Aviseringar
Rensa alla

Procent och procentenheter


Ämnesstartare

Okej, vad är procent till skillnad från procentenheter? Om jag har fattat rätt så är procentenheter typ om något har ökat från 21% till 23% så har det ökat med 2 procentenheter? Men vad är du procentens ökning?


   
Citera
Ämnesstartare

man tar det ena delat på det andra på något sätt. herregud, jag har glömt bort hur man räknar matte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pendu:

herregud, jag har glömt bort hur man räknar matte.

JAG MED SÅ HEMSKT


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pendu:

jag har glömt bort hur man räknar matte.

Jag kommer också glömma bort det så fort jag är klar med skolan!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

komigenmichelle:

Men vad är du procentens ökning?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Procentenhet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

komigenmichelle:

Procentenhet:
Procentenheter är stegen i procentskalan 1-100%. Varje steg (1%) kallas för en procentenhet.

Exempel: 50% - 20% = 30% ökning räknat i procentenheter.

Procentökning:
Den nya siffran dividerat med den gamla för att se hur stor del den nya har av den gamla.

Exempel: 50% / 20% = 2,5 = 250%, alltså ökningen är 250% räknat som procentökning.

Sammanfattat:
Räknar du i procentenheter blir ökningen 30%, räknar du i procentökning blir ökningen 250%.

Förstår du eller gjorde jag det hela värre?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razorblade:

Förstår du eller gjorde jag det hela värre?

Nej du gjorde det hela mycket lättare att förstå![smile] Tack!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

komigenmichelle:

lättare att förstå

Nice![smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att ingen har postat denna än...

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

komigenmichelle:

Okej, vad är procent till skillnad från procentenheter? Om jag har fattat rätt så är procentenheter typ om något har ökat från 21% till 23% så har det ökat med 2 procentenheter? Men vad är du procentens ökning?

Det är en ökning med (25-23)/23 = 2/23 = 0,0870. GÅngra med hundra så får du i procent: 0,0870 * 100 ? 8,7%.


   
SvaraCitera
leafar

Razorblade:

Procentökning:
Den nya siffran dividerat med den gamla för att se hur stor del den nya har av den gamla.

Exempel: 50% / 20% = 2,5 = 250%, alltså ökningen är 250% räknat som procentökning.

Inte helt rätt. Minskningen är mycket riktigt 30%-enheter. Dock är procentminskningen 60%.
Ex:
2010 är befolkningen totalt 100 och 50% är bilägare, alltså 50st. 2011 är 20% bilägare, alltså 20st. Minskningen är från 50st-20st. Antalet bilägare har alltså minskat med tre femtedelar, d.v.s. 60%.

komigenmichelle:

Om jag har fattat rätt så är procentenheter typ om något har ökat från 21% till 23% så har det ökat med 2 procentenheter? Men vad är du procentens ökning?

Läs ovan X)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

leafar:

Inte helt rätt. Minskningen är mycket riktigt 30%-enheter. Dock är procentminskningen 60%.

Nu var det inte ordet minskning jag skrev utan ordet ÖKNING. Ökningen är 250% så som jag skrev. Om man däremot vill titta efter vad minskningen blir, då har du rätt att det blir 60%.


   
SvaraCitera
leafar

Razorblade:

Nu var det inte ordet minskning jag skrev utan ordet ÖKNING

Om procentantalet går från 50% till 20% så är det ingen ökning, vare sig i procentenheter eller procent. Eller hur menar du?

Razorblade:

Ökningen är 250% så som jag skrev.

Ökningen av vad? Jag tror inte jag följer dig riktigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

leafar:

Om procentantalet går från 50% till 20% så är det ingen ökning, vare sig i procentenheter eller procent.

Jag skrev "50%-20%" och sen skrev jag att ökningen var 30%. Nya siffran är 50 och gamla siffran är 20. Jag skrev ingenstans att det går från 50% till 20%. Varför känns det som att du gör det hela mer komplicerat än det egentligen är?

leafar:

Ökningen av vad? Jag tror inte jag följer dig riktigt.

Ökning från 20% till 50%.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razorblade:

Den nya siffran dividerat med den gamla för att se hur stor del den nya har av den gamla.

Jag skrev klart och tydligt att det är den nya siffran som ska divideras med den gamla. Alltså 50 = nya siffran. 20 = gamla siffran. Förändringen sker alltså från den gamla mindre siffran 20 till den nya större siffran 50. När det sker en förändring från en mindre siffra till en större kallas det för "ökning", därför skrev jag att det var en ökning.


   
SvaraCitera