Aviseringar
Rensa alla

psykologi, IB eller sam?


Ämnesstartare

Jag går i nian nu och ska därför snart välja gymnasium...

Jag vill gärna läsa psykologi efter gymnasiet och helst i något engelsktalande land då jag tycker om att prata engelska 🙂

Jag har funderat på IB, även på Sam-beteendevetenskap, natur, men jag vet inte riktigt vad som är bäst..

Någon som har erfarenheter eller något tips om vad som skulle passa mig?
[party]


   
Citera

Låter som att sam-beteendevetenskap skulle passa. Du behöver topbetyg under hela gymnasiet bara så att du vet dock.

I och med att du vill bli psykolog skulle jag inte rekommendera natur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

I och med att du vill bli psykolog skulle jag inte rekommendera natur.

Jag vill inte riktigt bli en sådan psykolog som sitter och pratar med folk för att få dem att må bra, utan mer åt forskningshållet.. Vetenskapen inom psykologin. Därför funderar jag på natur då jag kanske behöver de ämnena.

tack för tipset dock!


   
SvaraCitera

PennieLane:

Vetenskapen inom psykologin. Därför funderar jag på natur då jag kanske behöver de ämnena.

Beteendevetenskap vill du läsa sen med andra ord? Jag skulle fortfarande rekommendera sam.


   
SvaraCitera
smisk

PennieLane:

Jag har funderat på IB, även på Sam-beteendevetenskap, natur, men jag vet inte riktigt vad som är bäst..

Skulle nog satsa på Sam, engelska kan du alltid läsa sen! Universitetet har mycket bra kurser. Dessutom spelar det mindre roll vad du läser på gymnasiet, så länge du har bra betyg, så sätt inte så hög press på att du ska läsa EXAKT det du vill jobba med sen 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

Skulle nog satsa på Sam, engelska kan du alltid läsa sen!

Men är det inte bra att gå IB om jag vill komma in på universitet i t.ex. England eller USA?

tack för tipsen 🙂


   
SvaraCitera
smisk

PennieLane:

Men är det inte bra att gå IB om jag vill komma in på universitet i t.ex. England eller USA?

Nja, tror det är hugget som stucket, faktiskt! Skulle hellre se till att läsa upp till eng C iaf, det gjorde jag när jag läse sam!


   
SvaraCitera

PennieLane:

Jag har funderat på IB,

IB definitivt!

går själv just nu i PreDP och jag kan säga att IB är ett val som du inte kommer att ångra.

En av mina favorit saker med IB är att man har bara 6 ämnen (plus CAS och TOK) som man sedan fördjupar sig i. Sedan får man välja 3 av de ämnena på antingen standard level eller higher level, vilket betyder att du kan läsa Psychology higher level och ta en nivå som inte några andra linjer kan erbjuda!

linjen är också på engelska så du kommer få mycket goda engelska kunskaper och med ditt IB diploma som du får när du gått ur kan du söka in till mer än 800 universitet världen över!

gå IB, gör det bara
kram [love]


   
SvaraCitera

PennieLane:

Men är det inte bra att gå IB om jag vill komma in på universitet i t.ex. England eller USA?

Ja det är det

"Efter avklarat IB-program har du goda kunskaper i hur man skriver en vetenskaplig rapport. Du har lärt dig att hantera ett högt inlärningstempo, ett analytiskt och källkritiskt tänkande liksom att ta in stora mängder information. Genom IB-programmets struktur får du också fördjupar dig i de ämnen du har valt att ta examen i och kommer till högskolan eller universitet med mycket goda förkunskaper."

jag kan säga kort och gott att många skolor utomlands slås om IB studenter för att vi är generellt bra studenter och får bra betyg. Det är också lättare för att IB finns världen över och betygskalan behöver inte omvandlas och det är lättare att kvalificera m.m


   
SvaraCitera

gå natur
dete nice
man får lite ångest ibland men...
Det är nice


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lilla Lady:

gå IB, gör det bara

tack för all info!

Men visst får man välja ett extraämne också? Kan man t.ex. välja psykologi som extra OCH som higher level? 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dberorpå:

gå natur

kan man läsa psykologi om man går natur?


   
SvaraCitera

PennieLane:

Men visst får man välja ett extraämne också? Kan man t.ex. välja psykologi som extra OCH som higher level? 🙂

vad menar du?
antingen väljer du psykologi på standard level eller higher level
du får välja resterande ämnen efter "the IB hexagon"

Image

det kan vara värt att nämna att olika skolor har olika ämnen man kan välja på [smile]


   
SvaraCitera

PennieLane:

kan man läsa psykologi om man går natur?

yes, ska läsa det i tvåan
det ingår i natur - natur om man vill 🙂
och du kan bli i princip vad som helst om du går natur - natur


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lilla Lady:

vad menar du?

Alltså, i grupp 6 så kan man väl istället för att välja något av "arts" ämena, välja ett valfritt ämne från någon av de andra grupperna? Det har jag hört iallafall 🙂


   
SvaraCitera