Aviseringar
Rensa alla

Radikalism


L Y S
Ämnesstartare

Det här ämnet diskuterades i en annan tråd off topic, men jag tycker att det är ett viktigt ämne så jag skapar en egen tråd för det ämnet.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Frågan att diskutera: Vilken form av ogillan leder ofta till hat och våld? Vilka riskfaktorer finns det? Är vissa ideal, åsikter, värderingar, religioner skyddade från risken för våldsbejakande radikalism? Hur kan man förhindra att skilda åsikter och värderingar leder till hat och våld? Med våld åsyftas både psykiskt och fysiskt våld.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vänligen håll god ton, vi kan diskutera detta utan onödiga personangrepp och liknande.


   
Citera

Oj, nu kände jag att pulsen steg och blodtrycket ökade och det är ett varningstecken på att jag bör hålla mig borta från denna tråd för gott för att inte bli bannad på livstid från UM då jag har väldigt väldigt lätt för att skriva vad jag tänker och det är absolut högsta varningsflagg i sådana här ämnen om man vill behålla sitt medlemskap på UM och inte vill bli banned for life.  Ledsen  Gråter  Arg

Allt detta lyckades jag få in i en enda mening men det får skyllas på extrem puls- och blodtryckshöjning. Rodnar


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

stoner: Oj, nu kände jag att pulsen steg och blodtrycket ökade och det är ett varningstecken på att jag bör hålla mig borta från denna tråd för gott för att inte bli bannad på livstid från UM då jag har väldigt väldigt lätt för att skriva vad jag tänker och det är absolut högsta varningsflagg i sådana här ämnen om man vill behålla sitt medlemskap på UM och inte vill bli banned for life. Ledsen Gråter Arg

Allt detta lyckades jag få in i en enda mening men det får skyllas på extrem puls- och blodtryckshöjning.

Hm, det finns däremot ett alternativ. Skriv svaret i ett annat dokument, och låt det vila tills du lugnat ner dig så kan du redigera det i lugn och ro innan du postar det på forumet. Om inte ens det hjälper kanske det är bäst att undvika diskussionen.


   
SvaraCitera

det skulle spåra ur om jag skulle skriva något så 🙂


   
SvaraCitera

Som sagt, det är bara att se på utvecklingen i Sverige och Europa. Islamistiska terrordåd har fått många att vända Islam ryggen, vissa med krav på att Koranen bränns och förbjuds, moskéer stängs och bränns, och muslimer slängs ut ur landet. Efter att några började bränna nyrenoverade lokaler till flyktingar ändrade regeringen sin politik, stängde gränserna mot flyktingar och våldet upphörde. Man får vara bra naiv om man inte ser ett samband, oavsett egna åsikter.


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Dindoonuffin: Som sagt, det är bara att se på utvecklingen i Sverige och Europa. Islamistiska terrordåd har fått många att vända Islam ryggen, vissa med krav på att Koranen bränns och förbjuds, moskéer stängs och bränns, och muslimer slängs ut ur landet. Efter att några började bränna nyrenoverade lokaler till flyktingar ändrade regeringen sin politik, stängde gränserna mot flyktingar och våldet upphörde. Man får vara bra naiv om man inte ser ett samband, oavsett egna åsikter.

Nu var inte tråden om specifikt muslimsk extremism, men jo jag vet hur utvecklingen har gått i Sv och EU. Och nej, jag var aldrig på den "naiva" sidan men jag är heller inte på rasistsidan.

Jag kan påminna om att man under kristen flagg brände häxor på bål för inte allt för länge sedan så våldsamheter och elakheter är inte något specifikt knutet till Islam. Vi har ju Knutby för att ta ett nutida exempel.

De flesta muslimer tar avstånd från sådan radikalism, så frågan är om det mer handlar om specifika individer som dras till hat och våld? Du har ju sådana typer inom de flesta religioner och ideologier.


   
SvaraCitera

L Y S:

Nu var inte tråden om specifikt muslimsk extremism, men jo jag vet hur utvecklingen har gått i Sv och EU. Och nej, jag var aldrig på den "naiva" sidan men jag är heller inte på rasistsidan.

Jag kan påminna om att man under kristen flagg brände häxor på bål för inte allt för länge sedan så våldsamheter och elakheter är inte något specifikt knutet till Islam. Vi har ju Knutby för att ta ett nutida exempel.

De flesta muslimer tar avstånd från sådan radikalism, så frågan är om det mer handlar om specifika individer som dras till hat och våld? Du har ju sådana typer inom de flesta religioner och ideologier.

Jag snackade om svenskar som vänder sig mot islam och tar till våld (mordbrand) för att få sin vilja igenom, och du ser det som religiös extremism? Du borde verkligen ifrågasätta din läsförståelse. Återkommer med bibelvers, så vänta med att svara.

Johannesevangeliet 16
Detta har jag sagt er för att ni inte skall komma på fall.
2
De skall utesluta er ur synagogorna, ja, den tid kommer då den som dödar er tror sig bära fram ett offer åt Gud.
3
Och detta skall de göra därför att de inte har lärt känna Fadern och inte heller mig.
4
Jag har sagt er detta för att ni, när den tiden kommer, skall minnas att jag har sagt det.


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Dindoonuffin: Jag snackade om svenskar som vänder sig mot islam och tar till våld (mordbrand) för att få sin vilja igenom, och du ser det som religiös extremism? Du borde verkligen ifrågasätta din läsförståelse. Återkommer med bibelvers, så vänta med att svara.

Johannesevangeliet 16
Detta har jag sagt er för att ni inte skall komma på fall.
2
De skall utesluta er ur synagogorna, ja, den tid kommer då den som dödar er tror sig bära fram ett offer åt Gud.
3
Och detta skall de göra därför att de inte har lärt känna Fadern och inte heller mig.
4
Jag har sagt er detta för att ni, när den tiden kommer, skall minnas att jag har sagt det.

Ah ok, man kan tolka texten olika. Det är ideologisk extremism, nationalistisk. Hur tycker du att samhället ska göra för att minska risken för hat och våld?


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Jag förstår inte varför du citerar Bibelverser när du skriver om muslimer? Verserna gäller kristna och judar.


   
SvaraCitera

L Y S:

Ah ok, man kan tolka texten olika. Det är ideologisk extremism, nationalistisk. Hur tycker du att samhället ska göra för att minska risken för hat och våld?

Nej, du feltolkar. Visa vad Jesus sa om häxbränning, korståg och terror. 


   
SvaraCitera

L Y S:
Jag förstår inte varför du citerar Bibelverser när du skriver om muslimer? Verserna gäller kristna och judar.

Muslimer erkänner alla profeter. Säger de. Jesus talade profetiskt om just häxbränning, korståg och terrordåd. Det kommer inte från Gud. 


   
SvaraCitera

L Y S:
Jag förstår inte varför du citerar Bibelverser när du skriver om muslimer? Verserna gäller kristna och judar.

Tror du att Guds bud bara gäller kristna och judar? De är universella, precis som de mänskliga rättigheterna. 


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Dindoonuffin: Tror du att Guds bud bara gäller kristna och judar? De är universella, precis som de mänskliga rättigheterna.

Sorry, jag tänker som en ateist. Det krävs lite eftertanke från min sida för att kunna tänka som en troende. Varför är du bekymrad över just muslimerna? Har du vänner, släkt eller liknande som är muslimer?


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Dindoonuffin: Jesus talade profetiskt om just häxbränning, korståg och terrordåd. Det kommer inte från Gud.

Fast Jesus är ju Gud i mänsklig form enligt kristendomen?


   
SvaraCitera

L Y S:

Fast Jesus är ju Gud i mänsklig form enligt kristendomen?

Terror kommer inte från Gud. 


   
SvaraCitera