Aviseringar
Rensa alla

Projektarbete Psykos


Ämnesstartare

Jag tror inte att detta har tagits upp på um, eller i alla fall inte i pollversion? 
I alla fall så handlar det om konstfackeleven Anna Odell som återskapar psykosen hon hade -95. Hon ställde sig på en bro för att bli förd av polis till St Görans psykiatriska akut (enl LPTlagen får polis föra folk som tänker ta livet av sig till en psykakut där hen läggs in mot sin vilja). Efter någon dag berättar hon för en läkare på St Görans att hon gjort detta som ett konstprojekt och inte alls led av någon psykos eller var självmordsbenägen. Hon blev då ombedd att omedelbart lämna sjukhuset.

Hon förklarar i artikeln att hon gärna hade velat berätta för personalen på avdelningen att hon gjort detta som ett konstprojekt för att folk skulle få en insyn i hur den psykiatriska tvångsvården fungerar och avhumaniserar de intagna.

Här talar Anna ut i DN
http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/anna-odell-spelade-sig-sjalv/

Här är en liten dokumentär om det hela


   
Citera
mynona

Jag såg det som en form av wallraffande och förstår inte varför folk blev så upprörda, men debatten som uppkom var i så fall inkonstruktiv. Medger dock att jag har en ganska ytlig bild av det hela. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
Jag såg det som en form av wallraffande och förstår inte varför folk blev så upprörda, men debatten som uppkom var i så fall inkonstruktiv. Medger dock att jag har en ganska ytlig bild av det hela. 

Fast nu gick hon ju inte undercover för att avslöja ngt utan lurade både civila och yrkespersoner att tro att hon var sjuk för att få ta upp en vårdplats. Kan ej tycka att det är speciellt rätt mot mentalskötare och polis heller som var tvungna att fysiskt omhänderta henne. Sådant här urholkar ju deras empati och förtroende för folk som mår dåligt på riktigt.
Kolla på dokumentären!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Uh skulle verkligen inte vilja träffa på David Eberhard. Kan tänka mig att han ej är den bästa av läkare precis. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rätt keff


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

borde haft ett annat alternativ uhuh pga ej säkert att man gillar det pga debatten uhu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mralisk jävla kränkgewürdnis


   
SvaraCitera
mynona

isola:

Fast nu gick hon ju inte undercover för att avslöja ngt utan lurade både civila och yrkespersoner att tro att hon var sjuk för att få ta upp en vårdplats. Kan ej tycka att det är speciellt rätt mot mentalskötare och polis heller som var tvungna att fysiskt omhänderta henne. Sådant här urholkar ju deras empati och förtroende för folk som mår dåligt på riktigt.
Kolla på dokumentären!

Oavsett hennes syfte, så använde hon samma metod som en undersökande journalist, och fick tillgång till samma information som en sådan: hur en patient i den situationen blev behandlad, genom att som icke sjuk se det från patientens ögon. Det ger värdefull information hur hon än använder den. Även en undersökande journalist hade lurat civilia och yrkespersoner och tagit upp en vårdplats. Jag kan inte tycka att det är fel. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Nej slöseri med vårdplats och skattepengar

Nog svårt med resurser inom vård och omsorg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tyckte det var modigt 


   
SvaraCitera
reben

nä hur skulle det va rätt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Oavsett hennes syfte, så använde hon samma metod som en undersökande journalist, och fick tillgång till samma information som en sådan: hur en patient i den situationen blev behandlad, genom att som icke sjuk se det från patientens ögon. Det ger värdefull information hur hon än använder den. Även en undersökande journalist hade lurat civilia och yrkespersoner och tagit upp en vårdplats. Jag kan inte tycka att det är fel. 

En undersökande journalist hade nog inte fått tillåtelse att göra så om det inte funnits en väldigt god anledning och även då hade nog polisen fixat ngn undercoverspanare ist.

En apas melankoli:
jag tyckte det var modigt 

mja gränsen mellan ogenomtänkt och mod är väl rätt hårfin


   
SvaraCitera
mynona

isola: En undersökande journalist hade nog inte fått tillåtelse att göra så om det inte funnits en väldigt god anledning och även då hade nog polisen fixat ngn undercoverspanare ist.

Jodå, wallraffande handlar om journalister som lever under annan identitet för att tex ta reda på hur patienter behandlas på mentalsjukhus. Metoden kallas wallraffande, och om jag inte minns fel så användes den för allra första gången av just en kvinnlig journalist som låtsades vara mentalpatient för att ta reda på hur sådana blev behandlade i USA vid 1900-talets början.

Journalister kan undersöka saker utan att de misstänks vara brott och utan att behöva samma bevekelsegrunder som polisen för att göra en undersökning, vilket är bra. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bra syfte, illa genomfört, kontraproduktivt, bara nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Jodå, wallraffande handlar om journalister som lever under annan identitet för att tex ta reda på hur patienter behandlas på mentalsjukhus. Metoden kallas wallraffande, och om jag inte minns fel så användes den för allra första gången av just en kvinnlig journalist som låtsades vara mentalpatient för att ta reda på hur sådana blev behandlade i USA vid 1900-talets början.

Journalister kan undersöka saker utan att de misstänks vara brott och utan att behöva samma bevekelsegrunder som polisen för att göra en undersökning, vilket är bra. 

Som sagt så är det hur man än vrider och vänder på det slöseri med skattepengar och något som går att åtala för. Sedan är ju detta ett projektarbete och inget väldokumenterat arbete för att förbättra ngt.


   
SvaraCitera