Aviseringar
Rensa alla

prov situation, hjärnsläpp?


Ämnesstartare

okej. tar det kort. 

på de flesta prov i olika ämnen så är jag lugn och kan svara på ett väldigt bra sätt men så fort det kommer till NO-prov och matte proven så får jag hjärnsläpp. NO- ämnena och matte är jag riktigt bra på, det vet jag. men kan ingenting så fort det är dags för prov och det är inte roligt när det går hur bra som helst annars i mina favvo ämnen och alla andra.
får dåligt resultat om det känns/ är som en provsituation.
slutar oftast med att jag nästan bryter ihop eller bryter ihop på de proven i dessa ämnen..

nått tips för att ändra på det, att klara att ta med kunskaperna till proven och inte lämna dem utanför klassrummet?


   
Citera

Först och främst, fundera över varför det blir som det blir och gå till roten med problemet. 

Dessutom, försök att tänka så lite som möjligt på situationen och så mycket som möjligt på uppgiften. Träna på att hålla fokus på nuet (kan göras med t.ex. sport eller datorspel). 

Sen skulle det kunna hjälpa att rent allmänt hålla en bra hälsa med regelbunden motion och tillräcklig sömn. 


   
SvaraCitera

Jag vet inte vad du ska göra åt det men en sådan sak ska inte påverka dina betyg sålänge du har visat de kunskaper på lektionerna


   
SvaraCitera

Känner väldigt många som är så också, jag med ibland. Håller dock med Ruttenfisk. Det bästa är väl att försöka att tänka att det inte är ett prov utan bara någonting som bekräftar allt du har lärt dig på något sätt. 


   
SvaraCitera

Så blir det när jag gör vilket prov som helst. Minns inte när jag gjorde ett prov fullständigt s.a.s. Slutar bara med att jag bryter ihop och får E eller F.


   
SvaraCitera