Aviseringar
Rensa alla

"La"?


Ämnesstartare

Vad betyder la?!?! Som i meningen "det är la fint".

Är det som "ju"?
Och om ja, varför i hela fridens namn är det det, och säger människor verkligen "la" när de pratar med varandra öga mot öga?


   
Citera
Ämnesstartare

I Göteborg är "la" ungefär det mest använda ordet. (Förutom änna och gött.) "Det är la fint", "Det är väl fint" är nog samma sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

molnillusioner:

I Göteborg är "la" ungefär det mest använda ordet.

Eller så har jag bara konstiga vänner från Göteborg :c


   
SvaraCitera

stephsnipple:

säger människor verkligen "la" när de pratar med varandra öga mot öga?

Ja det gör jag, eftersom jag kommer från västkusten.

La = Väl.


   
SvaraCitera

Skriver/säger nog aldrig "väl" i vanliga fall, det känns väldigt fel och främmande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

La = Väl

Men hur blir det la? Är det så sen gamla dar och det är så ni säger på västkusten?


   
SvaraCitera

Yes, la är en ekvivalent till väl


   
SvaraCitera

stephsnipple:

Men hur blir det la? Är det så sen gamla dar och det är så ni säger på västkusten?

Det har alltid varit la = väl, så vitt jag vet. Och de jag känner som använder sig av "la" kommer från västkusten.[cute]


   
SvaraCitera

Och alltså, det är ju dialektalt. Lär inte finnas någon "djup" förklaring till varför det säg så. [crazy]


   
SvaraCitera

Att man kan använda det "ordet" annat än i parodiskt syfte övergår mitt förstånd.


   
SvaraCitera

Schism:

Att man kan använda det "ordet" annat än i parodiskt syfte övergår mitt förstånd.

Är la inte så konstigt om man är född/uppvuxen på västkusten och talar västgötska? [wink]


   
SvaraCitera

Schism:

Att man kan använda det "ordet" annat än i parodiskt syfte övergår mitt förstånd.

Är ju ett så otroligt praktiskt ord. Det är kort och utan några "avbrytande" bokstäver som väl har, så ordet låter rent praktiskt som en modifikation av meningen snarare än som ett ord med större reell innebörd, vilket ju är dess betydelse också.

Säger man "det är väl bra" blir "väl" ett väldigt avbrytande ord, v'et gör liksom att man måste göra en paus där. "Det är la bra" är en mycket mer flytande mening, och låter som att ärlor är bra. Och ärlor är bra. Mycket vackra fåglar. Min favoritsmåfågel, faktiskt. De ser så busiga ut, som om de vore riktiga kverulanter som bara väntar på att få hitta på något fuffens.

Image

De är'la en fin fågel?


   
SvaraCitera

stephsnipple:

Men hur blir det la? Är det så sen gamla dar och det är så ni säger på västkusten?

Har alltid varit så på vår sida av landet ;D
get used to it and use it 😉


   
SvaraCitera

KingGurka:

Och ärlor är bra.

älska ärlor

Nintendo:

Är la inte så konstigt om man är född/uppvuxen på västkusten och talar västgötska? [wink]

sthlm vs. göteborg-mentaliteten är hopplöst ingrodd i mig [wink]

"de la bra väl(?)" - se, de kan leva i symbios! (det klingar sisådär men ändå)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

"de la bra väl(?)"

[y]


   
SvaraCitera