Aviseringar
Rensa alla

Professor?


Ämnesstartare

Är lite intresserad av att bli Professor (även fast jag inte ens gått ut högstadiet än...) och jag undrar lite saker om det.

Kan man bli professor i vilket ämne som helst?

Vad krävs i betyg för att bli det?

Vilken linje ska man välja för att på bästa sätt bli det? (är det bara att välja linjen som innefattar ämnet man ska bli det i eller?)

Kan man praoa på något sätt så man kan se hur det är att vara en sådan? Eller får man ta och fråga någon av dom?

Annat jag bör tänka på/veta?


   
Citera

Pluggis:

Kan man bli professor i vilket ämne som helst?

typ.

Pluggis:

Vad krävs i betyg för att bli det?

väldigt höga. du måste ha en väldigt hög och bra utbildning för att bli de.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pluggis:

Vilken linje ska man välja för att på bästa sätt bli det?

Den med den inriktning du vill doktorera inom.

Pluggis:

Kan man praoa på något sätt så man kan se hur det är att vara en sådan?

Tror inte det går att praktisera som. Då professorer oftast undervisar/och eller forskar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

/och eller

och/eller* [blush]

OnT: Ja, du kan bli professonr i (i princip) vilket ämne som helst.

Grundskolebetygen spelar ju bara roll inför vilken linje du skall välja, och gymnasiebetyg spelar bara roll inför när du ska söka högskola/universitet, men ju högre betyg desto bättre såklart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pluggis:

Kan man praoa på något sätt så man kan se hur det är att vara en sådan?

Nej.. [censur]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min morfar var professor i en massa saker. Han jobbade jämtjämtjämtjämtjämt. Hade nog velat att han skulle leka mer med mig istället.

Ja. Det var mitt lilla bidrag till tråden!!!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför vill du bli "professor"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antrax:

Varför vill du bli "professor"?

Hah, varför vill du bli fet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pluggis:

Hah, varför vill du bli fet?

:/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att alla skrattar när man säger att man vill bli professor, jävla bönder.
Är det inte bra om man går naturvetenskap så har man ju fler vägar att välja efteråt?


   
SvaraCitera

Pluggis:

Kan man bli professor i vilket ämne som helst?

Man kan bli professor i ämnen som universitet och högskolor undervisar i.

Pluggis:

Vad krävs i betyg för att bli det?

Man blir inte professor innan man fyllt 40 i princip. Man kan inte välja att bli professor: man blir utnämnd till det. D.v.s. andra människor (andra professorer) tycker att man är bra (när en annan professor går i pension) och då får man möjlighet att arbeta som sådan. Betygen är rätt irrelevanta. Du måste komma in på en grundkurs till att börja med, sedan så är det 20 års arbete framför dig med forskning.

Pluggis:

Vilken linje ska man välja för att på bästa sätt bli det? (är det bara att välja linjen som innefattar ämnet man ska bli det i eller?)

Det spelar ingen roll vad du läser på gymnasiet bara du har högskolebehörighet.

Pluggis:

Kan man praoa på något sätt så man kan se hur det är att vara en sådan? Eller får man ta och fråga någon av dom?

Det betvivlar jag. Professor är som att vara chef. Det är alltså inget yrke i sig utan snarare chefen över en viss instution på ett universitet.

Pluggis:

Annat jag bör tänka på/veta?

Man blir inte professor för sakens skull. Vänta ett tag, typ tills du gått ur gymnasiet, med att börja vurma för professorskap..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

.

Jaha... Vad ska man utbilda sig till i så fall? [shake]


   
SvaraCitera

Pluggis:

Jaha... Vad ska man utbilda sig till i så fall?

Vad vill du bli?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Man kan inte välja att bli professor

Jo, eller i alla fall delvis enligt Flashback. Man kan ansöka om det och sedan får dom kolla om man är bra nog eller nåt sådant. Du kan läsa själv om du vill (även fast det är lite olika gällande ämnena och så men grundprincipen är ju densamma) https://www.flashback.org/t410669


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet du överhuvudtaget vad en professor gör?


   
SvaraCitera