Aviseringar
Rensa alla

"Bränna" en iso till ett USB-minne?


Ämnesstartare

Det finns ju programvara för att kopiera en iso-fil till en cd-skiva så att cd-skivan fungerar bara genom att stoppa i den i en riktig cd-enhet, på samma sätt som en iso funkar när man mountar den.

Men jag undrar om det finns någon metod att få ett USB-minne att agera på samma sätt som iso-filen eller cd-skivan, utan att använda Daemon Tools eller liknande. Så att USB'n helt enkelt kommer upp som en cd-enhet med skiva i om ni förstår.

Anledningen är så enkel som att min fader är ovillig att installera Daemon Tools på hans dator och jag vill kunna använda iso-filer på den.

Tack på förhand! [bigcheers]


   
Citera
Ämnesstartare

Vilket operativsystem talar vi om nu? Det går ju att göra boot-bara USB-minnen, så då torde det väl gå att göra så som du vill också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

""Bränna" en iso till ett USB-minne?"
[bigsmile]

Men du får tjata lite eller installera det i smyg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Daemon Tools

min data har strular massa sen jag installera deamon tools och efter jag avinstallera d,massa jävla pop up helatiden som inte går att få bort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nevon:

Vilket operativsystem talar vi om nu? Det går ju att göra boot-bara USB-minnen, så då torde det väl gå att göra så som du vill också.

Just ja, glömde jag säga. Windows XP.

filulilus:

Men du får tjata lite eller installera det i smyg

Asch, det är främst min lillebror som vill ha funktionen, och dels kan jag inte installera det (är inte administratör och min fador är datorkunnig) och dels vill jag inte lura honom.

Han har inget emot att jag eller min bror använder forna iso's, det är Daemon Tools han inte vill ha. Han hade inget emot att vi brände det på CD-skivor och använde, men en del av filerna är för stora, och vi är för fattiga för att köpa DVD-er.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

min data har strular massa sen jag installera deamon tools och efter jag avinstallera d,massa jävla pop up helatiden som inte går att få bort.

Du slarvade när du installerade Deamon. [no-no]
Det är en grej man väljer när man installerar du tillät reklampopups


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

slarvade när du installerade Deamon.
Det är en grej man väljer när man installerar du tillät reklampopups

damn,hur får jag bort dom?jag mördar snart nån pga dom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

damn,hur får jag bort dom?jag mördar snart nån pga dom

1. Avinstallera
2 Installera igen. Men vid ett steg finns det några ibockningsrutor - där ska de flesta vara urbockade, kommer inte ihåg vilka men det märker du.


   
SvaraCitera

dd


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alter ego:

dd

Hur fungerar det, och går det att köra i windows?


   
SvaraCitera

Stringburka:

Hur fungerar det

Jag skulle gissa dd if=/home/stringburka/porr.iso of=/dev/sdb, men googla lite för att vara säker.

Stringburka:

går det att köra i windows

Tror inte det. Du får nog ladda ner en linux-live-cd och köra från den. Det är trots ansträngningen bättre än att ladda ner något skit-shareware till Windows, tycker jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alter ego:

Tror inte det. Du får nog ladda ner en linux-live-cd och köra från den. Det är trots ansträngningen bättre än att ladda ner något skit-shareware till Windows, tycker jag.

Stringburka:

Hur fungerar det, och går det att köra i windows?

Var lugn, det finns nämligen en windows-version av dd[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Var lugn, det finns nämligen en windows-version av dd[party]

Ska kolla in det. Behöver man vara väldigt skillad på datorer för att använda det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Ska kolla in det. Behöver man vara väldigt skillad på datorer för att använda det?

Man använder det via kommandotolken, men det är inte så svårt som det låter. Bara att fråga om du behöver vägledning.[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Man använder det via kommandotolken, men det är inte så svårt som det låter. Bara att fråga om du behöver vägledning.[y]

Ska kika närmare på det [y]
Har dock hittills bara hittat en version som stödjer max 1.44 MB... Känns lite lagom 1992...


   
SvaraCitera