Aviseringar
Rensa alla

Programmering A hjälp!


Ämnesstartare

Hej!

Skulle behöva lite hjälp med 2 prog A-uppgifter.

Övning 2
Skriv ett program som skriver ut talserien 10, 8, 6, 4, 2, 0, -2, -4, -6, -8, -10 med användning av en while-sats.

Övning3
Gör en valutatabell som jämför svensk och dansk valuta mellan beloppen 100 och 800 svenska kronor i intervall om 50 kronor. Låt SEK 100 motsvara DKK 86.

Sjukt tacksam för svar!


   
Citera

Du kanske ska börja med att säga vilket språk det handlar om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

woops, ledsen! Eclipse.


   
SvaraCitera

LitenPenis:

Eclipse.

Eclipse är väl ett IDE?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror det. Jag är usel på programmet så har inte så mycket koll, ledsen! Sitter och försöker nu men förstår ej dessa 2 :0.


   
SvaraCitera

Skriv ut all kod du har gjort hittills till någon av övningarna så blir det lättare att hjälpa dig. Ni har väl gått igenom språket förr om ni ska skriva dessa program utan hjälp?


   
SvaraCitera

LitenPenis:

Övning 2

ingen aning om hur eclipse funkar, men om det inte är ett deklarativt språk borde detta funka: använd en variabel för att spara vilken siffra som ska skrivas ut nästa gång. typ:

int x = 10;
while (x >= -10) {
*skriv ut x*
x = x - 2; // eller x -= 2;
}


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har knappt skrivit någonting. Saken är att jag gjort dessa i plugget för ett tag sedan, men kommer inte ihåg ett skit nu...Skulle vara grymt schysst med lite hjälp då jag tror att detta är en barnlek för vissa :).

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tack så mycket för hjälpen! Dock får jag inte ut någon talserie, men jag känner absolut igen det du skrivit! Har du någon aning om hur jag löser upg 2 :)?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Har nu nästan klarat uppgiften med talserien, problemet är bara att det fortsätter efter -10, vad ska jag skriva :O?


   
SvaraCitera

LitenPenis:

Övning3

är rätt lik den första, är bara att klura ut det 🙂

LitenPenis:

Har nu nästan klarat uppgiften med talserien, problemet är bara att det fortsätter efter -10, vad ska jag skriva :O?

skriv koden du har hittills plz


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

int i = 10;
while (10 > -11) {
System.out.println(i);
i = i - 2;
}

}

}

Lite kladdigt. Saken är alltså att det fortsätter efter -10, oändligt >_>. Tack för din hjälp!


   
SvaraCitera
elinc

LitenPenis:

Eclipse.

Lärde mig också i eclipse. Java dårå eller?
För övrigt var programmering A skitkul (:


   
SvaraCitera

LitenPenis:

Gör en valutatabell som jämför svensk och dansk valuta mellan beloppen 100 och 800 svenska kronor i intervall om 50 kronor. Låt SEK 100 motsvara DKK 86.

int i = 0;
float danish = (100/86);
for(i = 50; i <= 800; i+50)
{
System.out.println("Svensk: "+i+" "+"Dansk: "(i*danish).ToString());
}


   
SvaraCitera

Åhh hahaha.

Jag gjorde såhär i C#:

int i = 10;
do
{

Console.WriteLine(i);
i = i - 2;

} while (i > (-11));

Se över den här punkten i din kod: while (10 > -11). Du måste ha variabeln i någonstans? [bigcheers]

10 kommer alltid vara större än minus 11, oavsett vad din variabel har för värde [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack SebastianE, dock funkade det inte :O. Ingen som har lösningen på varför min talserie fortsätter efter -10?


   
SvaraCitera

LitenPenis:

Tack SebastianE, dock funkade det inte :O. Ingen som har lösningen på varför min talserie fortsätter efter -10?

Fick du något felmeddelande?

int i = 10;
while (i >= -10) {
System.out.println(i);
i = i - 2;
}

}


   
SvaraCitera