Aviseringar
Rensa alla

"The" Pronunciation [smile]


Ämnesstartare

http://www.englishclub.com/pronunciation/the.htm

Jag tycker jag hör människor som säger "thuh" framför vokaler hela tiden. ?? Är det dialektalt eller? Vad jag lärt mig är ju att det ska vara så rent "officiellt".


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

De är väl dåliga på engelska helt enkelt. Och tänk på att det är uttalet som spelar roll, inte stavningen. Så det finns ju säkert ord som stavas med en vokal men där man ändå säger "thuh".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Så det finns ju säkert ord som stavas med en vokal men där man ändå säger "thuh".

Va? Jag vet ju att det är uttalet som spelar roll och inte om det är vokal. Vokalen kan ju låta som en konsonant, typ university. Precis som de nämner i länken.

svartarosen:

De är väl dåliga på engelska helt enkelt.

Det är ju människor som är från England/Amerika. Det verkar som att ingen tar hänsyn till det längre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Edward Cullen:

Va?

Tänkte på att du skrev framför vokaler och inte framför volkaljud.

Edward Cullen:

Det är ju människor som är från England/Amerika. Det verkar som att ingen tar hänsyn till det längre.

Hm, kanske, eller så är de bara dåliga på sin egna grammatik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Tänkte på att du skrev framför vokaler och inte framför volkaljud.

Tänkte att ni antagligen skulle förstå iom sidan jag länkade till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Edward Cullen:

Tänkte att ni antagligen skulle förstå iom sidan jag länkade till.

Jag förstod, ville bara försäkra mig om att du och alla andra som kanske läser tråden också gjorde/gör det.. [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Jag förstod, ville bara försäkra mig om att du och alla andra som kanske läser tråden också gjorde/gör det..

Men uppenbarligen då jag länkar till den hemsidan och männiksor som läser tråden också klickar på länken. Omg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Edward Cullen:

Men uppenbarligen då jag länkar till den hemsidan och männiksor som läser tråden också klickar på länken. Omg

Du överskattar människors läsförståelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Du överskattar människors läsförståelse.

Nej, du underskattar. Det framgår tydligt av länken men vissa försöker väl glänsa med något man lärde sig i 5an


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Edward Cullen:

Nej, du underskattar.

Du har uppenbarligen inte hängt här på ungdomar.se lika länge som jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men vem FAN orkar lära sig fittig djävla högstadieengelska där läraren är CPfascistisk och pratar ASTILLGJORD TÖNTIG brittisk engelska.

DÖÖÖ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Du har uppenbarligen inte hängt här på ungdomar.se lika länge som jag.

Det är inget negativt. Och fortfarande

Edward Cullen:

Nej, du underskattar. Det framgår tydligt av länken men vissa försöker väl glänsa med något man lärde sig i 5an

Klorofyl:

Men vem FAN orkar lära sig fittig djävla högstadieengelska där läraren är CPfascistisk och pratar ASTILLGJORD TÖNTIG brittisk engelska.

Det är en grammatikregel i engelska. Har du svar på min fråga kan du svara. Annars slipper du, det blir bara pinsamt då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Edward Cullen:

Det är en grammatikregel i engelska. Har du svar på min fråga kan du svara. Annars slipper du, det blir bara pinsamt då.

Mitt svar är att det är töntigt att prata krystad brittisk engelska bara för att man tycker att Pete Doherty är cool eller har sett några Guy Ritchie-filmer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klorofyl:

Mitt svar är att det är töntigt att prata krystad brittisk engelska bara för att man tycker att Pete Doherty är cool eller har sett några Guy Ritchie-filmer.

Det är inte krystat och det är inte endast inom brittisk engelska man pratar så. [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Det är inte krystat och det är inte endast inom brittisk engelska man pratar så. [confused]

Min röv, där pratar man så, alla mina springmaskar bah "Theeee fifth harry potter book is sooooo overrated, theee first one is theee best", sen åker de hem och kollar på east enders och antecknar för att lära sig prata cockney-engelska med.


   
SvaraCitera