Aviseringar
Rensa alla

Programmering


Ämnesstartare

Tjena jag är en 13-årig grabb som vill lära mig programmera...
Skulle tänka mig att kunna spendera 40 min per dag...

Mina frågor lyder:
Vilket program ska jag börja med? [confused]
Om det finns någon guide(gärna länkar)? [confused]

Tackar för svaren på förhand! [bigsmile]


   
Citera
Ämnesstartare

Du då inte låter så jättemotiverad att lära dig att programmer, med tanke på din ambition "40 minuter per dag" så undrar jag: Varför vill du lära dig programmera?


   
SvaraCitera
Åtta

Tja, 40 minuter per dag är inte så mycket om du tänkt lära dig någonting ordentligt. Ska du lyckas skapa någonting och lära dig någonting mer beständigt så bör du nog utöka varje session till någon timme i alla fall - sedan behöver ju inte nödvändigtvis hålla på varenda dag.

Vad du ska börja med beror lite på vad du vill göra, vad du har för förkunskaper, och vilka verktyg du har tillgång till. Om det är allmän programutveckling du vill syssla med så skulle jag personligen rekommendera att du börjar med Python. Har du lite pengar att lägga ut så skulle jag rekommendera ​​den här boken. Annars finns den här boken att tillgå gratis.

När det gäller vad du ska börja med så rekommenderar jag dig inte att göra som så många andra och tro att du genast ska skriva en grafisk instant messenger, eller nåt. Börja i liten skala. Skriv ett program för att räkna ut hur mycket växel (och i vilka valörer) du ska få efter ett köp. Ett program för att validera personnummer. Ett program för att hitta alla palindromer under 1000000. I början bör varje program du skriver kunna färdigställas inom några timmar, så att du inte tappar suget.

När du väl har fått hygglig koll på språket, samt den logik som krävs vid programmering, så kan du kika på PyGame om du vill ha något lite roligare att jobba på. Jag själv finner att det är väldigt stimulerande och lärande att göra små spel.

Vill du ha fler idéer på övningar så kan jag säkert stå till tjänst.


   
SvaraCitera

Börja med Haskell, inte Python. Med Haskell får du lära dig att strukturera dina program bättre redan från början. (Fun fact: Haskell är det språk som först lärs ut till datavetare på Chalmers, och används i många mer avancerade kurser där.) Det är dessutom ett till strukturen enklare språk än Python. http://learnyouahaskell.com/ är en tutorial avsedd för nybörjare som är väldigt pedagogisk och lättläst.


   
SvaraCitera

Netbeaans, Java. Enkelt språk som troligtvis kan göra allt du vill göra med det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Holger Meins:

Du då inte låter så jättemotiverad att lära dig att programmer, med tanke på din ambition "40 minuter per dag" så undrar jag: Varför vill du lära dig programmera?

Jag kanske inte har tid...träningar ständigt och samt läxor [bigsmile]


   
SvaraCitera
Åtta

karleksproblem:

Jag kanske inte har tid...träningar ständigt och samt läxor

Att programmera är inte som att gymma, i att om du spenderar en liten stund om dagen med det så ser du dina muskler växa konstant. Det är mer som att spela ett instrument; genom att öva lite varje dag så kan du lära dig att spela, men ska du bli duktig så måste du ha ett genuint intresse och vara villig att spendera mycket tid med det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Att programmera är inte som att gymma, i att om du spenderar en liten stund om dagen med det så ser du dina muskler växa konstant. Det är mer som att spela ett instrument;

Jag spelar 3 instrument och jag tränar så jag borde kunna det... 😛

Nej men allvarligt...jag är 13 och jag vill lära mig så mycket jag kan nu, sedan kanske jag fortsätter med det en längre period[smile]

Men tack för svaren [smile]


   
SvaraCitera
Åtta

karleksproblem:

jag är 13 och jag vill lära mig så mycket jag kan nu, sedan kanske jag fortsätter med det en längre period

Bra inställning! Ge det en ordentlig chans och se om du gillar den intellektuella utmaningen eller det kreativa utlopp som det kan ge dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Visualstudio 2005 eller C++ som det ochså kallas.

Sök på google på C++ for dummies och välj en sida som heter blinkenlights.

Sedan är det bara att läsa! Super [bigsmile]


   
SvaraCitera

Åtta:

Bra inställning! Ge det en ordentlig chans och se om du gillar den intellektuella utmaningen eller det kreativa utlopp som det kan ge dig.

åtta vad är skillnaden med en hacker (inte cracker) och programmerare?


   
SvaraCitera
Åtta

Ankan3:

Visualstudio 2005 eller C++ som det ochså kallas.

C++ är ett programspråk. Visual Studio är en IDE. De är två vitt skilda saker.

Bajwa:

åtta vad är skillnaden med en hacker (inte cracker) och programmerare?

En hacker är ett extremt vitt begrepp om någon som söker kunskap eller förbättring av sitt intellekt eller en produkt genom att t.ex. ta isär, bygga eller ändra någonting. T.ex. skulle man kunna kalla någon som fixar buggar i ett ljudsystem för en hacker. Eller någon som rootar en smartphone för att kunna bygga någon ny applikation. Som sagt, det är ett extremt vitt begrepp.

En programmerare är någon som programmerar någonting. Varför personen gör det är irrelevant. Precis som en målare är en person som målar, oavsett om personen gör det för att täcka en husvägg eller för att täcka en tågvagn med grafitti.


   
SvaraCitera

Jag tycker du ska börja med Java. Bra att komma in i objektorienterad programmering med en gång. Använd dig av Eclipse så kommer det bli mycket enklare. Dock är dina 40 minuter per dag på tok för lite. Räkna med minst ett par timmar per dag. Kom även ihåg att det inte bara handlar om att lära dig att skriva kod, du måste även behärska mer avancerade algoritmer och en hel del matematik. Även bra språkkunskaper behövs eftersom det mesta du kommer finna inom ämnet är på engelska.


   
SvaraCitera

Lyssna inte på köttfärssås, HobGoblin eller Ankan3; de har bevisligen ingen aning om vad de pratar om. Jag skulle som sagt först och främst rekommendera Haskell, därefter F#, Python eller C#, i den ordningen.

HobGoblin:

Jag tycker du ska börja med Java.

köttfärssås:

Netbeaans, Java. Enkelt språk som troligtvis kan göra allt du vill göra med det.

Ett överkomplicerat, föråldrat skitspråk, menar du? Ett hett tips är att hålla sig så långt bort från Java som möjligt.

HobGoblin:

Bra att komma in i objektorienterad programmering med en gång.

Direkt skadligt snarare, speciellt om man gör det genom Javas idiotiska vanföreställning om att OOP är The One True Way.

Ankan3:

Visualstudio 2005 eller C++ som det ochså kallas.

Ankan3:

Sök på google på C++ for dummies och välj en sida som heter blinkenlights.

Herregud, nej! Det finns få språk som är tardigare än Java, men C++ är ett av dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

C är ett bra språk att kunna också. Det är bra att veta hur saker fungerar på lägre nivå så att man inte bara snöar in på högnivåspråk.


   
SvaraCitera