för ätstörning.


   
SvaraCitera