Aviseringar
Rensa alla

Psykolog..


Ämnesstartare

Psykologer är skit, tycker jag... gick till KBT men slutade gå där för det var helt meningslöst... alla säger att det hjälper att gå och prata med någon. Men inte för alla. Det är mer gynnande för mig att prata med min bästa vän för hon ger en bättre råd än vad någon psykolog gjorde.

Psykologer är kalla ! Dom vill få dig att prata om dina problem för att sen ställer dom frågor som "vad skulle få dig att må bättre ? Hur skulle du kunna ändra på din livssituation ?" Ja, om man själv visste det så hade man väl inte gått till en psykolog eller...

Men om det är riktigt illa så kan du ju alltid börja på antidepressiva piller om du tror på det... men efter egna erfarenheter så tror jag den enda som kan hjälpa dig att må bättre, är du själv. Plus en jävla massa stöd från dina nära och kära.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Prata med djur istället, de har ju en "helande effekt" på depressiva människor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Många är bra men grejen är att det inte är ett enmansjobb. Man kan inte gå dit o förvänta sig att den man går hos ska göra hela jobbet! Man måste vara beredd att jobba/kämpa litegrann, vilket jag tror många inte är medvetna om.

Sen är det klart att det finns människor som kanske inte borde ha valt ett pratjobb!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

alltså blir man frisk av att bara prata?

Allt beror ju på vad du är villig att göra själv!
Om du går dit för att prata av dig och tro att allt fixar sig då så har du fel. (även om prata av sig är just det man kan behöva ibland så försvinner ju inte problemen för det)´
Det gäller att prata, lyssna, förstå sig själv, leta lösningar och andra vägar till vad som är "problem" för dig. Du kan inte lösa ångesten/depressionen genom att bara prata, det krävs arbete också. men det är ju värt det senare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har blivit iväg släpad både en och två gånger till tre olika psykologer när jag var liten. Inte för att jag hade några vidare problem, missbruk eller mådde dåligt, utanför att jag behövde få svar på en hel del frågor. Frågor som var lite för djupa och ingående för att anses normala antar jag.

Så mina erfarenheter har helt enkelt varit att jag fått bolla med en vuxen som verkligen satt där och skulle prata med mig. Dock tröttnade jag på det här, då personerna jag mötte kändes relativt formella och ointresserade.

Dock så kan det ju vara bra att få träffa någon som kan mycket och har varit med om likande fall som ditt om du har något allvarligare problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera