Aviseringar
Rensa alla

"Inget är Heligt"?


Ämnesstartare

Magnus Betnér är känd för att skämta om det mesta på ett aggressivt och nedvärderande sätt. Hans stand up show heter "Inget är heligt".

Så jag undrar, finns det inget som man inte ska skämta om?
Har vi rättighet att skämta om allt?
Vad krävs för att något ska bli "heligt" nog?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Allt är värt att skämta om


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Liebestraum:

Allt är värt att skämta om

Vad grundar du det på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snask:

Vad grundar du det på?

Att jag inte kan se någon anledning för något annat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Liebestraum:

Att jag inte kan se någon anledning för något annat

Om man skadar andra människor genom sitt "skämtande"?
Att skämta om någon som är mongolid, cp-skadad eller något annat som är känsligt både för den och dess omgivning. är inte det lågt? har du ingen gräns där?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om man utan att ha någon annan poäng än att göra bort sig själv skämtar om sådant som gör människor direkt sårade så ser jag helst att det inte är socialt accepterat. Märk: man kan ha en poäng, och om den tydligt framkommer och har ett syfte i sig så kan det vara okej.
Detta gäller i officiella sammanhang, så klart. Hemma i sitt eget hem får man skämta om allt!

Det är inte bra om ingenting är heligt. Det visar bara att man inte bryr sig om något eller någon alls. Jag tycker man ska bry sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snask:

Att skämta om någon som är mongolid, cp-skadad eller något annat som är känsligt både för den och dess omgivning. är inte det lågt? har du ingen gräns där?

det som skadar är inte humor utan allvar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Det är inte bra om ingenting är heligt. Det visar bara att man inte bryr sig om något eller någon alls. Jag tycker man ska bry sig.

Håller med dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brk g:

det som skadar är inte humor utan allvar

Ologiskt, inte mycket humor idag som är välmenande och ickeskadlig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snask:

Om man skadar andra människor genom sitt "skämtande"?

Hur kan man skada någon genom skämt? Det är möjligen tid och plats som kan orsaka det, snarare än själva skämtet.

Snask:

Att skämta om någon som är mongolid, cp-skadad eller något annat som är känsligt både för den och dess omgivning. är inte det lågt? har du ingen gräns där?

Nej, det är inte lågt, att vi överhuvudtaget hålls med sådana misslyckanden är ett hån mot den mänskliga evolutionens framgång


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Liebestraum:

Hur kan man skada någon genom skämt? Det är möjligen tid och plats som kan orsaka det, snarare än själva skämtet.

Måste jag förklara detta för dig?

Liebestraum:

Nej, det är inte lågt, att vi överhuvudtaget hålls med sådana misslyckanden är ett hån mot den mänskliga evolutionens framgång

vad menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brk g:

det som skadar är inte humor utan allvar

är inte humor allvar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snask:

Måste jag förklara detta för dig?

Ja tack

Snask:

vad menar du?

Att utvecklingsstörda är misslyckanden och inget som bör uppmuntras


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Liebestraum:

Att utvecklingsstörda är misslyckanden och inget som bör uppmuntras

Herregud.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snask:

Ologiskt, inte mycket humor idag som är välmenande och ickeskadlig.

symptomatiskt för ett sjukligt samhälle. att moraliskt klassificera humor är trots det inskränkande och dåligt.

själv tycker jag ofta att sådan skadlig humor är jävligt tråkig då den är egoistisk, enkelspårig, oinspirerad, men det är min åsikt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

framtidstron är död:

är inte humor allvar?

bra humor är motsatsen till allvar - bra humor är perspektivvidgande, frisläppande, avdramatiserande, och främjar förståelse.

avstår hellre från att skratta åt kass humor än att fruktlöst försöka upphöja mina preferenser till allmän lag. kanske gör det mig till en ryggradslös mes.

ordvalet "heligt" är för övrigt lustigt då det antyder en dualism och alienation som god konst (humor inräknad) motverkar.


   
SvaraCitera