Aviseringar
Rensa alla

projekt för att uppmuntra säker kommunikation, intresserade sökes


Ämnesstartare

Leijonsparf:

pga högaktuell debatt om avlyssningsskandaler och dylikt. folk vet, på bred front, att deras kommunikation avlyssnas, och ingen vet vem som har tillgång till den data som samlas ihop om dem. många kräver ju att denna avlyssning ska upphöra. presentera möjligheten för dem att genom kryptering kraftigt försvåra, eller rent utav praktiskt sett omöjliggöra, inte bara laglig avlyssning, utan även olaglig sådan från tredje parter som lagstiftning inte skulle hjälpa mot.

jag menar, politiskt motiverade personer ser rimligen hur denna lösning, rent pragmatiskt, är mer effektiv än att lobba för att legislativt bakbinda fra (vilket de av allt att döma ändå väljer att ignorera). den kräver inget samtycke från någon annan.

det är ju att bunta ihop alla politiskt motiverade personer till en homogen grupp med samma åsikter. samtycke krävs sällan i andra situationer/aktioner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tl;dr 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gillar tanken men kan nog ej tillföra med något vettigt tyvärr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ditt bästa jag:

det är ju att bunta ihop alla politiskt motiverade personer till en homogen grupp med samma åsikter. samtycke krävs sällan i andra situationer/aktioner.

men andra aktioner syftar i regel till att påverka opinionen för att få till en legislativ förändring. denna aktion gör en legislativ förändring överflödig genom att lösa problemet i sig.

sen visst, alla politiskt aktiva personer är inte emot avlyssning av internettrafik. men jag ger mig fan på att alla av dem skulle föredra om just deras trafik inte avlyssnades, och var inte typ alla ungdomsförbund emot nya fra-lagen för några år sen? det säger ju något om den politiska opinionen bland folk under 30. och folk har knappast blivit mer medgöeliga sen dess.

kukoxo:
tl;dr 🙁

det var inte ens långt, ju.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten:
Gillar tanken men kan nog ej tillföra med något vettigt tyvärr.

kan tänka mig rätt många färdigheter och kunskaper som kommer behövas i ett tidigt skede, de flesta är inte särskilt krångliga, egentligen. vad som behövs allra mest just på studs är väl hyfsat tekniska personer som gärna har bra koll på kryptering och nätverksteknik, men det kommer ju vara lika viktigt att hitta folk som kan koda hemsidor, sysslar med design och layout, korrekturläsare, betatestare, organisatörer, osv. så det är dumt att utgå från att du inte skulle kunna uträtta något. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

men andra aktioner syftar i regel till att påverka opinionen för att få till en legislativ förändring. denna aktion gör en legislativ förändring överflödig genom att lösa problemet i sig.

sen visst, alla politiskt aktiva personer är inte emot avlyssning av internettrafik. men jag ger mig fan på att alla av dem skulle föredra om just deras trafik inte avlyssnades, och var inte typ alla ungdomsförbund emot nya fra-lagen för några år sen? det säger ju något om den politiska opinionen bland folk under 30. och folk har knappast blivit mer medgöeliga sen dess.
det var inte ens långt, ju.

hade gått att lösa alla problem om folk organiserade sig och vågade vara mer radikala. klart att man inte vill bli avlyssnad, sjukt skumt och jobbigt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ditt bästa jag:

hade gått att lösa alla problem om folk organiserade sig och vågade vara mer radikala. klart att man inte vill bli avlyssnad, sjukt skumt och jobbigt. 

men det här är inte radikalt. det är en praktisk, teknisk lösning som kan implementeras på kort tid med minimal ansträngning, och som löser en situation som de flesta betraktar som ett problem. problemet kan åtgärdas helt och hållet utan inblandning av någon myndighet, utan att förlita sig på att alla följer lagar, och det innebär att även utländska myndigheter håller sig borta från din kommunikation, något som svårligen kan lösas alls genom lagändringar här, då de på sin höjd svarar inför sin egen befolkning, inte andra länders.

så det här problemet är inte jämförbart med särskilt många andra problem. nämn ett annat omfattande politiskt problem som kan åtgärdas med en enkel teknisk åtgärd, kan göras utan andra personers och myndigheters samtecke, och utan att politiska beslut fattas?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

men det här är inte radikalt. det är en praktisk, teknisk lösning som kan implementeras på kort tid med minimal ansträngning, och som löser en situation som de flesta betraktar som ett problem. problemet kan åtgärdas helt och hållet utan inblandning av någon myndighet, utan att förlita sig på att alla följer lagar, och det innebär att även utländska myndigheter håller sig borta från din kommunikation, något som svårligen kan lösas alls genom lagändringar här, då de på sin höjd svarar inför sin egen befolkning, inte andra länders.

så det här problemet är inte jämförbart med särskilt många andra problem. nämn ett annat omfattande politiskt problem som kan åtgärdas med en enkel teknisk åtgärd, kan göras utan andra personers och myndigheters samtecke, och utan att politiska beslut fattas?

jag har inte påstått att det är radikalt heller. det är ansträngande och där tar engagemanget slut. 

våld. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ditt bästa jag:

jag har inte påstått att det är radikalt heller. det är ansträngande och där tar engagemanget slut. 

våld. 

det är ju att sätta ribban för engagemang extremt lågt, hur man än räknar.

hur kan våld lösas på sådant vis? eller vad åsyftade du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

det är ju att sätta ribban för engagemang extremt lågt, hur man än räknar.

hur kan våld lösas på sådant vis? eller vad åsyftade du?

varför vara för optimistisk när folk inte gör någonting åt andra problem som har större betydelse?

våld löser problemen. ta djurförsök som exempel, ingenting blir bättre av att stå och demonstrera med en skylt och skrika att människor är onda. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ditt bästa jag:

varför vara för optimistisk när folk inte gör någonting åt andra problem som har större betydelse?

våld löser problemen. ta djurförsök som exempel, ingenting blir bättre av att stå och demonstrera med en skylt och skrika att människor är onda. 

du menar andra problem som saknar enkla, tekniska lösningar? det är rätt stor skillnad mellan olika problem. det här är lösbart på det sätt jag beskrivit.

du anser inte att det är en viss skillnad i engagemang och personlig insats mellan att lägga en kvart på att lära sig grunderna om kryptering, installera och konfigurera de program/appar man behöver, och sen inte bry sig mer, jämfört med att bränna ner en forskningsanläggning som sysslar med djurförsök?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag menar, att säga att det aldrig kommer att funka att få folk att lägga ner en stund av sin tid för att säkra sig mot avlyssning, eftersom folk inte lägger ner tid på att bränna ner forskningslabb som sysslar med djurförsök, är lite orimligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men jag har ju inte pratat om ALLA. läs det jag skrivit istället


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ditt bästa jag:
men jag har ju inte pratat om ALLA. läs det jag skrivit istället

du skrev:

ditt bästa jag:

varför vara för optimistisk när folk inte gör någonting åt andra problem som har större betydelse?

alla problem är inte lätt åtgärdade. det här är ett av de lättare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

du skrev:
alla problem är inte lätt åtgärdade. det här är ett av de lättare.

ja? jämförde med ett annat problem, sa ej att de var likvärdiga. 


   
SvaraCitera