Aviseringar
Rensa alla

Radikalism


L Y S
Ämnesstartare

Dindoonuffin: Jag tycker du ska låta bli att bli politiker för att du anser att det är rätt att tysta ner mig för att du inte gillar vad jag skriver. Du kanske kallar dig liberal, men drar dig inte för att bryta mot grundlagen, som du förmodligen är dåligt insatt i, precis som många andra populister som Boris (UK) och Trump.

Hur försökte han tysta ner dig?


   
SvaraCitera

L Y S:

Du verkar blind för alla andra problem i samhället förutom just Islamism och allt annat som du tycker enbart beror på just det. Du har spenderat alldeles för mycket tid på Flashback...

Bokstavstrogna kristna har också homofobi och kvinnohat... Vilket samhälle lever du i?

En fråga, har du någonsin lyckats få muslimer att tycka som du om detta? För det är ju det tråden handlar om, hur man minskar hat och våld i samhället på riktigt och inte bara som ett önsketänkande.

Nej, jag har bara inte tagit upp alla i samhället förekommande problem. Men populismen i Europa och USA beror till stor del på islamister. Jag är faktiskt mest aktiv på Religionsforumet på FB. 

Personligen är jag inte rädd för bögar, och jag hatar som sagt bara batikhäxor som tror de har rätt att lägga sig i andras angelägenheter. Men när jag frågar om de vill att jag lägger mig i deras liv tar de det som ett hot. Och ofredande. Vissa kvinnor har inte mycket att tänka med. 

Du måste börja med opinionsbildning och tillrättavisning. Angående det som står i koran och bibel så har jag uttryckt dessa åsikter tidigare. Det finns belägg för att muslimer har tolkat Koranen fel. Varför skulle Gud sluta sända profeter när det har funnits profeter i alla kristna och judiska församlingar sedan de bildades? 


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Dindoonuffin: tillrättavisning

Det här funkar enbart om man lever som man lär, annars inte. Samt, man kommer längre med ödmjukhet och respekt istället för att gå runt och döma som en hatisk översittare.


   
SvaraCitera

L Y S:

Det här funkar enbart om man lever som man lär, annars inte. Samt, man kommer längre med ödmjukhet och respekt istället för att gå runt och döma som en hatisk översittare.

Som sagt, bevisa dina anklagelser. Det du skriver är inga bevis, bara svammel och åsikter. 


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Dindoonuffin: tillrättavisning

"Döm inte, så blir ni inte dömda. Ty med den dom som ni dömer med, skall ni bli dömda... Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga? Eller hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga, du som har en bjälke i ditt eget öga? Du hycklare, ta först bort bjälken ur ditt eget öga! Då kommer du att se så klart att du kan ta ut flisan ur din broders öga" (Matt 7:1-5)


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Nu är det slut på off-topic. 


   
SvaraCitera

L Y S:

"Döm inte, så blir ni inte dömda. Ty med den dom som ni dömer med, skall ni bli dömda... Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga? Eller hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga, du som har en bjälke i ditt eget öga? Du hycklare, ta först bort bjälken ur ditt eget öga! Då kommer du att se så klart att du kan ta ut flisan ur din broders öga" (Matt 7:1-5)

Jag dömer inte, jag tillrättavisar. Du förstår inte skillnaden mellan åsikt och bevis heller, så jag är inte förvånad över att du feltolkar allt. 


   
SvaraCitera

Dindoonuffin:

Jag tycker du ska låta bli att bli politiker för att du anser att det är rätt att tysta ner mig för att du inte gillar vad jag skriver. Du kanske kallar dig liberal, men drar dig inte för att bryta mot grundlagen, som du förmodligen är dåligt insatt i, precis som många andra populister som Boris (UK) och Trump. 

Haha, jag liberal? Skojar du. Det är inte särkskilt liberalt att tysta ner andra. JAg har inte tystat ner dig, du får ha vilka åsikter du vill. Du kör på med ditt anklagade som vanligt och försöker vara besserwisser, gör du det.


   
SvaraCitera

Ingen mer offtopic, ska bli!


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe:

Haha, jag liberal? Skojar du. Det är inte särkskilt liberalt att tysta ner andra. JAg har inte tystat ner dig, du får ha vilka åsikter du vill. Du kör på med ditt anklagade som vanligt och försöker vara besserwisser, gör du det.

Du vet alltså inte vad ordet liberal betyder. Du låtsas vara liberal genom att säga att jag får ha vilka åsikter jag vill, men du har varnat andra för mig i en annan tråd, och du och lys försöker tysta ner mig i denna tråd också. SD:are är inte så smarta som de tror. Förbindelse är också en synd. 


   
SvaraCitera

L Y S: Jo, men båda sidor är inte lika giftiga. Jag skulle vilja påstå att Islam är värre än kristendomen på många sätt, främst eftersom Islam tar efter kristendomens dåliga sida vilken är det gamla testamentet. Så, bara för att olika sidor har skit, betyder det inte att de har exakt lika mycket skit i dem.

Detta handlar återigen om perspektiv och åsikter. Jag tycker absolut att båda sidor har lika mycket skit, för att inte nämna att den skit båda sidor har har satt båda dessa i en ond spiral med varandra. Eller nåja, båda dessa sidors skitdelar i en ond spiral med varandra.

L Y S: Det man i Star Trek nämner är orsaken till att människor till stor del har blivit sams är att hela planeten är som ett enda land med en gemenskap som till största del bygger på humanism och sekularitet. Samt att mänskligheten har lyckats skapat ett välstånd där alla har tillgång till mat, husrum, sjukvård etc. Dessa är förutsättningarna och jag tror att det är möjligt att uppnå på samma sätt som vi i t ex Sverige har mycket mer välstånd, acceptans etc än för flera hundra år sen eller hur det är idag i många andra länder. Det förutsätter som sagt välstånd, vetenskap, allmänutbildning och humana inkluderande värderingar. Så länge allt detta är på plats kan man uppnå ett optimalt idealsamhälle, men det är svårt...riktigt svårt.

Då har du en mer positiv syn på mänskligheten än vad jag har, för jag ser detta som ouppnåeligt. Jag ser det som att vissa saker kommer människan aldrig klara av att lämna bakom sig, det kommer att komma och gå i vågor, saker som exempelvis fördomar mot olika grupper eller olika människor, till och med baserat på så banala saker som märkeskläder/prylar. Du säger att det är möjligt men riktigt svårt, jag säger att det är omöjligt. Tyvärr kommer ingen av oss någonsin få reda på vilket som stämde. Ja om inte typ återfödelse eller tidsresande eller så uppfinns inom den närmsta tiden eller xD

Btw, star trek var bara första bästa exemplet jag kunde komma på. Pluspoäng dock för att du faktiskt hakade på och förstod min relativt vaga referens Tumme upp

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84:

Detta handlar återigen om perspektiv och åsikter. Jag tycker absolut att båda sidor har lika mycket skit, för att inte nämna att den skit båda sidor har har satt båda dessa i en ond spiral med varandra. Eller nåja, båda dessa sidors skitdelar i en ond spiral med varandra.
Då har du en mer positiv syn på mänskligheten än vad jag har, för jag ser detta som ouppnåeligt. Jag ser det som att vissa saker kommer människan aldrig klara av att lämna bakom sig, det kommer att komma och gå i vågor, saker som exempelvis fördomar mot olika grupper eller olika människor, till och med baserat på så banala saker som märkeskläder/prylar. Du säger att det är möjligt men riktigt svårt, jag säger att det är omöjligt. Tyvärr kommer ingen av oss någonsin få reda på vilket som stämde. Ja om inte typ återfödelse eller tidsresande eller så uppfinns inom den närmsta tiden eller xD

Btw, star trek var bara första bästa exemplet jag kunde komma på. Pluspoäng dock för att du faktiskt hakade på och förstod min relativt vaga referens Tumme upp

Hjärta

Kristna ska inte följa Moses lag. GT är ett annat förbund som Gud slöt med judarna genom Moses. NT är ett nytt förbund som slöts genom Kristus. Så sluta blanda in GT med kristendomen. Ni visar bara hur okunniga ni är. 


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Dindoonuffin: Du vet alltså inte vad ordet liberal betyder. Du låtsas vara liberal genom att säga att jag får ha vilka åsikter jag vill, men du har varnat andra för mig i en annan tråd, och du och lys försöker tysta ner mig i denna tråd också. SD:are är inte så smarta som de tror. Förbindelse är också en synd.

L Y S: Nu är det slut på off-topic.

Respektera detta eller så kommer du bli anmäld. Jag är trött på ditt off topic tjafsande.


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Storchen84: Jag tycker absolut att båda sidor har lika mycket skit

Nu vill jag inte vara den som aktivt försvarar en religion framför en annan, men jag gör ett kort inlägg. Vi kan nog båda komma överens om att GT i Bibeln är mycket värre än NT? Islam följer i princip bara GT och kristendomen i princip bara NT. Visst finns det skillnad då?

Buddhismen är t ex en ännu lugnare religion även fast den också har skit i sig, så att likställa alla religioner genom att påstå att "alla har lika mycket skit" känns väldigt konstigt.


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Storchen84: Du säger att det är möjligt men riktigt svårt, jag säger att det är omöjligt.

Jag kan tänka mig att när någon från flera hundra år tillbaka talade om att Sverige en dag skulle bli ett enat civiliserat land och att vi skulle ha en union som EU så skulle många på den tiden ha skrattat och kallat den personen för naiv och att den har en alldeles för ljus tro på mänskligheten.

Men som sagt, jag tror på Maslows behovstrappa, om vi har många behov tillfredsställda kommer vi också bli lugnare, gladare, vänligare som art. Men som du också säger kan det gå i vågor om det p.g.a. naturkatastrofer eller annat blir brist på mat, husrum, sjukvård kommer en stor del återfalla till mer primitiva mönster.


   
SvaraCitera