Aviseringar
Rensa alla

Problemet med religion och skola.


Ämnesstartare

mediakatt:

Varför? Finns det något uppenbart problem med att poängtera att de mest vedertagna vetenskapliga teorierna faktiskt också har konkurrenter, som till exempel diverse former av kreationism?

Man brukar göra skillnaden mellan religion och vetenskap genom att vetenskapen i stort grundar sina tolkningar genom att studera sin omgivning och religioner grundar sina tolkningar på studier av heliga skrifter och andra bud. Det är därför bra om den konventionella vetenskapen får lära ut sina läror och religionen lär ut sina läror. Att blanda dem båda skulle ge allt för många tolkningar av ett ämne.

Läran om världen genom olika religioners synvinkel är dock undermåelig i skolorna det håller jag med om, deras åsikter borde också läras ut i större grad än vad som görs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi:

Att blanda dem båda skulle ge allt för många tolkningar av ett ämne.

Jag ser din poäng, men att så totalt särskilja ämnena åt ger ändå en bild av att vetenskapen är fakta, medan religion är... ja, sagor och påhitt. Grundskoleutbildningen och en stor del av gymnasieutbildningen verkar mest skapa ignorans mot religioner av diverse slag, snarare än förståelse. Det känns inte önskvärt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

men att så totalt särskilja ämnena åt ger ändå en bild av att vetenskapen är fakta, medan religion är... ja, sagor och påhitt

Precis. Religionernas världsbild borde också visas fram mer. På vilket sätt detta ska gå till är jag dock inte helt säker. Det vore intressant om någon kan komma med förslag. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Varför? Finns det något uppenbart problem med att poängtera att de mest vedertagna vetenskapliga teorierna faktiskt också har konkurrenter, som till exempel diverse former av kreationism?

Det finns inga konkurrenter till låt oss säga evolutionsteorin. Det som finns är vaga hypoteser eller idéer som aldrig kommer att lämna ritbordet. Att lära ut om något som går emot alla vetenskapliga riktlinjer så som den vetenskapliga metoden vore bara ignorant.

Om man skulle få för sig att lära ut detta i vetenskapliga kurser, så ska även det flygande spaghettimonstret läras ut. Missförstå inte, jag jämför inte Gud med spaghettimonstret men i vetenskapliga sammanhang har de samma grund.

Dela in religionskursen i något slags; "en del av kristna tror att jorden är 6000 år gammal" osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SWEEET:

Det finns inga konkurrenter till låt oss säga evolutionsteorin. Det som finns är vaga hypoteser eller idéer som aldrig kommer att lämna ritbordet. Att lära ut om något som går emot alla vetenskapliga riktlinjer så som den vetenskapliga metoden vore bara ignorant.

Jo, nu finns det ju faktiskt det. Att dessa inte vilar på vetenskapliga grunder betyder inte att de inte har gott om anhängare, och så förbannat svårt kan det knappast vara att avsätta några lektioner under något naturvetenskapligt ämne till att ta upp även dessa. Och nej, jag menar inte att det ska läras ut som vetenskap. Jag menar att det bör tydliggöras att det finns fler världsåskådningar än den vetenskapliga.

SWEEET:

Dela in religionskursen i något slags; "en del av kristna tror att jorden är 6000 år gammal" osv.

Det skulle man kunna göra, men skulle det fylla ett vettigt syfte?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi:

Precis. Religionernas världsbild borde också visas fram mer. På vilket sätt detta ska gå till är jag dock inte helt säker. Det vore intressant om någon kan komma med förslag.

Det borde den. Fast jag är inte heller helt säker på hur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Största problemet med skola och religion eller bara skolan? Är ju knappast det största problemet vad gäller skolan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Jag menar att det bör tydliggöras att det finns fler världsåskådningar än den vetenskapliga.

Jag tror de flesta är medvetna om det. Religion ska inte blandas samman med vetenskapliga teorier. Religion är ett ämne och där läser man om det. Sedan om ni tycker att det gör att folk känner ignorans mot troende, som om de var på efterkälken; det borde man väl istället jobba på att förhindra i religionsundervisningen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Jag tror de flesta är medvetna om det. Religion ska inte blandas samman med vetenskapliga teorier.

Jag tror att de flesta faktiskt inte är alls särskilt medvetna om det på något annat än ett teoretiskt plan.

grodanboll_:

Sedan om ni tycker att det gör att folk känner ignorans mot troende, som om de var på efterkälken; det borde man väl istället jobba på att förhindra i religionsundervisningen?

Visst, ge större utrymme till religion och filosofi istället då. Det fungerar ju uppenbarligen inte så väl i nuläget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Jag tror att de flesta faktiskt inte är alls särskilt medvetna om det på något annat än ett teoretiskt plan.

Hur menar du då?

grodanboll_:

: Jag menar att det bör tydliggöras att det finns fler världsåskådningar än den vetenskapliga.

Antingen så inser man att det finns fler världsåskådningar t.ex. religioner eller inte.

mediakatt:

Visst, ge större utrymme till religion och filosofi istället då. Det fungerar ju uppenbarligen inte så väl i nuläget.

Jag tror inte det handlar så mycket om hur mycket tid man lägger på det. Däremot borde man satsa på kvalité istället för kvantitet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Antingen så inser man att det finns fler världsåskådningar t.ex. religioner eller inte.

Att inse att religioner finns är inte riktigt samma sak som att betrakta det som en världsåskådning. Eller att ens förstå begreppet. Om vi ska se till grundskoleundervisningen så är väl de flesta högstadieelever av åsikten att religiösa människor är... ja, dumjävlar som är rädda att brinna i helvetet om de inte gör som Gud säger, ungefär.

grodanboll_:

Jag tror inte det handlar så mycket om hur mycket tid man lägger på det. Däremot borde man satsa på kvalité istället för kvantitet.

Möjligt. Så hur menar du att man bör förbättra kvalitén?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

g. Eller att ens förstå begreppet. Om vi ska se till grundskoleundervisningen så är väl de flesta högstadieelever av åsikten att religiösa människor är... ja, dumjävlar som är rädda att brinna i helvetet om de inte gör som Gud säger, ungefär.

Därför bör religionsundervisningen bli bättre.

mediakatt:

Möjligt. Så hur menar du att man bör förbättra kvalitén?

Ha-ha. Kan börja med lärarledda lektioner. Disciplin, ordning och reda. Respekt för lärare. Alltså jag anser inte bara att religionsundervisningen är kass utan hela svenska skolan...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns så mycket att ändra på. Men det där med tid. Kan ju börja med att utnyttja den tiden man redan har. Och det gör man då genom att vara effektiva på lektionerna och då krävs det vettiga lärare och vettiga elever.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Och nej, jag menar inte att det ska läras ut som vetenskap. Jag menar att det bör tydliggöras att det finns fler världsåskådningar än den vetenskapliga.

Awright. Jag går enbart med på detta om det flygande spaghettimonstret också nämns!

mediakatt:

Det skulle man kunna göra, men skulle det fylla ett vettigt syfte?

Nja, inget är ju vettigt med ID eller kreationism, inte heller fyller det något syfte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Därför bör religionsundervisningen bli bättre.

Jag tror bestämt att du redan läst vad jag tycker om den saken.

grodanboll_:

Ha-ha. Kan börja med lärarledda lektioner. Disciplin, ordning och reda. Respekt för lärare. Alltså jag anser inte bara att religionsundervisningen är kass utan hela svenska skolan...

Ja, så skulle man ju kunna resonera. Huruvida det vore effektivt eller inte känner jag inte riktigt att jag orkar gå in på just nu.


   
SvaraCitera