Aviseringar
Rensa alla

"Social Kunskap" i skolorna?


På lågstadiet hade vi "jag duger" och på mellanstadiet hade vi "charlie". Det var typ sådant där. Hade något liknande på högstadiet också ibland, och på estet så läste vi livskunskap.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erkowich:

Tyvärr kommer nog detta aldrig bli obligatoriskt eftersom det säkert är helt onödigt enligt våra ledande politiker. Men jag håller med helt och hållet, fast då borde också betyg tas bort i den kursen, annars känns det som hela grundtanken försvinner.

Kanske det. Fast jag kan inte ha mycket förståelse för de som skulle tycka att det var onödigt. Jag skrev aldrig att betyg inte skulle finnas, men det håller jag fullt med om!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klorofyl:

Det borde integreras i andra kurser och lärare borde inte vara idioter.

Vem fan orkar gå på en timmas påtvingad kurs i personlig utveckling 2 dagar i veckan. Näe fifan.

Ja inte du uppenbarligen och kanske inte de som skulle behöva det som mest heller. Tanken är inte att det ska vara en timmas obligatorisk terapi, utan en utformad kurs för att ta upp aktuella sociala svårigheter, så att människor kan få trivas och utveckla sin självkänsla och sitt självförtroende innan någon med extrema hävdelsebehov hinner berövar det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

På lågstadiet hade vi "jag duger" och på mellanstadiet hade vi "charlie". Det var typ sådant där. Hade något liknande på högstadiet också ibland, och på estet så läste vi livskunskap.

Livskunskap.. aldrig hört talas om trots att jag går estetiska programmet. Men för att sådana kurser, vad nu livskunskap är för nå, ska fungera, behövs det vara kompetenta lärare inom sociala frågor.


   
SvaraCitera

"Buhu, killen kränker mig och jag kan inte blotta hans brister i hans argument."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horstat:

"Buhu, killen kränker mig och jag kan inte blotta hans brister i hans argument."

?


   
SvaraCitera

Isabelle021:

?

Det är slöseri med tid och pengar att försöka lära alla barn allting, du får gärna öppna en privatskola där du lär sånt, gratis.


   
SvaraCitera

Isabelle021:

när antidepressiv medicinering hos oss ungdomar ökat med 40 % de senaste 10 åren.

Det beror inte på vilka ämnen vi läser i skolan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horstat:

Det är slöseri med tid och pengar att försöka lära alla barn allting, du får gärna öppna en privatskola där du lär sånt, gratis.

Slöseri med tid och pengar att lära barn sånt som är tänkt att vi ska lära oss nu. Jamen varför inte lägga ner skolan helt då? Utmärkt.


   
SvaraCitera

Isabelle021:

Slöseri med tid och pengar att lära barn sånt som är tänkt att vi ska lära oss nu. Jamen varför inte lägga ner skolan helt då? Utmärkt.

Det är bara en minoritet som kommer ha nytta av en sådan kurs, onödigt att implementera det på hela skolor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horstat:

Det är bara en minoritet som kommer ha nytta av en sådan kurs, onödigt att implementera det på hela skolor.

En minoritet som skulle ha nytta av den? Jaha vilka är det då menar du?


   
SvaraCitera

Isabelle021:

En minoritet som skulle ha nytta av den? Jaha vilka är det då menar du?

Såna med lågt självförtroende osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horstat:

Såna med lågt självförtroende osv.

Jag tror inte att det finns någon gräns för personlig utveckling, vilket betyder att även de med redan bra självförtroende skulle lära sig mycket av det. Sedan som sagt, behöver det inte bara handla om personlig utveckling.. utan förstärka en gruppdynamik, hitta en sammanhållning och något annat än pressa in läroböcker i skalllen.


   
SvaraCitera

Isabelle021:

Jag tror inte att det finns någon gräns för personlig utveckling, vilket betyder att även de med redan bra självförtroende skulle lära sig mycket av det.

Happ, 14-timmars lektioner nästa.

Isabelle021:

Sedan som sagt, behöver det inte bara handla om personlig utveckling.. utan förstärka en gruppdynamik, hitta en sammanhållning och något annat än pressa in läroböcker i skalllen.

Grupper formar av sig själv?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horstat:

Grupper formar av sig själv?

va?
nu ska jag sova


   
SvaraCitera