Aviseringar
Rensa alla

Psykisk ohälsa, varför ökar den i Sverige (speciellt bland unga)?


Ämnesstartare

Vad tror ni? Vilka är orsakerna?


   
Citera
Ämnesstartare

källa på det? svårt att diskutera annas


   
SvaraCitera
leiz
 leiz

Tror det handlar om kraven många känner att de tvingas nå upp till, och även om det alltid funnits krav så är det på ett helt annat sätt nu när sociala medier har gjort det hela mycket större. När man hela tiden ser en viss typ av allting som samhället för tillfället tycker är hett, och man inte själv har/är sådan, så tror jag att många känner ångest över detta. Nu är man hela tiden kapabel till att få reda på vad andra gör och hur dom ser ut, att man kanske börjar fokusera mindre på sig själv och vad man tycker är kul och försöker istället efterlikna detta. Det mår man inte bra av i längden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinkompis: källa på det? svårt att diskutera annas

"Rapporten fördjupar kunskapen om den ökande gruppen av unga som tidigt rapporterar psykiska besvär eller som tidigt drabbas av psykisk sjukdom."

Källa: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19109/2013-5-43.pdf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

leiz: Tror det handlar om kraven många känner att de tvingas nå upp till, och även om det alltid funnits krav så är det på ett helt annat sätt nu när sociala medier har gjort det hela mycket större. När man hela tiden ser en viss typ av allting som samhället för tillfället tycker är hett, och man inte själv har/är sådan, så tror jag att många känner ångest över detta. Nu är man hela tiden kapabel till att få reda på vad andra gör och hur dom ser ut, att man kanske börjar fokusera mindre på sig själv och vad man tycker är kul och försöker istället efterlikna detta. Det mår man inte bra av i längden.

Jag tror det också som en delorsak. Prestigesökande i kombination med sociala medier och den illusoriska verklighet som de målar upp skapar en prestationspress. Jag förstår bara inte hur människor kan vara så lättlurade att de tror andra har ett perfekt liv när de endast lägger upp bilder på deras lyckliga stunder i livet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bland unga tror jag det är allt med betyg samt att det blir svårare och svårare att få bra kompisar om man är ny osv..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogernw: Bland unga tror jag det är allt med betyg samt att det blir svårare och svårare att få bra kompisar om man är ny osv..

Men betyg har funnits länge, varför ökar den psykiska ohälsan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgare
Social media
Normalisering
Backlash i allt vad tolerans heter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: BorgareSocial mediaNormaliseringBacklash i allt vad tolerans heter

Jag (och säkert andra) skulle uppskatta om du åtminstone skrev en mening som förklaring till varje punkt. Tack på förhand.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Men betyg har funnits länge, varför ökar den psykiska ohälsan?

Därför att betygssättningen blir tuffare och dummare (håller mina lärare om på också). Om du gör ditt bästa i ett eller flera ämnen men råkar få tex ett E bland jättemånga A:n så får du bara ett D.
Sen så tror jag det jämförs betyg mer än någonsin nu. Betygen var en bidragande orsak till hur jag mått tex.  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

den har ju minskat i finland de senaste 15 åren?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Normalisering

Jo, men i rapporten som jag länkade till dinkompis står det även såhär:

"Resultaten som redovisas i detta kapitel visar att det i hög utsträckning är allvarlig psykisk ohälsa som har ökat bland ungdomar – och inte enbart en benägenhet att rapportera ängslan och oro." Sid 28.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinkompis: den har ju minskat i finland de senaste 15 åren?

Källa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Jag (och säkert andra) skulle uppskatta om du åtminstone skrev en mening som förklaring till varje punkt. Tack på förhand.

Nachac: Borgare

Utförsäkringar, osäker arbetsmarknad, uppriven välfärd et cetera. Uppknullandet av skolan också.

Nachac: Social media

Högre press, krav om ständig uppdatering och hög exponering av andras skenbara lycka.

Nachac: Normalisering

Psykisk ohälsa har till stor del blivit ett vardagligt i-landsproblem. Det är fortfarande stigmatiserat, men ändå mer okej.

Nachac: Backlash i allt vad tolerans heter

Feministisk tillbakagång, SD och medföljande samhällsklimat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogernw: Därför att betygssättningen blir tuffare och dummare (håller mina lärare om på också). Om du gör ditt bästa i ett eller flera ämnen men råkar få tex ett E bland jättemånga A:n så får du bara ett D.Sen så tror jag det jämförs betyg mer än någonsin nu. Betygen var en bidragande orsak till hur jag mått tex.

Okej låter väldigt dumt, jag undrar också varför man jämför betyg mycket mer idag? Varför är tävlandet större än förut?


   
SvaraCitera