Aviseringar
Rensa alla

"Youmeet kan läsa användarnas PM"


Ämnesstartare

Vilka kan läsa användarnas PM?

Stringburka har skrivit att youmeet kan göra det. Men vad innebär det? Kan Åtta göra det? Om åtta inte kan, vem är det över honom som kan?

Har detta någonsin praktiserats, som i att någon utomstående gått in i användarnas PM och läst?


   
Citera

Åtta:

Åtta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack så mycket


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Detta har tagits upp tidigare.

Jag låter dock Åtta säga vad som stämmer och inte då han har mer koll på denna frågan än vad jag har så jag inte säger fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

Jag låter dock Åtta säga vad som stämmer och inte då han har mer koll på denna frågan än vad jag har så jag inte säger fel.

du kan svara på en sak:
Kan du läsa andras pm?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De kan ej gå in och läsa pm genom att besöka en användares sida osv men alla pm ligger i datorbasen och således kan admin nå dem där.

Eller något sådant, minns ej exakt [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, självklart kan de det. Seriöst alltså. Säger de något annat så ljuger de. Sen om de gör det eller inte är en annan sak.


   
SvaraCitera
Åtta

Det här kräver en liten teknisk kunskap för att förstå, men jag ska försöka förklara det i korthet.

All information som den här hemsidan består av: texter, poster, trådar, användarnamn, frågor och svar, forumkategorier, PM, o.s.v. sparas i en databas. En databas är egentligen en samling tabeller (precis som i ett Excel-dokument). T.ex. finns en tabell som heter något i stil med "users_pm", där alla PM sparas.

När du går in och läser ett PM så skickas en fråga till databasen som ber om att få alla PM där mottagarID = ditt användarID, och sedan skrivs den informationen ut på sidan.

Utifrån detta är det ganska uppenbart att för att du ska kunna läsa dina PM så måste de sparas i databasen.

När det gäller lösenord så räcker det med att du skriver in ditt lösenord när du registrerar dig, det krypteras (inte rent tekniskt, men det som sparas i databasen är i alla fall inte ditt lösenord) och sparas sedan. När du sedan försöker logga in så krypteras bara det du skriver in, och jämförs med det som är sparat i databasen. Om de är likadana så har du skrivit in rätt lösenord. Alltså behöver vi inte kunna se ditt lösenord för att veta att du har skrivit in rätt.

Men när det gäller PM så måste det vara läsbart för en människa, eftersom du ska kunna läsa det.

Eftersom jag jobbar på Youmeet så måste jag ha tillgång till databasen för att kunna göra mitt jobb. Så rent teoretiskt så skulle jag kunna gå in och läsa folks PM - men i praktiken har jag inget som helst intresse utav det. Den enda gången jag skulle kunna tänka mig att göra det vore om en användare mottagit hotfulla eller på annat sätt ovälkomna PM, och då endast med användarens tillåtelse.

De som inte har direkt tillgång till databasen kan inte läsa användares PM. Så i praktiken är det endast jag och de andra som jobbar på Youmeet. Inga moderatorer, "U", skribenter eller administratörer kan läsa PM (utom jag då).

Det som Stringburka nämnde var någonting som Hampie nämnde för länge sedan, om att Thomas N skulle ha kollat något PM, eller hur det nu var. Men det är i alla fall inget som skett i modern UM-tid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Det som Stringburka nämnde var någonting som Hampie nämnde för länge sedan, om att Thomas N skulle ha kollat något PM, eller hur det nu var. Men det är i alla fall inget som skett i modern UM-tid.

garanterar du att användarnas PM inte läses av andra än de två parterna som korresponderar, utan deras tillåtelse?

Åtta:

Eftersom jag jobbar på Youmeet så måste jag ha tillgång till databasen för att kunna göra mitt jobb. Så rent teoretiskt så skulle jag kunna gå in och läsa folks PM - men i praktiken har jag inget som helst intresse utav det.

Om du skulle gå in och läsa andras pm, syns det då i databasen att du "varit där" för de andra som har tillgång till denna? Finns det något system som kan kontrollera att informationen inte läses av utomstående?

Eller kan vi bara lita på er goda vilja att låta bli?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Eller kan vi bara lita på er goda vilja att låta bli?

Alltså, det är ju i stort sett bara Åtta som skulle kunna göra det. Youmeet är inget stort företag. Så du behöver egentligen bara lita på Åtta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Så du behöver egentligen bara lita på Åtta.

hmm...


   
SvaraCitera

Nojig eller? [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

hmm...

och det är inte som att han bara kan gå in på din användare och klicka in på din pm-inbox, han måste jobba lite och pilla i databaser för det. tror du verkligen att han skulle lägga ner tid på att läsa dina hemligheter? [crazy][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skentrevlig:

Nojig eller?

nää jag gör inget naughty i mina pm!


   
SvaraCitera

Snackar med Åtta på MSN nu. Han säger att framtidstron har skickat massa snusk-PM och det är därför hon är rädd. [bigsmile]


   
SvaraCitera