Aviseringar
Rensa alla

projekt för att uppmuntra säker kommunikation, intresserade sökes


Ämnesstartare

jag har konstaterat att rådande situation med avlyssningsskandaler till höger och vänster och signalspaning och avlyssning och fra och prism är ett perfekt läge för att starta en bred kampanj för att informera om, och uppmuntra till, säker kommunikation. detta ska vara fokuserat på assymmetrisk kryptering av kommunikation. motivationen till detta är att säker kommunikation är det enda sättet att säkra sig mot övervakning, och att det är något som alla kan göra idag, och när det väl är gjort och används så är lagstiftning en ickefråga. då kan fra och nsa övervaka så mycket de vill, de kan inte bevaka information som de inte kan läsa. det är även ett steg mot att säkerställa att en kritisk massa har säkra kommunikationskanaler som de kan använda om det akut skulle behövas, exempelvis om en fientlig förtryckarregim (läs: alliansen) kommer till makten och vill missbruka de privilegier de fått. vid det laget kanske inte en sådan informationskampanj kan genomföras öppet.

jag tänker mig att ett första steg är att sammanställa tydliga och detaljerade guider för att sätta upp gpg och relaterade tjänster för att skicka krypterade och signerade mail, till så många olika system som möjligt (olika versioner av windows, osx, linux, android, ios, osv). dessa guider ska vara idiotsäkra och anpassade för folk helt utan förkunskaper. nästa steg kan vara att göra samma sak för tor (förmodar att guider redan finns, men de måste komma ut till folk, också), och im-kommunikation, fildelning osv. sen kan man skriva informativa artiklar om hur övervakning är möjlig, rent tekniskt, uttryckt i enkla termer, och varför det aldrig räcker att bara lita på att myndigheter, internetleverantörer och mellanhänder inte kommer övervaka ens kommunikation. man kan även skriva lite utförligare om anonymitet, och hur man (om så önskas) kan uppnå den.

hittar jag några intresserade så sätter vi oss ner och debatterar exakt vilka metoder vi vill förespråka. sen delar vi upp jobbet mellan oss för att skriva guiderna till olika system. någon får layouta, sen lägger vi upp en sida där vi publicerar allting.

nästa steg är att starta en crowdfundingkampanj för att verkligen kunna nå ut till de på förhand ej invigda. vi kan trycka upp broschyrer och flyers för att kunna sprida dessa (valår nästa år, så det är ett bra tillfälle även i denna bemärkelse att bedruva lobbying), vi kan erbjuda oss att hålla i workshops varhelst vi kan, politiska partier och ungdomsförbund, skolor, studieförbund, osv) för att erbjuda personlig handledning och kunna diskutera saken med ej invigda. exponering, helt enkelt.

jag tycker att det är hög tid att vi tar tag i det här, som samhälle, för jag tror att om vi någonsin ska ha en chans att uppnå en kritisk massa så är det nu. och som det ser ut nu kan ingen tillämpa säker kommunikation, för säker kommunikation förutsätter att de man vill kommunicera med redan har gjort förberedelserna, att man utbytt publika nycklar, osv.

vad tror ni, är det värt att diskutera? jag ser det som internetaktivism som faktiskt har en chans att göra någon skillnad. vad jag söker i dagsläget är folk som är engagerade i frågan, och inte är tekniska analfabeter. om någon har en mer teknisk bakgrund skulle det vara en väldigt bra resurs också. som sagt, syftet är att komma ut med information för att nå en kritisk massa, och få folk att inse att det finns ett alternativ till att protestera mot integritetskränkande lagstiftning. man kan ta saken i egna händer och göra överhetens kontrollförsök verkningslösa, utan att behöva gå omvägen via parlamentarism.

input och intresseanmälningar mottages hemskt gärna.


   
Citera
Ämnesstartare

jag åsyftar alltså att göra detta på stor skala. inte att samla de redan initierade foliehattarna, utan att nå ut till den breda massan. samarbetspartners i form av andra organisationer kommer sannolikt komma att bli aktuellt, finns nog gott om ungdomsförbund från alla håll och kanter som kan tänkas vara intresserade om förarbetet och planen är väl konstruerad.


   
SvaraCitera
strug

TLDR; alla borde skicka brev


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

strug:
TLDR; alla borde skicka brev

brev är ju skitsäkert, om man litar på att ingen bryter sig in i postlådan, litar på postsorterarna, ev. tulltjänstemän, brevbäraren och snokande familjemedlemmar. klart, brevhemligheten finns ju där, men det gör även direktivet om att fra inte får bedriva aktiv signalspaning.

vi kan mycket väl nå en punkt då vi behöver etablerade krypteringsrutiner som behärskas av den breda massan. och jag tror att nu är det bästa tillfället att ta tag i det. man ska väl inte räkna med att få med 100% av befolkningen, men får vi med 20% av alla mellan 14-30, en målgrupp som ändå intresserar sig för integritetsfrågor, så har vi den kritiska massa som behövs för att motivera många fler. och vid det laget så har vi ökat intresset och kunskapen bland den övriga befolkningen något oerhört, och lyckats med vad inget annat land lyckats med hittills: att bygga upp en verklig folkrörelse kring kommunikationssäkerhet, och således gjort mycket för att skydda det fria internet. 

vid det laget kan man faktiskt öppet säga att protester mot avlyssning är meningslöst: lägg ner 10 minuter på att säkra dina kommunikationer så slipper du förlita dig på välviljan hos överheten för att göra dig förtjänt av rätten att inte bli avlyssnad. lagar kommer aldrig vara ett hinder för de med resurser och kompetens som vill kartlägga dig. 


   
SvaraCitera

Låter spännande och framförallt nödvändigt. Du borde försöka få kontakt med han kid_is_back.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldat:
Låter spännande och framförallt nödvändigt. Du borde försöka få kontakt med han kid_is_back.

han är inte aktiv på um fortfarande, va?

och ja, jag tycker att det känns rätt nödvändigt. hela övervakningsdebatten blir så skev när folk vill förlita sig på lagar och dylikt, när det ändå inte skyddar dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

för jobbigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ditt bästa jag:
för jobbigt

det är, på individnivå, en enkel och effektiv lösning för att bemöta ett problem som många ser som kritiskt. behandlar man all politisk aktivism med samma likgiltighet så skulle ju inget alls bli gjort. men om du menar att engagera sig aktivt i frågan så ja, kanske. men de är något som borde göras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

det är, på individnivå, en enkel och effektiv lösning för att bemöta ett problem som många ser som kritiskt. behandlar man all politisk aktivism med samma likgiltighet så skulle ju inget alls bli gjort. men om du menar att engagera sig aktivt i frågan så ja, kanske. men de är något som borde göras.

bara för att jag tycker att det här är för jobbigt betyder det inte att jag tycker att alla problem i världen bör förbli olösta eller att jag bara agerar passivt. menar ingenting annat än det jag skrev. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ditt bästa jag:

bara för att jag tycker att det här är för jobbigt betyder det inte att jag tycker att alla problem i världen bör förbli olösta eller att jag bara agerar passivt. menar ingenting annat än det jag skrev. 

men det du skrev var ju tvetydigt. menar du att personliga åtgärder för att säkra sin kommunikation är för jobbigt, eller att det är för jobbigt att jobba aktivt med lobbying för att andra ska göra det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

men det du skrev var ju tvetydigt. menar du att personliga åtgärder för att säkra sin kommunikation är för jobbigt, eller att det är för jobbigt att jobba aktivt med lobbying för att andra ska göra det?

både och. personliga åtgärder skulle fungera men att jobba aktivt för att folk ska göra det brukar vara rätt svårt.


   
SvaraCitera
mynona

låter spontant intressant. integritet är viktigt. men jag är ganska okunnig inom det här och vet inte exakt vad du begär


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ditt bästa jag:

både och. personliga åtgärder skulle fungera men att jobba aktivt för att folk ska göra det brukar vara rätt svårt.

det brukar vara rätt svårt. men chansen att lyckas med det är större nu än den någonsin varit tidigare, så ska man göra det är det dags att agera.

mynona:
låter spontant intressant. integritet är viktigt. men jag är ganska okunnig inom det här och vet inte exakt vad du begär

just nu tänker jag mig att vi samlar ihop intresserade personer och diskuterar i detalj vad som kan och bör göras. kan slänga upp ett forum någonstans där saken kan diskuteras. sen ser vi vilka färdigheter och kunskaper folk har som de kan bidra med, och vilka vi måste leta efter aktivt. det hela kan organiseras som vilken intresseorganisation eller aktivistgrupp som helst, det är ett senare problem. det viktigaste i ett inledande skede är nog att lägga upp en handlingsplan och börja sammanställa information


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

varför skulle man lyckas bättre nu?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ditt bästa jag:
varför skulle man lyckas bättre nu?

pga högaktuell debatt om avlyssningsskandaler och dylikt. folk vet, på bred front, att deras kommunikation avlyssnas, och ingen vet vem som har tillgång till den data som samlas ihop om dem. många kräver ju att denna avlyssning ska upphöra. presentera möjligheten för dem att genom kryptering kraftigt försvåra, eller rent utav praktiskt sett omöjliggöra, inte bara laglig avlyssning, utan även olaglig sådan från tredje parter som lagstiftning inte skulle hjälpa mot.

jag menar, politiskt motiverade personer ser rimligen hur denna lösning, rent pragmatiskt, är mer effektiv än att lobba för att legislativt bakbinda fra (vilket de av allt att döma ändå väljer att ignorera). den kräver inget samtycke från någon annan.


   
SvaraCitera