Aviseringar
Rensa alla

Procent och procentenheter


Ämnesstartare

Ex:

Banken sänkte räntesatsen från 5,0% till 4,4%.

Hur still blir sänkningen i a) procentenheter och i b) procent?

a) Sänkningen i procentenheter = 5,0 - 4,4 = 0,6

b) Sänkningen i procent = Sänkningen/gamla värdet =
0,6/5,0 = 0,12 = 12%


   
SvaraCitera
leafar

Razorblade:

Jag skrev klart och tydligt att det är den nya siffran som ska divideras med den gamla. Alltså 50 = nya siffran. 20 = gamla siffran.

Lol! Jag måste bättra på min läsning. Du har givetvis rätt och jag borde ha sett detta innan jag kommenterade. Jaja... nu fick TS i.a.f. två exempel även om mitt inlägg möjligtvis förvirrade lite då jag påstod att du gjort fel.


   
SvaraCitera
leafar

Razorblade:

Exempel: 50% / 20% = 2,5 = 250%, alltså ökningen är 250% räknat som procentökning

Kan dock anmärka på något annat här, om jag inte är ute och snurrar igen. Om någonting ökar från 20% till 50% så ökar antalet med 150%, inte 250%. Detta eftersom en ökning med 100% dubblar föregående. Alltså, om det från början är 20st och antalet ökar med 100% är antalet numera 40st. Ökar det med 150% så är antalet 50st.
Man måste göra som chibibbi ovan:
Ökningen med 30 procentenheter dividerat med det gamla värdet:
30/20=1,5=150%


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

leafar:

Jag måste bättra på min läsning. Du har givetvis rätt och jag borde ha sett detta innan jag kommenterade.

Ingen större fara. Jag började tro att du jävlades bara för att jävlas. Nu när jag förstår att ifrågasättandet beror på att du läste lite för snabbt är det lugnt. Det är bara bra att ifrågasätta, så länge man inte gör det enbart för att ha något att klaga på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

leafar:

Om någonting ökar från 20% till 50% så ökar antalet med 150%, inte 250%.

Där har du rätt! Ökningen ska vara 150% och inte 250%. Jag gjorde det lite för enkelt för mig, och det blev fel.

Mängden 250% syftar till förhållandet mellan 50% och 20%, men ska man titta enbart på ökningen ska det vara 30% / 20% = 150%. Den där upptäckten gjorde din dag. Du ser, alltid bra att ifrågasätta.[wink]


   
SvaraCitera
leafar

Razorblade:

Mängden 250% syftar till förhållandet mellan 50% och 20%

Misstänkte detta förstås. Lätt fel att göra.

Razorblade:

Du ser, alltid bra att ifrågasätta.

[cheers]


   
SvaraCitera