Aviseringar
Rensa alla

Program för Ansiktsigenkänning.


Ämnesstartare

Finns det något publikt program för sådant. Typ så som man alltid ser poliser i filmer använda för att jämföra två foton för att se om de matchar?


   
Citera
Ämnesstartare

Mja, de som finns är inte allt för bra faktiskt. Poliser i verkligheten har inte sådana program (det är rena hollywoodpåhitt - poliser använder fortfarande enormt mycket vanligt papper i sitt arbete, dumt nog).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej. Har du någon namn på de som inte är allt för bra? Iaf så man kan testa:)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det där med ansiktsigenkänning är ganska intressant. Undra hur det skulle kunna fungera. Ansikten är inte likadan hela tiden heller på grund av det ljus som reflekteras och vinkeln på ljuset osv på ansiktet. Det är ju i princip omöjligt att kunna tänka sig hur man ska kunna få fram en matchning mellan två stycken olika bilder.


   
SvaraCitera

sylar:

Det är ju i princip omöjligt att kunna tänka sig hur man ska kunna få fram en matchning mellan två stycken olika bilder.

har för mig de brukar mäta massa avstånd mellan typ pupillerna och lite olika saker och sånt etc[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

postis_per:

har för mig de brukar mäta massa avstånd mellan typ pupillerna och lite olika saker och sånt etc[zzz]

Men hur ska de mäta avståndet mellan pupillerna när de utvidgar sig på olika sätt beroende på hur mycket ljus som faller in mot ögat? Samtidigt som avståndet automatiskt ser annorlunda ut om personen roterar lite åt något håll.


   
SvaraCitera

sylar:

när de utvidgar sig på olika sätt beroende på hur mycket ljus som faller in mot ögat?

mitten?

sylar:

Samtidigt som avståndet automatiskt ser annorlunda ut om personen roterar lite åt något håll.

tror det är i förhållande till massa saker[zzz] jag vet inte[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

postis_per:

tror det är i förhållande till massa saker[zzz] jag vet inte[sad]

Nej, inte jag heller. Tills någon kommer med en väldigt bra förklaring på hur det skulle kunna gå till, vilket ingen kan göra : /


   
SvaraCitera

sylar:

Nej, inte jag heller. Tills någon kommer med en väldigt bra förklaring på hur det skulle kunna gå till, vilket ingen kan göra : /

ack[sad]


   
SvaraCitera

sylar:

Undra hur det skulle kunna fungera

Men på passen är det väl nu för tiden ett chip som nån dator läser av? Som ser om det är samma persson eller inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Carolinedalberg:

Men på passen är det väl nu för tiden ett chip som nån dator läser av? Som ser om det är samma persson eller inte.

Ingen aning. Till vilken nytta skulle det vara egentligen?


   
SvaraCitera

i numb3rs möts avståndet från typ mitten ut till kinder, haka mun osv.


   
SvaraCitera

facial recognition software
åh wow, andra länken förklarar exakt!

Och sponsrade länkarna är riktig programvara som du kan köpa om du vill för ca 7000 per licens.


   
SvaraCitera

sylar:

Ingen aning. Till vilken nytta skulle det vara egentligen?

Jadu, för att se om det är samma persson på passet eller inte kanske.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Carolinedalberg:

Jadu, för att se om det är samma persson på passet eller inte kanske.

Suck. Ja, men vad gör det för nytta att scanna ett pass som redan har en bild? Isåfall måste de ju ta en bild på personen som är närvarande och jämföra med passet. Den måste ju utgå från något.


   
SvaraCitera