Aviseringar
Rensa alla

Professor i underrättelseanalys: Tredje världskriget har redan börjat


Ämnesstartare

Källa: http://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/professorn-tredje-v%C3%A4rldskriget-har-redan-b%C3%B6rjat/ar-BBnkMPl?li=AAb2bl2

Professor i underrättelseanalys: Tredje världskriget har redan börjat

Terrorattackerna i Paris och svaret från Frankrike och andra länder stärker argumenten för att det tredje världskriget redan är här, enligt Wilhelm Agrell som är professor i underrättelseanalys vid Lunds universitet.

– Bakom Parisdåden har vi en aktör som väldigt aktivt spelar på den här konfliktutvecklingen. Genom sitt agerande vill Islamiska staten provocera fram en större väpnad konflikt. De lyckas ganska väl med det. Man får Frankrike att säga att detta är en krigshandling, säger Wilhelm Agrell till Sydsvenskan.

Han menar att det är precis vad Islamiska staten vill.

– Och vad ska man kalla det när fyra av säkerhetsrådets fem permanenta medlemmar befinner sig i krig? Vad vi nu bevittnar är en internationell ordning som stegvis brister sönder.

Enligt Wilhelm Agrell behöver inte ett tredje världskrig vara särskilt likt det första eller andra världskriget.

– Vi kanske är mitt inne i process som är så annorlunda jämfört med 1900-talets världskrig att vi inte ser den. Uttrycket eller liknelsen tredje världskriget kan vara ett hjälpmedel för att få syn på helheten i en konfliktprocess som är så disparat, säger han till Sydsvenskan.

Henrik Höjer, historiker och vetenskapsjournalist på Forskning & framsteg, håller med om att situationen i världen är väldigt oroväckande. Men han tycker att man ska avvakta med att kalla det för ett tredje världskrig.

– Jämför man med första och andra världskriget var det krig som skövlade kontinenter totalt. Kring tio miljoner döda i första världskriget och uppemot 60 miljoner döda i andra världskriget.

Han menar att det är svårt att föreställa sig hur det ställde om världen.

– Jag säger det inte för att förminska det som har skett i Aleppo, i Damaskus förorter, i Homs, i Irak och så vidare. Men det var dödstal i en helt annan magnitud.

Under 2014 dödades drygt 100 000 människor i väpnade konflikter i världen, enligt Henrik Höjer.

– Det är jättemånga människor. Men samtidigt är det en bråkdel av första och andra världskriget. Jag tycker man kan vänta litegrann med att kalla det för tredje världskriget. Historien skrivs alltid i efterhand.

Ska man dra historiska paralleller tycker Henrik Höjer att man kan jämföra med trettioåriga kriget.

– Det var ett krig med en otydlig början som höll på längre och präglades av en blandning av religiös fanatism och krass realpolitik. Länder drogs in och förstod knappt vad som hände. Jag tror det är en bättre liknelse.

Källa: http://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/professorn-tredje-v%C3%A4rldskriget-har-redan-b%C3%B6rjat/ar-BBnkMPl?li=AAb2bl2

SENASTE NYTT: Anonymous till IS: "Vi startar den största attacken någonsin mot er"
http://www.metro.se/nyheter/anonymous-till-is-vi-startar-den-storsta-attacken-nagonsin-mot-er/EVHokp!MVCkA9emt7A/


   
Citera
Ämnesstartare

när ska folk sluta tro att det spelar nån roll vad IS "vill" ifall man förintar IS?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den turkiska nedskjutningen av det ryska stridsflygplanet ger en åtminstone världskrigs-vibbar..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas: Den turkiska nedskjutningen av det ryska stridsflygplanet ger en åtminstone världskrigs-vibbar..

Jag hörde det förut på förmiddagen på radion... lite märkligt tycker jag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Jag hörde det förut på förmiddagen på radion... lite märkligt tycker jag?

Enligt Turkiet har det ryska planet flugit i deras luftrum vilket var anledningen till nedskjutningen. Enligt Ryssland har man inte flugit i turkiskt luftrum utan i syriskt men målet att bomba IS. Ryssland har haft en tendens att provocera genom att flyga över andra länders luftrum medan Turkiet haft en tendens att angripa de som anfaller IS.

Nato var iallafall inte medvetna om saken innan det hände. 


   
SvaraCitera
mens
 mens

kan de inte bara köra på med sin attack på is istället för att skryta om det först


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det började 1776.


   
SvaraCitera