Aviseringar
Rensa alla

"Utgångsdatum" p-piller neovletta


Ämnesstartare

Jag var på Ungdomsmotagningen idag/igår.. Och fick utskrivet recept för p-piller. Jag har tänkt att hämta ut dom imorgon. Dock så ska jag inte börja ta dom förrän i början av semptember (då jag har mens). Men jag tänkte det där med utgångsdatum,är det som med akut-ppiller att man inte kan ta pillret nästa månad?
Okej,vet inte om det är någon som förstår vad jag menar nu men..
Tänkte bara om det går att jag hämtar ut imorgon men börja med dem nästa månad?


   
Citera
Ämnesstartare

varför inte bara hämta dom då du ska börja med dom?
och dom håller ju förmodligen iallafall i 1,5 år
eftersom dom på apoteket inte direkt får dom nya varje dag.
dom vet ju inte hur många som ska hämta ut ppiller per dag.


   
SvaraCitera

jotja:

Men jag tänkte det där med utgångsdatum,är det som med akut-ppiller att man inte kan ta pillret nästa månad?

Det vanliga är att man får en förpackning för ett år samtidigt, så det lär vara rätt lugnt.


   
SvaraCitera

antagligen kommer inte pillerna "gå ut" förrän 2012/2013 eller nåt sånt

tror inte mina neovletta som jag tog för två år sedan är för gamla ännu


   
SvaraCitera

kan du inget om mediciner el!? de alla flesta jag knaprat har iaf hållt ett väldigt långt tag, och som mediakatt sa

mediakatt:

Det vanliga är att man får en förpackning för ett år samtidigt, så det lär vara rätt lugnt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men jag tror att jag får 3 test månader som man brukar få..

Och de om att jag inte kan nå mediciner?
Chilla,jag vill bara vara säker.. Eftersom att akut ppiller bara gällde tills sista dagen i månaden.
Och jag läste någonting om att dem gick "ut" samma månad.
Men URSÄKTA mig då.


   
SvaraCitera

jotja:

Men jag tror att jag får 3 test månader som man brukar få..

ja en det står på paketen iaf, tror inte apoteket lämnar ut sådana som inte håller sig tills du ska börja med dem 🙂


   
SvaraCitera

Mina håller till 2013 och de åt jag för ca 4 år sen


   
SvaraCitera

tack för påminnelse <3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för svaren. Och extra tack till er som kan hålla er trevliga.

Något måste ha gått på tok när barnmorskan skulle lägga in receptet på mig. Har försökt få ut pillerna från apoteket,men tydligen finns det inget recpet på mig även fast det var över 24 timmar sedan. Enligt hon på apoteket så skulle receptet ha kommit in inom en timma från att hon la in de.. Hmm..

Aja, är det någon som vet hur mycket de kostar för 3 månader? Visst,det kanske är olika för olika "kommuner" eller vad man säger? Men ungefär? Och är det någon som vet om det är rabatt i alla områden om man är under 20 år?


   
SvaraCitera