Aviseringar
Rensa alla

"Kvinnans fel om hon blivit slagen"


Ämnesstartare

MissingNo:

. Men straffet mildras trots allt om motparten provocerat.

Vilket är fel.

Nachac:

I vissa lägen tycker jag att det kan ligga något i det. Blir man tillräckligt provocerad tror jag vem som helst kan "snapa",

Fast det ger dig ju inte rätt att slå någon, så det tycker jag inte. Särskilt inte när folk har olika gränser och minsta lilla andetag på fel ställe kan provocera vissa människor och därmed "rättfärdiga" en misshandel. Så att säga att det på minsta sätt är dessa misshandlade kvinnors fel tycker jag är att förvärra det hela.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Vilket är fel.

Är väl diskutabelt.

Om någon provocerar dig, medveten om hur arg det gör dig, till den punkt då du ser rött... så borde den personen kanske tänkt till lite innan.

Vi borde inte anpassa samhället efter idioter.

Sen att detta utnyttjas fel är ju en annan femma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker egentligen inte _skuld_ som så är särskilt relevant, tycker snarare att det är relevant att se på orsaker och hur man förhindrar dessa. Och orsaken i dessa fall är de misshandlade männen samt den manliga, våldshyllande, kompromisslösa könsrollen. Den misshandlade hade kunnat vara en annan, misshandlaren inte i samma utsträckning.

Så om man vill snacka om skuld skulle jag lägga den helt och hållet på misshandlaren. Dock är det som sagt inte så jävla intressant ändå.

Semi:

Då var det officiellt, ordet PK har blivit ett cirkelrunk av skitsnack.

Har det inte varit det länge?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men vafan, hur feltolkat måste inte det där vara[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissingNo:

m någon provocerar dig, medveten om hur arg det gör dig, till den punkt då du ser rött... så borde den personen kanske tänkt till lite innan.

Fast nu handlar det ju om kvinnomisshandel och inte lite bråk mellan två sandlådebarn.


   
SvaraCitera
mynona

Nachac:

I vissa lägen tycker jag att det kan ligga något i det. Blir man tillräckligt provocerad tror jag vem som helst kan "snapa", men så finns ju "förmildrande omständighet" i lagen.

Ja, alla kan provoceras, och det är förståeligt. Visst kan man ta det med i beräkningen. Men det innebär inte att man ska flytta över skulden till offret. När ska en person då dömas för provokation? Och vad ska anses vara provokation? Det är fullständigt subjektivt. Personer kan då dömas för provokation även om de inte haft någon som helst avsikt att provocera någon. Man kan inte förväntas vara informerad om vad andra människor tycker är provokativt eftersom detta skiljer sig åt för alla. Därmed kan man provocera folk utan att ens vara medveten om det själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Fast nu handlar det ju om kvinnomisshandel och inte lite bråk mellan två sandlådebarn.

Så om en kvinna provocerar en man, fast hon vet hur arg han blir, så ska det skilja sig från om en man provocerar?

Trodde du var för jämställdhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Säkert irl-trollning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Vilket är fel.

Jag vet inte om jag håller med där, inte under alla omständigheter i alla fall. Att en person som utsatts för en långvarig psykisk tortyr till slut använder fysiskt våld mot förtryckaren ser jag som en förmildrande omständighet. "Hen låg med någon annan så jag gav hen på käften" är inte en förmildrande omständighet, men "hen har ljugit om mig för mina vänner så att de alla har övergivit mig så hen har fullständig kontroll över mig, hen förminskar och förolämpar mig konstant, förbjuder mig att prata med min familj och nu flådde hen min katt levande för att jag tittat på fel tv-program så jag flippade och slog hen" är en förmildrande omständighet i min mening.


   
SvaraCitera

Försöker inte på någotvis försvara misshandel men ett tänkbart scenario kan väl vara att det är kvinnan som utdelar första slaget. Men på grund av att kvinnor oftast är fysiskt svagare orsakar hennes slag inte lika mycket skada och anmäls kanske inte därför, dessutom är det antagligen mer "pinsamt" att bli slagen av sin tjej, vilket gör att man håller tyst om det.

Kan tänka mig att kvinnans "provocerande" faktiskt rör sig om fysiskt våld, vilket självklart inte rättfärdigar våld tillbaka, men gör det hela mer komplicerat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jörg Buttgereit:

förbjuder mig att prata med min familj och nu flådde hen min katt levande för att jag tittat på fel tv-program så jag flippade och slog hen" är en förmildrande omständighet i min mening.

Håller absolut med men i allmänhet så är det ett ganska farligt synsätt då folk kan se sig provocerade av minsta lilla och för deras partners som antagligen redan är ganska psykiskt nedbrutna blir det då ännu lättare att ursäkta deras beteende.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Oavsett hur provocerande någon är är det inte försvarligt att slå den personen. Nej, man kan inte lägga skulden på den som blir slagen.

[y]

MissingNo:

Så om en kvinna provocerar en man, fast hon vet hur arg han blir, så ska det skilja sig från om en man provocerar?

Att slå någon är fel, oavsett kön. Spelar ingen roll hur provocerande någon varit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Oavsett hur provocerande någon är är det inte försvarligt att slå den personen. Nej, man kan inte lägga skulden på den som blir slagen.

Men beror inte det lite på vad personen i fråga gör för att provocera? En person kan ju begå allvarliga regelbrott bara för provokationens skull, och ibland räcker det inte med att glo/gå därifrån/"använda ordets kraft". Jag slåss aldrig, så jag utgår inte från egen erfarenhet, men jag skulle inte ta hur mycket skit som helst från någon heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Man kan inte förväntas vara informerad om vad andra människor tycker är provokativt eftersom detta skiljer sig åt för alla. Därmed kan man provocera folk utan att ens vara medveten om det själv.

När det gäller våld mellan två förväntade vuxna människor som ingått i ett förhållande så tror jag att det finns väldigt lite man är oklara med vad man förväntas bli provocerad av, och då att tillägga att det övergår till den grad att man misshandlar en.

Myksa kom egentligen närmast av alla här. Vad jag förmodar att personalen i detta fall avser är hur påtagligt det är att kvinnor som lever i destruktiva förhållanden väljer att stanna kvar trots att man blir regelbundet misshandlad av sin partner. Kommer man in på sjukan för tredje gången på kort tid så tycker många nog att man får skylla sig själv. Och jag kan faktiskt hålla med här till viss del. Att det sedan inte är riktigt så enkelt som dessa förväntar sig att det ska vara alla gånger är dock inget som förmår dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Fast det ger dig ju inte rätt att slå någon, så det tycker jag inte.

Inte rätt, men förståeligt och i ett sådant tillfälle kan offret anses delaktigt. Dock är ju detta knappast fallet i generell partnersmisshandel då dylik ofta är systematisk.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

mynona:

Men det innebär inte att man ska flytta över skulden till offret.

Flytta över, nej, inkludera, eventuellt.

mynona:

Personer kan då dömas för provokation även om de inte haft någon som helst avsikt att provocera någon.

Gemene man förstår nog vad som är provokativt för just gemene man.


   
SvaraCitera