Aviseringar
Rensa alla

"Kvinnans fel om hon blivit slagen"


Ämnesstartare

Enligt viss personal på akutmottagningen i varje fall avslöjar Aftonbladet idag. 217 personer intervjuade - statistiskt säker siffra(?)

Så vad tycker ni. Är det verkligen kvinnors fel att de blir misshandlade inom förhållanden eller inte? Motivera era svar.

http://www.aftonbladet.se/​nyheter/article14064700.ab

Personalen: ”Kvinnans fel om hon blivit slagen”

Det är kvinnans fel om hon blivit misshandlad.
En ny svensk studie visar att en tredjedel av personalen på akutmottagning på Södersjukhuset Stockholm anser det, rapporterar Ekot.

Mäns våld mot kvinnor är ett stort samhällsproblem. Mer än varannan kvinna utsätt för någon form av våld under sin livstid, enligt svensk forskning och statistik från FN, skriver Ekot.

Siffror från Brottsförebyggande rådet, BRÅ, visar att antalet anmälda fall av kvinnomisshandel har ökat under en längre tid.

Nu visar en svensk studie att en tredjedel av personalen på akutmottagningen vid Södersjukhuset, Nordens största akutmottagning, i Stockholm anser att det är kvinnans fel om hon blir misshandlad.


   
Citera
Ämnesstartare

Det är ju mannens fel som slår.

Men kan väl vara så att det tänks så att kvinnan provocerar fram det?

Borde väl inte tolkas som annorlunda än vilken misshandel som helst. Har den slagna parten provocerat fram det är det ju delvis deras fel med.

Även om den som slår kanske borde veta bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kvinnan borde lämna mannen första gången det händer.
Och jag antar att det bara är en liten bråkdel av alla hustrumisshandlar som är "första gången".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finner att sjukvårdspersonal överlag har rätt förlegad kvinnosyn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Kvinnan borde lämna mannen första gången det händer.
Och jag antar att det bara är en liten bråkdel av alla hustrumisshandlar som är "första gången".

+1


   
SvaraCitera

Oavsett hur provocerande någon är är det inte försvarligt att slå den personen. Nej, man kan inte lägga skulden på den som blir slagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Oavsett hur provocerande någon är är det inte försvarligt att slå den personen. Nej, man kan inte lägga skulden på den som blir slagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

genus:

Finner att sjukvårdspersonal överlag har rätt förlegad kvinnosyn.

Utveckla. Enligt min uppfattning så är det bara så att sjukvården inte har lika mycket råd att vara så PK som samhället är i övrigt, då det är att hjälpa liv det gäller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganthuc:

Utveckla. Enligt min uppfattning så är det bara så att sjukvården inte har lika mycket råd att vara så PK som samhället är i övrigt, då det är att hjälpa liv det gäller.

Med PK menar du alltså "Mot att slå sin partner".

Då var det officiellt, ordet PK har blivit ett cirkelrunk av skitsnack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissingNo:

Men kan väl vara så att det tänks så att kvinnan provocerar fram det?

Ett ganska farligt synsätt då det skulle ursäkta misshandeln.

Blivande_japan:

Oavsett hur provocerande någon är är det inte försvarligt att slå den personen.

+1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skrämmande.


   
SvaraCitera
mynona

Jag tycker snarare att man borde motivera varför det är offrets fel att den utsätts för brott.

Jag tycker inte att en person som utsätts för brott är ansvarig för brottet. Jag anser att ansvaret för brottet ligger på den som begår brottet.

Det finns de som anser att offret ska klandras för att hn provocerar fram brottet. För mig är det ett primitivt synsätt som utgår ifrån att människans beteende är oundvikligt, och en undanflykt som används för att dra sig undan sitt ansvar, som bör ligga på brottslingen och inte på offret.

Nej, ansvarsbördan bör ligga på brottslingen. Börjar man bedöma provokation faller hela rättsystemet ned i ett subjektivt kaos, eftersom alla provoceras av olika saker ändå. Att säga att ansvaret bör ligga på offret är att uppmuntra dålig karaktär i samhället.

Det var synd att personer i den ställningen har sådana konventionella åsikter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissingNo:

Men kan väl vara så att det tänks så att kvinnan provocerar fram det?

Saknar ord.

Men kan bara hålla med japanen.

Blivande_japan:

Oavsett hur provocerande någon är är det inte försvarligt att slå den personen. Nej, man kan inte lägga skulden på den som blir slagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Ett ganska farligt synsätt då det skulle ursäkta misshandeln.

Syftar snarare på att det borde behandlas som vilken misshandel som helst.

Fel är det hur man än ser på det. Men straffet mildras trots allt om motparten provocerat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Det finns de som anser att offret ska klandras för att hn provocerar fram brottet.

I vissa lägen tycker jag att det kan ligga något i det. Blir man tillräckligt provocerad tror jag vem som helst kan "snapa", men så finns ju "förmildrande omständighet" i lagen.


   
SvaraCitera