Aviseringar
Rensa alla

Prov för att få rösta?


Ämnesstartare

I den stora undersökningen som gjordes inför valet 2006 kring befolkningens kunskaper om politik och som leddes av Sören Holmberg, professor i statsvetenskap, visade att 55% av befolkningen inte visste vilket eller vilka partier som regerade Sverige under den mandatperiod som var på väg att avslutas (2002 - 2006).

Är det bara jag som finner detta mycket skrämmande? Hur ska en person som inte ens vet vem eller vilka som har makten i landet i dag kunna ta ett genomtänkt, sakligt grundat och faktabaserat beslut hur de ska rösta i ett val?

Och nu handlade det ju inte heller om ett fåtal personer utan över halva Sveriges befolkning.

I mina ögon så är detta onekligen ett mycket stort problem men hur ska man göra för att lösa det? Införa någon slags prov för att få rösta eller vad? Vad tycker ni? Vilka är era tankar kring det hela?

Källa:
55 procent vet inte vilka som regerar


   
Citera
Ämnesstartare

Om jag får 10/10 på provet, och du 0/0, så betyder det ändå inte att jag är "bättre lämpad" att rösta.


   
SvaraCitera

Gör så att politik och röstning inte är så jävla slentrianbaserat.
Eller nåt, för det verkar som många tar ett parti och håller sig till det oavsett politikförändringar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

”Under mandatperioden 2002-2006 har vi i Sverige haft en socialdemokratisk enpartiregering.”

Tycker faktiskt inte det är så konstigt att folk svarar något annat i stället för ja på det påståendet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unexpected:

Om jag får 10/10 på provet, och du 0/0, så betyder det ändå inte att jag är "bättre lämpad" att rösta.

Det har jag heller inte påstått. Inte heller har jag påstått att jag är för iden med ett prov, jag vill bara få igång en diskussion kring det hela. Hur anser du att problemet ska lösas?

Sedan så skulle ju inte provet avgöra vem som var mest lämpad, däremot skulle det sortera bort de som var mest olämpliga, provet bör ju inte vara utformat på strikt ideologiska frågor. Men däremot kan man tänka sig att man i det tex ska peka ut vilket eller vilka partier som styr landet och andra liknande frågor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

låter lite tidigt 1900-tal att hindra den stora massan från att rösta:S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unexpected:

Tycker faktiskt inte det är så konstigt att folk svarar något annat i stället för ja på det påståendet.

Jasså? För mig låter det snarare som om man inte brytt sig om politik över huvud taget de senaste åren för att ha missat vilka som regerar landet? Och om man inte ens vet vilka som regerar landet hur ska man då kunna veta vems "fel" eller "tack vare" de förändringar som skett de senaste åren som man gillar eller ogillar varit? För mig känns det väldigt orimligt att de flesta människor ska kunna ta ett genomtänkt, sakligt grundat och faktabaserat beslut hur de ska rösta i ett val? Några kan det säkert men jag är helt övertygad om att majoriteten inte kan det.


   
SvaraCitera

Alltid gillat idén om upplysta despoter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

Några

Menade mest att frågan kanske inte var formulerat på enklaste sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chickfactor:

låter lite tidigt 1900-tal att hindra den stora massan från att rösta:S

Jag är varken för att hindra den stora massan från att rösta, jag är inte ens nödvändigtvis för ett prov. Det var bara ett av många möjliga förslag till hur detta ska kunna lösas. Det jag söker efter är inte som ditt svar nu ett nej. Utan vad jag vill ha är förslag på varför inte detta förslag skulle fungera alternativt förslag på andra ideer att komma tillrätta med detta problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

B3ll4:

men palla ha hitler regler

Vad har hitler att göra med att ställa ett krav på att för att man ska få rösta i nästa val så ska man veta att Alliansen styrt Sverige under denna valperiod?

Hur tycker du att man ska lösa problemet då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

Alltid gillat idén om upplysta despoter.

Så du tycker alltså att vi helt ska gå i från det demokratiska system vi har i dag?


   
SvaraCitera

Jakob_E:

Så du tycker alltså att vi helt ska gå i från det demokratiska system vi har i dag?

Jag skojade. [wink]

Jag tycker inte vi ska ha någt åsiktsprov, och så tycker jag man borde få rösta när man är 15.


   
SvaraCitera
B3ll4

Jakob_E:

Vad har hitler att göra med att ställa ett krav på att för att man ska få rösta i nästa val så ska man veta att Alliansen styrt Sverige under denna valperiod?

Hur tycker du att man ska lösa problemet då?

Bara såna som Hitler kommer på såna där ideér om att man ska göra prov innan man röstar.

det är väl bra som det är nu liksom, fast skulle va roligare om dem kunde sänka röstnings åldern lite kanske


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

Jag tycker inte vi ska ha någt åsiktsprov,

Fast det finns väl ingen i den här tråden som nämnt något om åsiktsprov? Det har aldrig diskuterats?


   
SvaraCitera