Aviseringar
Rensa alla

Psykisk ohälsa


Ämnesstartare

Vad ingen ser.. Och hur alla tror man mår..

art-bampw-blind-cry-Favim.com-2886245.jp

En glad tjej som alltid har kul och har ibland dåliga dagar men nästa aldrig hon pratar ju med alla och är väldigt social. Hon måste må bra för hon har en pojkvän, en familj och vänner…Hur kunde de hända precis henne? Det är omöjligt…

De är många frågor som forsar runt i folks huvud och många förstår inte hur och varför?
Varför skadar sig många? Varför vill de inte äta eller kräker upp maten igen?
Självmordstankar hur uppstår de?

En person som är deprimerad kan vara hur glad som helst och hur social men de är en mask som man sätter på sig för man ska klara dagen och inte visas som svag.
Morgonen är svår för mej men även kvällen! Vi känner skuld hela tiden, missar du en sak eller om du inte orkar att gå med hunden en runda. Vi är bra på att dölja hur vi egentligen mår, de kan se ut som att vi mår bra men inom oss är det som ett rent helvete.

När vi bokar en sak med en kompis tex så längtar man efter det men när stunden väl är där avbokar vi oftast sakerna och då kommer massa skuldkänslor på samma sak. De är inte pågrund av personen att vi avbokade det utan depressionen som tar över.
Glädjen finns där inte och speciellt att känna riktig glädje. Skratten som kommer ut är oftast fake för det ska verka som allting är ok. ”De kommer bli kul när du väl är där” Tyvärr funkar det inte så!
Våra känslor och vår hjärna förstår aldrig varandra
Många missuppfattar att depression triggas igång av en svår händelse i livet. Det kan absolut vara så att en depression triggas igång av det, men långtifrån alla. De flesta depressioner startar när allt i livet är bra.
Min självkänsla är borta och självförtroendet finns inte längre. Om någon säger ”vad fin du är idag” så ett tack kan jag inte säga för jag tycker inte det själv.

I 4 månader snart har jag varit nedstämd varje dag och ingenting har varit kul.
Tankarna har gått till självmord varje kväll jag varit ensam,
Jag lider av självskadebeteende ständigt.
De har tagit stopp, mitt liv har varit nära till döden flera gånger.

Gå gärna in på länken nedan
https://www.femina.se/7-satt-en-depression-paverkar-ditt-liv-aven-om-du-verkar-normal/


   
Citera

Psykolog 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Någon som känner igen sig?


   
SvaraCitera
spket

tyvärr. Skicka meddelande om du vill snacka 😀


   
SvaraCitera

oliviapalsson:
Vad ingen ser.. Och hur alla tror man mår..

art-bampw-blind-cry-Favim.com-2886245.jp

En glad tjej som alltid har kul och har ibland dåliga dagar men nästa aldrig hon pratar ju med alla och är väldigt social. Hon måste må bra för hon har en pojkvän, en familj och vänner…Hur kunde de hända precis henne? Det är omöjligt…

De är många frågor som forsar runt i folks huvud och många förstår inte hur och varför?
Varför skadar sig många? Varför vill de inte äta eller kräker upp maten igen?
Självmordstankar hur uppstår de?

En person som är deprimerad kan vara hur glad som helst och hur social men de är en mask som man sätter på sig för man ska klara dagen och inte visas som svag.
Morgonen är svår för mej men även kvällen! Vi känner skuld hela tiden, missar du en sak eller om du inte orkar att gå med hunden en runda. Vi är bra på att dölja hur vi egentligen mår, de kan se ut som att vi mår bra men inom oss är det som ett rent helvete.

När vi bokar en sak med en kompis tex så längtar man efter det men när stunden väl är där avbokar vi oftast sakerna och då kommer massa skuldkänslor på samma sak. De är inte pågrund av personen att vi avbokade det utan depressionen som tar över.
Glädjen finns där inte och speciellt att känna riktig glädje. Skratten som kommer ut är oftast fake för det ska verka som allting är ok. ”De kommer bli kul när du väl är där” Tyvärr funkar det inte så!
Våra känslor och vår hjärna förstår aldrig varandra
Många missuppfattar att depression triggas igång av en svår händelse i livet. Det kan absolut vara så att en depression triggas igång av det, men långtifrån alla. De flesta depressioner startar när allt i livet är bra.
Min självkänsla är borta och självförtroendet finns inte längre. Om någon säger ”vad fin du är idag” så ett tack kan jag inte säga för jag tycker inte det själv.

I 4 månader snart har jag varit nedstämd varje dag och ingenting har varit kul.
Tankarna har gått till självmord varje kväll jag varit ensam,
Jag lider av självskadebeteende ständigt.
De har tagit stopp, mitt liv har varit nära till döden flera gånger.

Gå gärna in på länken nedan
https://www.femina.se/7-satt-en-depression-paverkar-ditt-liv-aven-om-du-verkar-normal/

Hej! Jag kanske inte känner igen mig till 100 % men det här med depression är du inte ensam om. Behöver du någon att prata med så skicka ett PM! Lever med skiten varje dag sen 8 år tillbaka. ):


   
SvaraCitera
Em_00

Känner igen mig i det du säger att man har om en mask utåt att det ser ut som man när så bra när man är så social, glad. Men sen kan man må jättedåligt inombords och det känns som man vara är fejk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grova memes är som en huvudvärkstablett mot depressioner. Själv är jag med i ca 10 grova meme grupper på Facebook, The Tasteless Gentlemen Group är nog den bästa. Man glömmer att allt är deppigt, och självmordstankarna försvinner för tillfället. Give it a shot!


   
SvaraCitera