Aviseringar
Rensa alla

"Jobbpakten"/extrapris på ungdomar


Ämnesstartare

LO-facken har gått med på regeringens "jobbpakt". I denna finns bl.a. ett förslag om en ny form av anställning där ungdomar anställs på heltid men bara får lön för 75% av den tiden. Resterande 25% av arbetsdagen ska man ha praktik/utbildning utan ersättning. Rent konkret ska man alltså tvingas vara på sitt jobb 8 timmar men bara få lön för 6 av dem. Alla LO-fack utom Transport röstade för detta.

Generalsekreteraren för det fristående fackförbundet SAC Syndikalisterna, Liv Marend, jämför det med kvinnolönerna som fanns i 1900-talets början och än idag gör sig påminna i arbetarkvinnors plånböcker:

"– När kvinnor kämpade sig in på arbetsmarknaden på 1900-talet skrevs speciella kvinnolöner in i avtalen, som en lösning på kvinnoarbetslösheten. Det problemet brottas vi med än i dag, säger Liv Marend.

Bortsett från den osolidariska effekten, tror hon inte att lönesänkning leder till flera jobb.

– Det finns ingen pålitlig forskning som stödjer att sänkta löner skapar fler jobb. I USA till exempel är ungdomsarbetslösheten hög­re trots att lönerna är mycket lägre. Men även IF Metalls och Teknikföretagens satsning blev ju ett fiasko."

LO sluter upp kring regeringens jobbpakt

​​Facken i LO ställer sig bakom regeringens jobbpakt

LO hävdar att detta inte innebär en lönesänkning eftersom man under denna praktik/utbildning inte ska utföra "ordinarie arbetsuppgifter". Vad det är är såklart väldigt diffust och den enda garantin för detta i avtalet är att LO-facken ska se till att det inte blir så. Finns det inte en fackklubb på ens arbetsplats, eller om fackombudet är chefens bästis och ser mellan fingrarna på lag- och avtalsbrott (något vi nog alla har erfarenhet av), finns det alltså ingen som helst garanti för att detta sköts. Kontrollerna då skulle nämligen enbart vara att LO kommer dit och tittar lite då och då. Jag har själv jobbat på fler arbetsplatser där det städats fint och säkerheten varit jävligt noga när facket kommer på besök, men så fort de är borta kastas regelboken i soptunnan. Jag ger alltså inte personligen särskilt mycket för LO:s garantier...

Men oavsett om de lyckas upprätthålla det eller inte så är det fortfarande en direkt lönesänkning. Varje gång ett företag nyanställer tar det ett tag för den nyanställde att lära sig jobbet. Som telefonförsäljare går man säljutbildningar, som kassabiträde lär man sig kassasystemet, i industrin lär man sig hur maskiner fungerar, osv. Detta gör man idag på betald arbetstid, och det är ju ganska självklart att man ska ha lön för det med tanke på att det är företaget som gynnas av att man kan detta. Med detta avtal slipper arbetsköparen betala oss för den tid det tar att lära sig jobbet!

Detta avtal innebär att det kommer att ta ännu längre tid för ungdomar innan man kan komma in i vuxenlivet och få en heltidsinkomst. Det kommer ta ännu längre tid innan man kan flytta hemifrån, köpa hus, osv.

Vad tycker ni andra om denna "jobbpakt"? Är det rätt att ungdomar ska tvingas jobba för 75% av lönen?

ÄNDRAT 2012-12-02 08:37
Facebooksida för oss som är emot förslaget:


   
Citera
Ämnesstartare

Kul att inte ens facken vill ta i unga med tång. Det är ju en riktigt ljus och lovande värd det här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Facebooksida för oss som är emot förslaget:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hellre lite lägre lön än ingen lön alls....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

toshiba:

Hellre lite lägre lön än ingen lön alls....

Medellönen för ett restaurangbiträde är 19 600 kr.

För en städare 19 800 kr.

Barnskötare 20 100.

Barista 20 800.

Callcenterarbetare 20 800.

Personlig assistent 22 000.

(för att ta några vanliga låglöneyrken för ungdomar)

För den sista, alltså den med höst lön, blir det då 16 500 kr innan skatt om man bara tjänar 75%.

Tar man bort en tredjedel i skatt blir det då 10 890 kr. Ännu mindre för de andra jag räknade upp. Och då är detta medellönerna, inte ingångslönerna. Det kommer alltså att bli ännu mindre i praktiken.

En student med fullt CSN får ca 9000 kr i månaden, och enligt en undersökning från Sveriges förenade studentkårer går den genomsnittlige studenten back ca 740 kr/månad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Medellön för businessman? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Tar man bort en tredjedel i skatt blir det då 10 890 kr. Ännu mindre för de andra jag räknade upp. Och då är detta medellönerna, inte ingångslönerna. Det kommer alltså att bli ännu mindre i praktiken.

jag antar att sverige nu håller på att bli som vissa andra europeiska länder där man får ha 2-3 st jobb för att klara sig, vilket inte är toppen...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det roliga eller kanske tragiska är ju den moderna fackliga rörelsen som hela tiden viker ned sig i kristider för att ta ansvar och inse att i "kriser" kan man inte reformera eller ens behålla erövrade privilegier. Jag menar den tidpunkt i historien då framsteg verkligen började göras av facken var ju just under 30-talskrisen, den stora depressionen alltså the mother of alla kriser. Tidigare var framstegen ganska blygsamma. Fast det glömmer man ju förstås bort. Men Moderaterna kämpade ju för allmän rösträtt också iofs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Under hur långt tid kan detta pågå? Om det är under en period på max ett år och kanske en maxgräns på 23 år så har jag inget stort problem med det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Well, tvinga känns som ett starkt ord, man kan aldrig bli tvingad. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vill skjuta någon


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Nej! (Du röstade på detta alternativ)

efterblivet förslag, som vanligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Well, tvinga känns som ett starkt ord, man kan aldrig bli tvingad. [no-no]

ok hittad en


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cykeldöden:

ok hittad en

??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Medellön för businessman? [crazy]

Här är en bra sida för att hitta löner och jobbutsikter:

http://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/

toshiba:

jag antar att sverige nu håller på att bli som vissa andra europeiska länder där man får ha 2-3 st jobb för att klara sig, vilket inte är toppen...

Så är det ju tyvärr redan för många ungdomar. De flesta med jobb har ju bara enstaka timjobb här och där. Jag är själv anställd på 3 olika företag men har bara jobb då och då här och där hos dem, och är för tillfället arbetslös på heltid för att ingen av dem har något åt mig just nu.

dazed:

Det roliga eller kanske tragiska är ju den moderna fackliga rörelsen som hela tiden viker ned sig i kristider för att ta ansvar och inse att i "kriser" kan man inte reformera eller ens behålla erövrade privilegier. Jag menar den tidpunkt i historien då framsteg verkligen började göras av facken var ju just under 30-talskrisen, den stora depressionen alltså the mother of alla kriser. Tidigare var framstegen ganska blygsamma. Fast det glömmer man ju förstås bort. Men Moderaterna kämpade ju för allmän rösträtt också iofs.

Verkligen. Arbetarrörelsen har ju rent historiskt alltid varit starkast i konjunkturerna. Kris och högkonjunktur är då man varit som störst, aktivast och drivit igenom flest krav.

Sherre:

Under hur långt tid kan detta pågå? Om det är under en period på max ett år och kanske en maxgräns på 23 år så har jag inget stort problem med det.

6 månader. Men du ska ju inte tro att du är garanterad jobb efter det. När de 6 månaderna gått är det ju mycket bättre för företaget att antingen ta in nån annan billig ungdom för 75% av lönen, att bara ge dig en timanställning, provanställning eller nån annan skitanställning, eller att anställa nån äldre med mer erfarenhet för samma pris. I flera länder där man har den här typen av ungdomslöner så skjuts bara ungdomsarbetslösheten fram tills personen fyllt 25 och ska börja betalas heltid. Idag i Sverige så sparkar man ju ungdomar när de börjar komma upp i antalet dagar som krävs för att få rätt till en tillsvidareanställning. Eller så bollar man dem mellan olika låtsasanställningar. Tar först in nån som allmän visstid, sen som vikarie, sen sparkar man dem eller tar in dem via ett bemanningsföretag, osv.

S3ON:

Well, tvinga känns som ett starkt ord, man kan aldrig bli tvingad. [no-no]

Inte? Man är ju tvingad att jobba för att få en lön att köpa mat, bostad, osv. för, och om detta är de enda jobben man kan få skulle jag säga att man är väldigt tvingad att ta dem av det ekonomiska systemet.


   
SvaraCitera