Aviseringar
Rensa alla

Psykisk ohälsa, varför ökar den i Sverige (speciellt bland unga)?


Ämnesstartare

Razor:

Okej låter väldigt dumt, jag undrar också varför man jämför betyg mycket mer idag? Varför är tävlandet större än förut?

Det är en bra fråga faktiskt. Har egentligen inget riktigt svar. Man vill bara vara bättre än alla andra tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Uppknullandet av skolan också.

Är inte detta även Sossarnas fel? Jag har för mig att deras reformer för flera decennium lade grunden för resten av uppfuckandet.

Nachac: Feministisk tillbakagång, SD och medföljande samhällsklimat.

Enligt rapporten har den psykiska ohälsan stigit länge och inte enbart de senaste åren.

Nachac: Psykisk ohälsa har till stor del blivit ett vardagligt i-landsproblem. Det är fortfarande stigmatiserat, men ändå mer okej.

Jo, i rapporten som jag länkade till dinkompis står det även såhär:

"Resultaten som redovisas i detta kapitel visar att det i hög utsträckning är allvarlig psykisk ohälsa som har ökat bland ungdomar – och inte enbart en benägenhet att rapportera ängslan och oro." Sid 28.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogernw: Det är en bra fråga faktiskt. Har egentligen inget riktigt svar. Man vill bara vara bättre än alla andra tror jag.

Den där rapporten jag länkade till dinkompis menar att en orsak kan vara den större individualiseringen, alla mot alla alltså. Jag tror också att samhället har blivit hårdare och mer konkurransinriktat, tacka det kapitalistiska tänket för det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Källa?

De sa det alltid när jag pluggade där. Alkohol och tobaksbruket hade också minskat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Är inte detta även Sossarnas fel? Jag har för mig att deras reformer för flera decennium lade grunden för resten av uppfuckandet.

A: Sossarna är borgare.
B: Ärkeborgarna har, såvitt jag vet, gjort det värre.

Razor: Enligt rapporten har den psykiska ohälsan stigit länge och inte enbart de senaste åren.

Det har ju knappast hjälpt.

Razor: Jo, i rapporten som jag länkade till dinkompis står det även såhär:

"Resultaten som redovisas i detta kapitel visar att det i hög utsträckning är allvarlig psykisk ohälsa som har ökat bland ungdomar – och inte enbart en benägenhet att rapportera ängslan och oro." Sid 28.

Ja, även. Sedan blir man ju mer benägen att rapportera grövre ohälsa om mildare är mer okej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinkompis: De sa det alltid när jag pluggade där. Alkohol och tobaksbruket hade också minskat

Okej, men hörsägen är ändå inte någon konkret fakta som jag kan acceptera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Högre press, krav om ständig uppdatering och hög exponering av andras skenbara lycka.

Vad tror du om delförklaringen att individualiseringen också har påverkat riktningen mot sämre psykisk hälsa?

"Vad som står bakom den ökade psykiska ohälsan bland ungdomar är oklart. Eftersom hela ungdomsgruppen verkar drabbas måste det rimligen ha skett olika förändringar i miljöer där de flesta inom gruppen vistas. Exempel som lyfts som förklaringar är ökade utbildningskrav och en ökad individualisering av samhället." Sid. 29.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Vad tror du om delförklaringen att individualiseringen också har påverkat riktningen mot sämre psykisk hälsa?

Jo, det känns rimligt. Trodde jag var underförstått. Men absolut, man måste välja sin livskarriär på småskolan, närmast.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Jo, det känns rimligt. Trodde jag var underförstått. Men absolut, man måste välja sin livskarriär på småskolan, närmast.

Kan det vara ett bra argument mot allt för mycket individualisering i samhället?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Okej, men hörsägen är ändå inte någon konkret fakta som jag kan acceptera.

du behöver inte tro på det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinkompis: du behöver inte tro på det?

Vad är det då för mening att lyfta fram något sådant i en diskussionstråd?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Kan det vara ett bra argument mot allt för mycket individualisering i samhället?

Tycker inte det är individualisering så mycket som onödigt många, tidiga och avgörande val.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Tycker inte det är individualisering så mycket som onödigt många, tidiga och avgörande val.

Fast just den delen med sociala media tror jag beror på prestigejagande och det har att göra med att man vill stärka synen på sig själv som en värdefull/viktig individ inför gruppen.  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Vad är det då för mening att lyfta fram något sådant i en diskussionstråd?

Så att de som är intresserade kan ta reda på mer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Fast just den delen med sociala media tror jag beror på prestigejagande och det har att göra med att man vill stärka synen på sig själv som en värdefull/viktig individ inför gruppen.

Jo, möjligen.


   
SvaraCitera