Aviseringar
Rensa alla

"Jag är inte redo för ett förhållande"


Ämnesstartare

Tror säkert många tjejer fått denna kommentaren från killar "jag är inte redo för ett förhållande" right?

Jag har aldrig fått den innan. Men träffade en kille för några månader sedan och han sa denna kommentar efter över en månads dejtande :O och jag vet inte om det beror på att jag slutade kontakta honom i ett par veckor och var rätt dissande i början... För innan dess var han jättegullig och även sagt vid ett tillfälle att han gillar mig.. Nu säger han inte så många gulliga saker längre, men han visar det rätt mkt genom att han hela tiden vill mysa/pussas/kyssas/hålla händer.. Men samtidigt om en kille sagt nåt sånt, betyder det att han inte alls är intresserad trots allt?.. och NEJ jag tänker inte fråga honom, det är socialt självmord..

Vill höra från både killar och tjejer:

Killar: Sagt det pga ointresse? eller för att ni inte är redo? eller för att ni vill ta det lugnt?

Tjejer: Har det nånsin blivit ett förhållande till slut när en kille sagt nåt sånt till er?


   
Citera

Jag har gett den.


   
SvaraCitera

Nej det är inte ett socialt självmord, det är socialt självmord att inte kunna kommunicera.


   
SvaraCitera

tror folk säger det för att dom inte vill vara ärliga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Nej det är inte ett socialt självmord, det är socialt självmord att inte kunna kommunicera.

Det handlar om att va rädd för att bli sårad och stolthet.

OF 5:

tror folk säger det för att dom inte vill vara ärliga.

Ärliga med att dom egentligen inte vill ha just den personen menar du?


   
SvaraCitera

sandra999:

Tror säkert många tjejer fått denna kommentaren från killar "jag är inte redo för ett förhållande" right?

Think again. Det är en minst lika vanlig kommentar som "jag tycker bara om dig som vän" och lika vanlig över båda könen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Jag är inte redo för ett förhållande" är ju en ytterst tvetydig kommentar som kan betyda massor av saker.

Betyder oftast att man helt enkelt inte är redo, tro det eller ej. Även vi män kan känna en form av osäkerhet kring fasen som är början av ett mer intimt förhållande.

Enklast är väl att försöka luska ur honom vad det är som gör att han inte tror sig vara redo. Det kan vara komplex-tankar, eller brist på självsäkerhet.

Har han haft förhållanden förut? Han kanske inte tror sig veta "hur man gör" i ett förhållande, vilket pekar på dålig självsäkerhet åter igen.

Jag sade detta när jag träffade min nuvarande flickvän för att jag helt enkelt inte var redo. Jag hade träffat henne på fritiden i lite mer än en månad och hon ville ganska hastigt ta ett längre steg i vårat personliga förhållande. Jag däremot kände att det gick på tok för fort, och ville lära känna henne bättre privat och känslomässigt innan vi skulle börja ha ett riktigt förhållande.

Har lärt mig att det ofta är ett misstag att bli tillsammans med någon man inte direkt känner så bra. Finns mycket man får veta i efterhand som man kanske inte tycker om, och då säger alla "men du måste ignorera detta om du älskar henne!".
Blir ju som en enda stor mardröm då.

Antingen är han rädd för att bli sårad i slutändan, eller så är han inte speciellt intresserad längre.
Men det du måste göra är att försöka få honom att säga varför han inte är redo. Säg helt enkelt att om han inte vill ha ett förhållande nu, så behöver ni inte sluta träffas?
Varför måste du starta ett förhållande så tidigt för? Vänta och se vad som händer inom den snara framtiden.

Ju bättre ni lär känna varandra i början, desto bättre blir det i framtiden.

Det är i varje fall min åsikt.


   
SvaraCitera

sandra999:

Det handlar om att va rädd för att bli sårad och stolthet.

Vill du veta sanningen om saker och ting så får du räkna med potentiella konsekvenser.


   
SvaraCitera

sandra999:

Ärliga med att dom egentligen inte vill ha just den personen menar du?

ja att dom inte vill inleda en relation med personen ifråga iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stackars Jack:

så behöver ni inte sluta träffas?
Varför måste du starta ett förhållande så tidigt för? Vänta och se vad som händer inom den snara framtiden.

Vi träffas fortfarande ungefär 1 gång per vecka även om han sagt att han inte är redo för ett förhållande.. Jag tar gärna det lugnt också, är inte säker på om jag är redo för det heller.. men jag vill bara veta om han nånsin kommer vara det för att jag vill inte riskera att få jättemkt känslor och sen bli sårad..

hur lång tid träffades ni innan ni blev tsm då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Think again. Det är en minst lika vanlig kommentar som "jag tycker bara om dig som vän" och lika vanlig över båda könen.

Jaja jag tror säkert lika många tjejer säger det :P.. men att säga att man bara tycker om som vän då förstår man ju direkt..

och vi har dessutom aldrig bara varit vänner.. och fortf när vi ses, ses vi inte som vänner.. Vi myser, kysser, kramas, har sex [blush]
och pratar jättemycket..


   
SvaraCitera

sandra999:

men att säga att man bara tycker om som vän då förstår man ju direkt..

och vi har dessutom aldrig bara varit vänner..

Jag sa inte att det betyder samma. Jag sa att det är minst lika vanligt att man säger det. [smile]


   
SvaraCitera

Vad han menar är rätt svårt att tala om eftersom jag inte har någon aning om vem människan är. Hade jag sagt däremot något liknande hade det varit för att jag menade det. Förmodligen gillar han det ni har nu men vill av någon anledning inte vill ha ett förhållande. Det behöver inte bero på att han inte vill ha ett förhållande med just dig, utan antagligen känner han bara inte för att ha ett förhållande över huvud taget. Jag förstår honom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sandra999:

en jag vill bara veta om han nånsin kommer vara det för att jag vill inte riskera att få jättemkt känslor och sen bli sårad..

Men detta måste du FRÅGA honom om. Du kan inte sitta tyst och bara vänta på att någonting kanske kommer att hända. Den känslomässiga delen av att sitta och vänta är som en mental tortyr, speciellt om man gillar den andra parten.

sandra999:

hur lång tid träffades ni innan ni blev tsm då?

Vi träffades i ungefär 1½ månad till, men givetvis hettade den tiden upp gradvis. Blev lite som det blev, man träffades mer och mer under tiden man blev bekväm med varandras sällskap så att säga.

Att träffas mycket privat (utanför skola eller jobb hjälper mycket). Det ska inte vara tvingat, utan mer som ett oskyldigt umgängestillfälle!

Det var himla tråkigt att jag dock skrev ett dubbelt så långt svar, men det blev nå strul så det publicerades inte....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Det behöver inte bero på att han inte vill ha ett förhållande med just dig, utan antagligen känner han bara inte för att ha ett förhållande över huvud taget. Jag förstår honom.

Okej [smile] ja jag förstår också det. Förhållanden kan vara komplicerade så det är kanske bättre så som det är nu för tillfället..


   
SvaraCitera