Aviseringar
Rensa alla

"Detta kan vara synligt för andra"


Artie:

hur gör man då?

Eftersom personen har tillgång till utrustningen så finns ett antal alternativ. Han kan sätta upp en speglad port och avlyssna den. Det är lite för avancerat för det flesta och inte heller nödvändigt just här. Annars kan personen tcp-dumpa trafiken. Wireshark är också ett alternativ.

Är nätverket öppen så är det faktist fritt fram för alla i din närhet att avlyssna din trafik, inte bara nätverkets ägare.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Ja, surfar du genom någon annans utrustning så ger du frivilligt bort din information till honom/henne.

Om man inte krypterar. [cute]


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Om man inte krypterar.

Ja, du kan exempelvis ssh:a utan större bekymmer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förresten, vad är NETGEAR för något?


   
SvaraCitera

Colour Television:

NETGEAR

Det är ett företag, eller i ditt fall troligen ett märke på någon nätverksutrustning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Det är ett företag, eller i ditt fall troligen ett märke på någon nätverksutrustning.

ok


   
SvaraCitera

Colour Television:

Lösen och krypterat.

Krypterat, då ser alla i samma subnät vad du gör. Jag rekommenderar att du ser till att bara gå in på krypterade sidor ifall du har opålitliga noder inom ditt subnät.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Comrade Premier:

Krypterat, då ser alla i samma subnät vad du gör. Jag rekommenderar att du ser till att bara gå in på krypterade sidor ifall du har opålitliga noder inom ditt subnät.

Subnät = Samma rauter eller?


   
SvaraCitera

Colour Television:

Subnät = Samma rauter eller?

Jao


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Comrade Premier:

Jao

Okey, det är ju ändå bara jag som vet hur internet fungerar i det här huset. 😛


   
SvaraCitera

Colour Television:

Okey, det är ju ändå bara jag som vet hur internet fungerar i det här huset. 😛

Låter som en grov överskattning av din egna förmåga[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Låter som en grov överskattning av din egna förmåga

Mamma och pappa är sämre på datorer än vad jag är. Sedan är jag inte så jävla tekniskt av mig, kan det jag behöver kunna 🙂


   
SvaraCitera

Colour Television:

Mamma och pappa är sämre på datorer än vad jag är. Sedan är jag inte så jävla tekniskt av mig, kan det jag behöver kunna 🙂

Ifrågsatte inte dina föräldrars brist på kunskap. Snarare hurvide du vet hur internet funkar.[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Ifrågsatte inte dina föräldrars brist på kunskap. Snarare hurvide du vet hur internet funkar.

Som sagt, jag vet ju det jag vet. Varför tror du att jag gör en hel tråd om jag inte är helt säker? Man kan anta saker och det är fel? Eller så antar man rätt ändå. Fattar du poängen?

Hade en föraning om att det enbart är jag som ser vad som händer i min rauter, men jag vet ju inte vilka roliga mjukvaror folk kan ha och spionera på andras nät. Tänk efter.


   
SvaraCitera

Colour Television:

Tänk efter.

Jag är redan fullt medveten om vilka elaka saker man kan göra[badgrin]


   
SvaraCitera