Aviseringar
Rensa alla

"god man"


Ämnesstartare

Okej, nu kanske kommer en jätte dum fråga men måste ställa den ändå. Vad menas med "god man"?

Jag har lyckats tappa bort mitt pass ute, eftersom jag inte har något leg använder jag det, och nu skulle jag behöva skaffa ett nytt. Dock kan jag inte be någon i familjen följa med eftersom min kära mor skulle döda mig om hon fick veta det. Läste på polisens hemsida att en "god man med styrkande leg" kunde följa med.

Vem är det & vilka har en sån? [shake]


   
Citera

Gode man/kvinna är din överförmyndare ifall du inte har föräldrar. I det här fallet har du just föräldrar, så du får helt enkelt släpa med dina föräldrar.


   
SvaraCitera

LinaIsabella:

vilka har en sån?

Lisbeth salander!


   
SvaraCitera

stentuff:

ifall du inte har föräldrar.

Eller är 18+ och omyndigförklarad.


   
SvaraCitera

föräldrar eller liknade måste följa med och skriva på om du är under 18


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Eller är 18+ och omyndigförklarad

Nae, det är väl en förvaltare du tänker på nu?


   
SvaraCitera

"en person som av tingsrätten förordnats för att tillvarata en annan persons rättsliga eller ekonomiska intressen eller sörja för hans person."

i ditt fall måste dina päron med


   
SvaraCitera

Kilowatt:

Nae, det är väl en förvaltare du tänker på nu?


   
SvaraCitera

Kilowatt:

Nae, det är väl en förvaltare du tänker på nu?

trodde det var samma sak.


   
SvaraCitera

Alternativt kan du ta med ett syskon som är 18+. Det funkar det med.


   
SvaraCitera

klassisk god man är att t ex din far styr sina föräldrar bankkonton och betalar deras räknar etc när de får svårt för att göra det själv även fast de inte blivit omyndighetsförklarade


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså jag är över 18.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Funkar inte gammalt pass?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

trodde det var samma sak.

Det är det inte. En förvaltare är mer av just omyndigförklarande.

"Förvaltarskap är i mångt och mycket likt godmanskapet för din del... Men det är vissa betydande skillnaderför din Hm! Förvaltarskap innebär att förvaltaren har ensam rådighet, som det heter. Det innebär att Hm har absolut ingenting att säga till om! Hm får rösta i politiska val, gifta sig och själv ha hand om sina pengar om dom kommer som arv eller som habersättning men sen är det stopp."
http://www.gmfinfo.se/html/forvaltarskap.html


   
SvaraCitera