Aviseringar
Rensa alla

Psykiska problem


Jag tänkte börja med att berätta att jag inte har någon aning varför jag mår som jag gör...

Men jag har i flera år nu gått i tankar om självmord och undrat vad meningen med min existens är. Då det ända jag bidrar med är en serie av saker som inte bara skadar mig utan även skadar dom jag älskar mest.

Som sagt...Vi börjar med självmordstankarna som även gått över till ett självmordsförsök. Det var över en vecka sen jag tänkte göra mitt första försök då jag varit extra nere på senare tid och jag kan inte ens sova på grund av ångestattacker. Det var förra torsdagen då jag bestämde mig för att gå ut på en "promenad längst tågspåret" så att säga...Jag gick och jag gick tills det äntligen kom ett tåg efter cirka 1 timmes promenad. Jag hörde tåget komma och jag satte då i hörsnäckorna med full volym på musiken. När nerverna satte in, även om jag var medveten om att när jag väl blir påkörd spelar det inte någon roll, jag dör ganska snabbt. Men det tog några sekunder som kändes som en evighet. När jag då hoppade undan för att jag kunde inte ta mig till att vända mig om och kolla när det kom närmre kunde jag samtidigt klarade jag inte av väntan på tåget när jag var vänd åt andra hållet.

Jag backade ur och kände bokstavligt talat ingenting...

Jag hade ingen uppenbarelse att jag plötsligt ville leva. Jag mådde inte dåligt och ville dö heller. Det var som att i den stunden så var jag helt bortkopplad från allt. Helt kall inombords...Den sköna känslan försvann direkt när jag började gå hem och började känna ångesten komma krypande eftersom jag hade ingen aning om varför jag inte tog livet av mig. Jag hade ingen anledning att inte stå kvar, ingen anledning att fega ur....När jag väl kom hem samlade jag mig och satte mig framför datorn, satte på musik på hög volym och dränkte då tankarna i musiken.

När jag vaknade dagen efter hade jag samma illamående känsla jag i princip går igenom livet med, så bestämde jag mig för att försöka igen, denna gång med en annan metod. Denna gång gick jag in i mitt medicin skåp och kollade om jag hade några tabletter som jag kan överdosera på. Vilket jag då inte hade...

Det ända jag hittade var en ask alvedon <.< Jag tog fram den och en flaska vodka för att skölja ner dom med. Hade hört att det är en dålig idé att blanda alkohol och piller så varför inte tänkte jag...

Fyllde sen badkaret med varmt vatten för jag älskar värme och då tänkte jag att ett varmt bad skulle vara en skön sista känsla. Hade även sönder en rakhyvel och tog ut rakbladet från det. När jag väl svalt cirka 20 alvedon med cirka 20 cl vodka så var det dags att ta fram rakbladet. Jag skar mig en gång i benet först för att känna känslan av total kontroll än igen som många gånger förr, Denna gång drog jag dock upp det mot handleden och efter att ha tvekat för en sekund tog jag i och drog rakt över handleden. en fors av blod ran ut och jag slänge bort rakbladet och kände mig mer och mer trött tills jag somnade in...Jag vaknade dock (jag vet inte hur länge senare) i kallt halvrött vatten, Utan någon styrka alls. Jag tänkte att jag ville ligga kvar och låta allt bara ske men jag tog en koll på min handled och märkte att blödandet nästan hade slutat helt. Jag slet mig då ur badkaret och kröp för att klä på mig för att kunna ta mig till akuten för att sedan ge mig styrkan att pröva igen med en tredje metod.

Nu slutade det dock inte som jag tänkt mig eftersom jag blev inlåst på psykavdelningen och sitter med samma fråga som alltid, varför skulle jag fortsätta försöka må bra när jag försökt med allt?


   
Citera

Jävlar vad jag fick med mycket där märkte jag nyss, om någon ens orkar ta sig igenom det är jag faktiskt tacksam :/


   
SvaraCitera

Ja..det att du inte vet helt varför du mår så dåligt kan tyda på att du lider av depression som är rent kemisk. Om det är fallet går det ibland att medicinera annars så finns det ett otal metoder för att bli av med/lindra tillståndet.

Har du kollat dina värden hos en doktor och pratat med en psykolog eller liknande?

För övrigt så är det lite taskigt att dö framför ett tåg då man då inblandar andra människor, indirekt så blir ju tågföraren den som dödar dig och passagerna kan blir chockade och till och med få trauma.


   
SvaraCitera

oatsreuvaue:

Ja..det att du inte vet helt varför du mår så dåligt kan tyda på att du lider av depression som är rent kemisk. Om det är fallet går det ibland att medicinera annars så finns det ett otal metoder för att bli av med/lindra tillståndet. Har du kollat dina värden hos en doktor och pratat med en psykolog eller liknande? För övrigt så är det lite taskigt att dö framför ett tåg då man då inblandar andra människor, indirekt så blir ju tågföraren den som dödar dig och passagerna kan blir chockade och till och med få trauma.

Jo jag vet, det gick dock inte i tankarna förns efter jag hade försökt dock, Var en av anledningarna jag inte gjorde ett nytt försök på det.

Och den enda gången jag har pratat med någon om det har varit här på psykavdelningen och som har gett mig några "lyckopiller" nu i ca en vecka som inte verkar göra någon nytta för att vara helt ärlig.


   
SvaraCitera

Unrefined:

några "lyckopiller" nu i ca en vecka som inte verkar göra någon nytta för att vara helt ärlig.

en del tar några veckor att börja verka


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

en del tar några veckor att börja verka

aahh, det kanske är anledningen ;/ Bra att dom delar med sig av det 🙁


   
SvaraCitera

Unrefined:

aahh, det kanske är anledningen ;/

sök runt lite på internet eller se om du hittar något i bipacksedeln


   
SvaraCitera

Ja några piller gör så att du mår sämre i två veckor sedan så börjar de fungera. De borde informera dig om vad de stoppar i dig tycker jag. Om jag var dig skulle jag kolla med en doktor den hela fysiska biten, för kroppen påverkar hjärnan mer än vad man tror.


   
SvaraCitera

Jag har också tänkt som dig ibland. Vad är meningen med att leva? Vet du vad jag kom fram till? Man väljer själv vad meningen med livet är! Vad vill du bli, vad har du för drömmar? Försök att uppfylla dina drömmar [smile]. Livet är som en berg och dal bana. Ibland går det neråt, man mår dåligt. Men det härliga är att det går uppåt efter det [y]. Efter regn kommer solsken. Det låter som att du behöver en vän. Jag kan vara din vän om du vill [cheers].


   
SvaraCitera

Du måste ju bry dig lite om ditt liv då du överlever dina självmordsförsök [smile]

Jag har också varit i nästan samma sits, Har suttit med tomma tankar och tänkt på någon sorts självmord när jag var yngre utan större anledning. Det närmsta självmord jag har kommit är att hålla en kniv mot min strupe men la ifrån mig kniven ganska fort då jag tänkte på dom jag älskar och att det är rent av riktigt ruttet att göra dom ledsna?

Jag tror att mycket beror på om man är aktiv och gör saker man riktigt gillar, Börja i en rolig sport, Skaffa dig en intressant hobby som får dig att må bra, Skaffa vänner som du kan prata och ha roligt med.. Gör vad som helst utan att sitta och tänka på dig själv och hur synd det är om dig.

Människor är precis som MYROR, Vi är en art som måste jobba i grupp för att någonting ska funka i dagens läge.
Man kanske inte märker att vi jobbar i grupp men du skulle aldrig kunna klara dig helt utan andras tjänster i dagens läge, Skulle alla människor sluta jobba för andra så skulle världen stanna upp ganska snabbt, Det skulle bli zombie apocalypse fast utan zombies [crazy]

Du och Jag är precis likadana och är lika värda, Enda skillnaden är att du inte verkar ha förstått att man måste göra intressanta saker för att må bra..

Jag är en så kallad Datornörd och jag tycker att det är riktigt roligt att göra egna filmer,musik och spela på datorn, När jag gör det jag gillar så mår jag riktigt bra med mig själv.. Det är jätteroligt när man får positiva kommentarer utav andra.

Jag Gillar även Innebandy och fotboll, Mådde skitbra när jag var med i klubbar för dom sporterna. Skulle gärna börja igen om jag hittade något lag

Jag gillar att vara med vänner och göra dom glada med riktigt dryga kommentarer som retar gallfeber på dom ^^

Jag gillar även att Laga mat och skapa saker med mina egna händer, Det känns som att man är värd någonting när man kan göra saker som andra kan uppskatta samt när man lär sig att göra saker själv så blir man lite imponerad över hur bra man kan vara ibland 🙂

Jag tycker du ska testa dig fram med olika grejer som du kan göra. Hjälp till hemma med att laga mat och städa eller vad som helst.. Allt blir faktiskt roligare när man har någonting att göra

Livet är vad man gör det till, Gör man ingenting så har man inte mycket att tänka på och se fram emot


   
SvaraCitera

jag känner igen mig så vä i de du berättar. skicka ett PM om du behöver prata. det närmaste jag kom till ett självmords försök var att försöka dränka mig själv och skära en av dom större ådrorna. jag prickade inte ådran och klarade inte av att stanna kvar under ytan. hatade min svaghet.


   
SvaraCitera