Aviseringar
Rensa alla

"Förorterna brinner"


Ämnesstartare

Aftonbladet har i dagarna skrivit en serie av artiklar ang. förortsungarnas hämnd mot samhället. De har följt gäng i Göteborg, Uppsala och Västerås som bränner bilar, kastar stenar osv.

http://www.aftonbladet.se/n​yheter/article5750757.ab
http://www.aftonbladet.se/n​yheter/article5756188.ab
– Jag har ändå en hyfsat stor kontaktyta och försöker hålla en vettig dialog med alla här. Därför blir jag jävligt sårad. Jag tycker inte att jag har gjort mig förtjänt av det. Vi är individer. De vill inte bli behandlade som en stor massa och det vill inte jag heller bli, säger han tre veckor efter attacken.
Polisinspektör Håkan, 47

En sak jag undrar är hur dessa idioter till ungdomar tänker när de attackerar brandmän, ambulanser eller privatpersoner. Varför de attackerar polisen är ganska solklart, även om jag själv tycker att det är fel. Men vad i helvette tänker de när de attackerar privatpersoners bilar, lokaler osv, eller ambulanser och brandbilar?

Tror de på allvar att de tjänar något alls på denna "revolt"?


   
Citera
Ämnesstartare

Imoon:

Men vad i helvette tänker de när de attackerar privatpersoners bilar, lokaler osv, eller ambulanser och brandbilar?

Har jag aldrig förstått heller... De borde ju bara skada deras sak liksom. Men det är väl någon form av cry for help, och kanske inte nåt helt genomtänkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Motborgare gillar nog dom killarna [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sociala faktorer, vi satsar för lite skattepengar och kärlek på invandrarungdomar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KamikazeTomten:

Motborgare gillar nog dom killarna [rolleyes]

Ska smiska honom om han gillar att de attackerar privatpersoner, brandbilar och ambulanser... ;s

Nej, men hoppas att han hittar denna tråd och förklarar för han vet säkerligen mer än de flesta här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror inte att dom tror så mycket alls om just den saken. Agerar i frustration och en "vi mot dom"-känsla.

Om man pratat med personer som gör random brott som man har svårt att se syftet i så säger dom ofta saker som "varför inte?" eller att det ändå inte spelar någon roll.

KamikazeTomten:

Motborgare gillar nog dom killarna [rolleyes]

Käften.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Käften.

Vadå då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KamikazeTomten:

Vadå då?

Jävligt onödigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Jävligt onödigt.

Mjaha?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

"Förorterna brinner"

Inte min?

Oväntad:

och en "vi mot dom"-känsla

Bah [tired] Det är uttråkade ungdomsgäng, sådana här problem har alltid funnits. Just nu är det bilar, förut har man tänt eld på skolor och innan det var det sopstationer. Har inget med vi mot dom eller invandring eller något sådant att göra.

Imoon:

han vet säkerligen mer än de flesta här

ironi? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Käften.

Någon som är kär i motborgare?!? [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Även om jag givetvis håller med i sak om att det är otroligt kontraproduktivt och inte minst allmänfarligt att angripa brandbilar och dylikt, vill jag påpeka en sak:

Imoon:

De vill inte bli behandlade som en stor massa och det vill inte jag heller bli,

Skillnaden här är att polisen är en organisation, och på det sättet blir varje polis under sin arbetstid en representant för den organisationen. På detta sätt så ÄR faktiskt poliserna "en stor massa" under arbetstid då de i första hand representerar organisationen snarare än sig själva som individer.
Invandrarungdomarna är ju dock vanligen inte anslutna till rörelser på det sättet, utan där är det på individnivå det avgörs och således är de inte en stor massa på samma sätt, imho.

När ungdomarna kastar sten på polisen så angriper de i första hand polisen som rörelse, snarare än de individer som den innehåller, men när polisen angriper ungdomarna så är det som individer. Nu påverkar ju inte detta vad som är rätt och fel i sammanhanget direkt, men det är en sak som man kanske bör tänka på.

Dessutom ser jag äggkastning mot en polisbil som ett tämligen oskyldigt sätt att protestera. Om vi nu förutsätter att det var mot polisbilen i tjänst och inte hans privata, men det får man ju göra när han i första hand identifieras som polis i artikeln.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

herr_nilsson:

Bah [tired] Det är uttråkade ungdomsgäng, sådana här problem har alltid funnits. Just nu är det bilar, förut har man tänt eld på skolor och innan det var det sopstationer. Har inget med vi mot dom eller invandring eller något sådant att göra.

Nja men samtidigt ser du ju sällan sånt här liksom i Lidingö...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

herr_nilsson:

Bah [tired] Det är uttråkade ungdomsgäng, sådana här problem har alltid funnits. Just nu är det bilar, förut har man tänt eld på skolor och innan det var det sopstationer. Har inget med vi mot dom eller invandring eller något sådant att göra.

Uttråkade ungdomsgäng, ja. Problemen har "alltid" funnits, ja. Nej, det har ingenting med invandring att göra. Men jag tror fortfarande på vi-mot-dom-känslan. Vilka "dom" är brukar dock variera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

En sak jag undrar är hur dessa idioter till ungdomar tänker när de attackerar brandmän, ambulanser eller privatpersoner.

Satt precis och funderade på det.


   
SvaraCitera