Aviseringar
Rensa alla

"Jag vill flytta hemifrån, 16 år "


Ämnesstartare

Hejsan !

Jag är bara 15 år då, fyller blir 16 efter jul !

Och nu när det är dags att välja gymnasium. Då skulle jag vilja gå på ett gymnasium här i "Västerås" , fast ! det har blivit ett slags överflöd av folk som söker dit, så mina poäng räcker nt att komma in där längre !
Så nu har jag tänkt på en sak, som en gång var blott en dröm bara !
Jag vill flytta hemifrån med min flickvän! Till samma gymnasium i en annan stad !
Vi hade tänkt o flytta in i en lägenhet, lr hyra. Men iaf. Till "Halmstad" Och det är drygt 51 mil som skilljer (om det spelar ngn roll)
Och nu undrar jag !
Om ni skulle kunna hjälpa mig o ge mig några tips, om hur vi ska få pengar, hur vi ska sköta det, (bidrag) och massa sånt !
För pengar borde väl vara det ända problemet?
Och jag har inte lust att byta gymnasium här, för i halmstad erbjuder dom mig samma sak , som här !

Men hjälp mig snälla ! (ps. Min pappa godtycker, men har nt snackat med mamma än, så skulle ni kunna säga något som kanske övertygar henne också? )
tack<3


   
Citera

räcker inte för att komma in? överhuvudtaget? brukar alltid finnas plats på något program. du har inte så du måste läsa iv pga kärnämnena va?

om samma utbildning finns där du bor så får du inget inackorderingsbidrag för att gå den i halmstad. är det något speciellt som du har tänkt utbilda dig till?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dom tar bara in 25 i vardera program..
Får jag fortfarande ingen inackorderingsbidrag om det är fullt här ?
Jag vill flytta också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Flifvetbäst:

är det något speciellt som du har tänkt utbilda dig till?

Nv/entrepenör


   
SvaraCitera

viggo94:

Dom tar bara in 25 i vardera program..

troligast är ju att de försöker först och främst hitta din utbildning på en närmare ort, om det finns någon inom 4 mil eller något sånt tror jag det är. men sen så gäller det att du får dig in där du söker också. att du vill flytta skiter dom fullständigt i, anstränger inte en muskel förnst du fyllt 21 och blivit kickad ur huset.

Lägenhet måste du hitta själv, tror inte hyran får vara dyrare än 2500 heller, och jag tror inte ens att du får bidrag så det täcker hela. pengar till mat kläder osv kommer hemifrån, uteslutande.

Men hittar du en billig etta eller, om tjejen din också får sig in på ett program som bara finns där nere eller inte har plats där du bor(samma för dig), så kan en tvåa gå bra också, eftersom då delar ni på månadshyran, så bör det inte vara några problem.


   
SvaraCitera

viggo94:

Dom tar bara in 25 i vardera program..
Får jag fortfarande ingen inackorderingsbidrag om det är fullt här ?
Jag vill flytta också.

Dem kan säga att du får inackoderingsbidrag IFALL du anger en bra anledning. Jag ansökte om att få gå på annan ort, trots att min egen hemstad hade en liknande utbildning(enligt pappret). Jag förklarade att skolan hade en pedagogik som var olik jämfört med vanligt gymnasieprogram och detta gällde hela skolan. Jag fick grönt ljus. = jag kunde även söka inackoderingsbidrag.

om du skulle få bidrag ifall du argumenterar: "jag skulle vilja bo med min flickvän" skulle gå igenom har jag ingen aning om.


   
SvaraCitera

Hahahahaha "västerås" "halmstad" haha w00t[bigsmile]


   
SvaraCitera

Någon som vet om det är svårare att hitta lägenhet om man har socialen efter sig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Hahahahaha "västerås" "halmstad" haha w00t

haha ja ? (a)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

jag kunde även söka inackoderingsbidrag.

om du skulle få bidrag ifall du argumenterar: "jag skulle vilja bo med min flickvän" skulle gå igenom har jag ingen aning om.

aha okej, tack, har väl inte tänkt någon direkt anledning. Mest för att det är låg poäng. Och att jag vill bo där (A) Men jag vet nt ... 🙁


   
SvaraCitera

viggo94:

aha okej, tack, har väl inte tänkt någon direkt anledning. Mest för att det är låg poäng. Och att jag vill bo där (A) Men jag vet nt ... 🙁

DU får fundera fram en bra motivering, så tror jag det inte är omöjligt.


   
SvaraCitera

HAHAHAHAHA, men n00b!


   
SvaraCitera

prata med "syon" på din "skola"


   
SvaraCitera

Om du flyttar till "Halmstad" kan du spela in musik på "Tits and Ass" med "Per Gessle".


   
SvaraCitera

Flifvetbäst:

om samma utbildning finns där du bor så får du inget inackorderingsbidrag för att gå den i halmstad. är det något speciellt som du har tänkt utbilda dig till?

Om man han inte väljer en friskola med samma utbildning som har någon slag specialpedagogik samt har en bra (/FEJKAD) anledning att gå den när han skickar ansökan om inackordering till CSN/kommunen.


   
SvaraCitera