Aviseringar
Rensa alla

"Pga"


Ämnesstartare

Sen jag registrerade mig har jag sett många användare använda förkortningen "pga" konstigt. Exempel:
"HEHE TUR ATT DET VAR UTAN, PGA OKRISTLIGT!"
"Svanken är också okej pga gay"
"Ska sova nu pga trött"

Detta låter jävligt konstigt i mitt huvud. "Svanken är också okej på grund av gay."
Vad kommer detta ifrån?
Är det bara ni på ungdomar.se som använder "pga" på det här sättet?
Vem startade det hela?

Stör mig som fan på det.


   
Citera
Ämnesstartare

Skriver ju så pga kul [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet ej pga folk har typ hållt på med det nästan lika länge som jag funnits här och kommer inte ihåg saker som hände för längesen pga gammal.


   
SvaraCitera
Paseo

har aldrig tänkt på det tkr det är normalt
konstig sak å störa sig på
jag stör mig inte ens på dig för gud va jobbigt om man ska störa sig på saker man inte behöver bry sig om


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Delar av alla de förkortningar som finns är en följd av sms- tjänsterna som följde mobiltelefonins intåg.


   
SvaraCitera
höna

pga är 1 nice förkortning att använda


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

använder pga väldigt ofta, tror det är pga um


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lol du är störd pga störd


   
SvaraCitera

tror att det bara är en grej härifrån faktiskt. detsamma gäller väl "mvh" och "vsg"? tex "älskar mat mvh tjock" och "vsg" är mest användaren frukts grej, vet inte om det är fler som använder det. jag är osäker på hur "pga" började men tror det kan varit användaren penstrokes med bihang som startade trenden. för mig har han iaf berättat om att hans kompis sett en skylt på en kiosk där det stod "stängt pga anledning". så blev det väl en rolig grej and it took off, det var för typ två år sen. det är den enda förklaringen jag kan komma på. mvh koll på um pga nörd vsg

OF 5:

Delar av alla de förkortningar som finns är en följd av sms- tjänsterna som följde mobiltelefonins intåg.

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KungYxe:

"Svanken är också okej pga gay"

haha det var jag, känner mig cool nu pga jag är det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

mvh koll på um pga nörd vsg

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

"stängt pga anledning"

Googlade på detta pga nyfiken. Tidigaste resultatet jag hittar är ett foruminlägg från AlltOmTV.se från 2002, då var det visst en bar i Södertälje.

Mvh


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dvärgkastarn:

Googlade på detta pga nyfiken. Tidigaste resultatet jag hittar är ett foruminlägg från AlltOmTV.se från 2002, då var det visst en bar i Södertälje.

Mvh

vackert

dvärgkastarn:

"Dina perversa fantasier är äckliga att tänka sig. Mina fantasier är fina och upphetsande."

men....mitt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Paseo:

har aldrig tänkt på det tkr det är normaltkonstig sak å störa sig påjag stör mig inte ens på dig för gud va jobbigt om man ska störa sig på saker man inte behöver bry sig om

Kanske konstigt att störa sig på sånt, men det ser ju typ ut som att det är ett mongo som skriver.

Fingerprints:

haha det var jag, känner mig cool nu pga jag är det

[smile]


   
SvaraCitera

Jag brukade för länge sedan skriva "p.g.a.:", alltså förkortningen med ett kolon efter, väldigt ofta. Om man skriver så ser det inte lika knäppt att utelämna andra bindedelar i meningen. Venne om jag var först, kanske snappade jag upp detta av ennie eller Schism.

honolulu:

vh" och "vsg"? tex "älskar mat mvh tjock" och "vsg" är mest användaren frukts grej, v

Jag såg detta först hos ennie här. Jag snappade upp det från henne, i alla fall. Det då för flera år sedan.


   
SvaraCitera