Aviseringar
Rensa alla

psykologi, IB eller sam?


PennieLane:

Jag vill inte riktigt bli en sådan psykolog som sitter och pratar med folk för att få dem att må bra, utan mer åt forskningshållet.. Vetenskapen inom psykologin.

Varför psykologi istället för psykiatri i så fall?


   
SvaraCitera

Lilla Lady:

IB definitivt!

Åh, min plastsyster gick IB och rekommenderade mig att gå det. Ångrar att jag aldrig sökte dit, verkar intressant osv [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Varför psykologi istället för psykiatri i så fall?

Psykiatri handlar ju om "felen" och sjukdomar i hjärnan, det är inte det jag menar att jag vill hålla på med 🙂


   
SvaraCitera

PennieLane:

Alltså, i grupp 6 så kan man väl istället för att välja något av "arts" ämena, välja ett valfritt ämne från någon av de andra grupperna? Det har jag hört iallafall 🙂

ja det kan du göra [smile]

som i mitt fall så ska jag ha:
Swedish SL
English HL
Math Standard SL
Chemistry HL
Biology HL
Psychology SL

så jag slipper språken [wink]


   
SvaraCitera

IB är överskattat. Ska du utomlands så gäller det att ha bra betyg, oavsett program, men framförallt så är det ansökningsbrevet som är det viktiga. Då spelar det ingen roll om du har gått IB eller inte.
Jag har en kompis som precis kom in på Cambridge från att ha läst natur t.ex. Själv kommer jag nog söka till Edinburgh (om jag har råd) och det kommer gå alldeles utmärkt med "vanliga" betyg. [smile]


   
SvaraCitera

Pendulum:

Åh, min plastsyster gick IB och rekommenderade mig att gå det. Ångrar att jag aldrig sökte dit, verkar intressant osv

Nåeh synd för det är verkligen underbart tycker jag, dock så har man inte så mycket fritid [n]
vad valde du istället? [smile]


   
SvaraCitera

Lilla Lady:

Nåeh synd för det är verkligen underbart tycker jag, dock så har man inte så mycket fritid [n]
vad valde du istället? [smile]

Jag har hört det. Men det är en ganska liten klass du går i? Gjorde min plastsyster i alla fall. Kan tänka mig att ni har en bra gemenskap.

Går sam-sam, är nöjd med det valet också för teoretiska ämnen passar mig. Gillar dock inte klassen, tycker vi är för splittrade. [sad]


   
SvaraCitera

PennieLane:

Psykiatri handlar ju om "felen" och sjukdomar i hjärnan, det är inte det jag menar att jag vill hålla på med 🙂

Vad exakt är det som du vill hålla på med?


   
SvaraCitera

Literatus:

IB är överskattat.

bullshit.

när det gäller IB så är du såklart ett steg före dem andra för att du kommer gå ut med utmärkta engelska kunskaper och du kommer ha lärt dig att hantera ett högt inlärningstempo, samt att kunna skriva en toppen uppsats på nolltid [smile] (vilket är något som inte de andra programmen lär ut lika bra alls)

detta är kvaliteter som universitet vill ha och vissa frågar specifikt efter IB-elever [smile]

jag säger inte att man inte kan komma in om man går natur eller annat men IB är en lysande bas för framtida studier pga den kunskapen man erhåller


   
SvaraCitera

Pendulum:

Jag har hört det. Men det är en ganska liten klass du går i? Gjorde min plastsyster i alla fall. Kan tänka mig att ni har en bra gemenskap.

nej jag går faktiskt i en ganska stor klass, vi är totalt 34 fyra stycken [crazy] men gemenskapen är verkligen jättebra ändå och vi brukar anordna fester och myskvällar och så [cute]

Pendulum:

Går sam-sam, är nöjd med det valet också för teoretiska ämnen passar mig. Gillar dock inte klassen, tycker vi är för splittrade.

ja precis, samma här.
Nej det är ju lite synd med klassen [sad]
ett stort skäl till varför jag valde IB var för att alla sa att människorna som går där är härliga typer och klasserna brukar ha bra gemenskap


   
SvaraCitera

Lilla Lady:

nej jag går faktiskt i en ganska stor klass, vi är totalt 34 fyra stycken [crazy] men gemenskapen är verkligen jättebra ändå och vi brukar anordna fester och myskvällar och så [cute]

Oj. Ja men vad härligt! Så det ska vara.

Lilla Lady:

Nej det är ju lite synd med klassen [sad]
ett stort skäl till varför jag valde IB var för att alla sa att människorna som går där är härliga typer och klasserna brukar ha bra gemenskap

Beror nog på att inte vem som helst kommer in på IB heller, så de flesta är nog rätt vettiga och ni har mycket gemensamt.
Samhäll kommer ju i princip vem som helst in på. Många är ganska ointressanta och ytliga. Du vet, hänger med sina coola vänner de redan lärde känna i högstadiet och vägrar släppa in andra i deras grupp osv. Kom i en klass där jag inte kände någon men nästan alla andra typ hade några de kände sedan tidigare. Blev bra vän med ett par stycken så har ju klarat mig i alla fall. [smile]


   
SvaraCitera

Lilla Lady:

utmärkta engelska kunskaper

Detta är nog det starkaste argumentet för IB, dock erbjuder en del gymnasier internationella program där all undervisning sker på engelska.

Lilla Lady:

hantera ett högt inlärningstempo, samt att kunna skriva en toppen uppsats på nolltid [smile] (vilket är något som inte de andra programmen lär ut lika bra alls)

Det beror helt på skola, har inte särskilt mycket med programmen att göra (jag känner många på skolan som i slutet av trean skulle kunna göra skriva bra A-levels i engelska, matematik, kemi, biologi osv).

Lilla Lady:

frågar specifikt efter IB-elever [smile]

Nja. Vill man till ett bra universitet utomlands (ex. Cambridge, Oxford, Stanford, École normale supérieure etc.) så struntar de rätt kapitalt i vilken utbildning du har gått. De bryr sig om att man har läst rätt ämnen, har bra betyg och sedan skriver ett perfekt brev samt klarar intervjun perfekt.
Men visst, vill man utomlands mest för sakens skull så kan man ju läsa på University of Sussex. Men då är Uppsala ett bättre alternativ.


   
SvaraCitera

Pendulum:

Samhäll kommer ju i princip vem som helst in på. Många är ganska ointressanta och ytliga. Du vet, hänger med sina coola vänner de redan lärde känna i högstadiet och vägrar släppa in andra i deras grupp osv.

Jo men det finns många olika nivåer av engagemang i samhälle kan jag tänka mig, finns ju många som väljer det bara för att liksom och som sa gör som sina gamla vänner.

Pendulum:

Kom i en klass där jag inte kände någon men nästan alla andra typ hade några de kände sedan tidigare. Blev bra vän med ett par stycken så har ju klarat mig i alla fall.

Ja men det är ju bra i alla fall, så länge man har ett par bra vänner så klarar man sig [smile]


   
SvaraCitera

Lilla Lady:

Jo men det finns många olika nivåer av engagemang i samhälle kan jag tänka mig, finns ju många som väljer det bara för att liksom och som sa gör som sina gamla vänner.

Ja precis.

Lilla Lady:

a men det är ju bra i alla fall, så länge man har ett par bra vänner så klarar man sig [smile]

Ja, men det är lite tråkigt att man inte har gemenskap med den klass man ska ta studenten med. Men men, det är som det är.


   
SvaraCitera

Literatus:

Detta är nog det starkaste argumentet för IB, dock erbjuder en del gymnasier internationella program där all undervisning sker på engelska.

Ja vissa gör nog det. men om det skulle vara fallet, varför inte bara välja IB då?

Literatus:

Det beror helt på skola, har inte särskilt mycket med programmen att göra (jag känner många på skolan som i slutet av trean skulle kunna göra skriva bra A-levels i engelska, matematik, kemi, biologi osv).

Jo för att kurserna är uppbyggda på ett annat vis än de är på IB, de lägger inte tillräckligt mycket tyngd på det helt enkelt i de svenska programmen.
Vissa skolor är säkert bättre på att lära ut det men sedan att många du känner har kunnat skriva bra uppsatser är nog personligt, vissa är bara bättre än andra på det.
Skillnaden på IB är att alla lär sig kunna skriva en exceptionell uppsats under lite mer än en timme, vilket är inte något som de svenska programmen lär inte ut.

Literatus:

Nja. Vill man till ett bra universitet utomlands (ex. Cambridge, Oxford, Stanford, École normale supérieure etc.) så struntar de rätt kapitalt i vilken utbildning du har gått. De bryr sig om att man har läst rätt ämnen, har bra betyg och sedan skriver ett perfekt brev samt klarar intervjun perfekt.

Att kunna skriva ett perfekt brev och att klara intervjun perfekt är två saker som man får lära sig att klara väldigt bra på IB, samt flera andra viktiga kunskaper som man kommer ha stor nytta för i framtiden.
Universitet vet att IB-elever erhåller redan dessa kunskaper och att gå IB kommer hjälpa än att klara av dom momenten som behövs för att komma in på ett bra universitet.
Trots allt så är det kunskapen som är viktigast och det är det man får om man har gått IB.
Det hjälper också att IB är ett universellt erkänt program och mer än 800 skolor världen över känner igen det.

Visst man kan komma in om man går kanske natur eller något annat program men IB förbereder dig för det på ett helt annat sätt så man kommer klara av att komma in och klara av den senare utbildningen ännu bättre.


   
SvaraCitera