Aviseringar
Rensa alla

R, talfel. Klippt tungbandet - vad nu?


Ämnesstartare

Till att börja med kan jag inte säga R riktigt jävla perfekt. Fick gå hos en logoped som knatte men dom sket i mig totalt efter ett par försök. Då var jag ju en liten kotte och det var inget särskilt att ha diverse talfel då, och då tänkte jag inte en sekund på detta. Nu när man är 15 önskar man att ens föräldrar kanske borde tagit en till logopeden i sitt tidiga skede i livet, men nej. Av någon anledning blev inte det av.

Hur som helst besökte jag en logoped i somras. Fick en massa övningar och en remiss till en annan logoped där det skulle bestämmas om jag skulle klippa mitt tungband(om man föds med för kort tungband kommer man ha svårt att säga r då tungan inte riktigt/når upp - när man sen vänjer sig att säga det med sitt sätt blir det ungefär som att tvinga sig själv att inte kunna cykla). Ett par månader senare(sjuuuka kötider!) var jag där och fick till ett möte med övningar. Två månader senare fick jag till ännu ett möte, och hon tyckte jag hade gjort framsteg. Något som jag dock inte märkte själv. Fick tid att klippa tungbandet i julas, vilket jag såklart gjorde. Fick med mig en massa övningar för att bibehålla den vunna längden, vilka jag gjorde i cirka 1½ vecka innan min morsa tyckte det var dags att börja med ordövningar.

Grejen är att jag har gjort dessa ordövningar från och till i nästan två månader nu! Jag känner ingen skillnad alls förutom att jag kan sträcka på tungan lite längre. Har fått tid hos logopeden igen och vill gärna höra vad hon har att säga. Syftet med tråden har nog inte framgått ännu, men eftersom jag inte kan räkna med ett uns av seriositet från användarna undrar jag om någon med samma talfel/upplevelser finns här? Hur gick det för er, funkade det att klippa tungbandet? Hur ofta gjorde ni övningarna, och vilka slags gjorde ni? Om man gör övningarna 1xdagligen, hur lång tid kan man räkna med att det tar om man ens kan få till ett någorlunda normalt R någonsin?

Känns som jag lever på falskt hopp i dagsläget.
Peace!


   
Citera

Flytta till skåne?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Givande inlägg. Om du inte har något viktigt att tillägga kan du dra åt helvete.


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Flytta till skåne?

tänkte ju jag säga[sad]


   
SvaraCitera

jag fick själv gå hos en logoped i min barndom (osäker dock om det hette så, var så ung, men det är precis som du beskriver)

Tog typ ett halvår med övningar en gång i månaden/varannan vecka och övningar hemma, sen satt det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jojOzZz:

Tog typ ett halvår med övningar en gång i månaden/varannan vecka och övningar hemma, sen satt det.

Hur gammal var du när du gjorde detta? Och säger du r "normalt" nu?
Tack för svaret!


   
SvaraCitera

GuckzpPpPP:

Hur gammal var du när du gjorde detta? Och säger du r "normalt" nu?
Tack för svaret!

Jag var inte särskilt gammal, typ 10~, kan säga r helt normalt, men bor i småland, så jag använder det inte helt normalt, men det är pga dialekten.


   
SvaraCitera