Aviseringar
Rensa alla

Radiotjänst tänker ta ut tv-avgift på datorer och surfplattor


Ämnesstartare

Från och med nästa månad kommer SVT att sända sina kanaler fritt på internet. Samtliga SVT:s kanaler kommer då att visas i sin helhet på SVT Play, och kan ses på datorer, surfplattor och i mobiltelefoner, skriver SVT:s vd Eva Hamilton på Dagens Nyheters debattsida.

Då kommer Radiotjänst i Kiruna börja att ta ut tv-avgift för datorer och surfplattor, bekräftar Eva Hamilton.

- Det är inget nytt, det finns en lag sedan 2006 som säger att den som kan ta emot en hel tv-kanal via någon manick är skyldig att betala tv-avgift. Sedan TV 4 lade ut sina kanaler på webben, jag tror det var i höstas, så gäller den lagen, säger Hamilton.
​Svd.se

Det framkommer dock även i artikeln att radiotjänst tänker vänta med att jaga personer som tittar på tv via dator eller surfplatta tills att det är bestämt hur den framtida finansieringen av public service ska se ut.


   
Citera
Ämnesstartare

Vet faktiskt inte vad jag ska tycka, bra med publik service typ men också dåligt typ, skriv kloka saker i tråden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Papperssoldat:

Likgiltig (Du röstade på detta alternativ)

hur fan ska dom lyckas med det? det är ju inte ens genomförbart. Men radiotjänst har ju alltid vart dumma i huvet så jag är inte förvånad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag hade kunnat tycka att det var rimmigt om infrastrukturen gjorde det möjligt att se på sändningar över nätet, men nu är det inte så. Därför ser jag inte varför jag ska betala för något som inte fungerar. Men det är klart, bor ju inte på södermalm heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Papperssoldat:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Jag ser ej på tv och vill inte tvingas betala för det, det är ett döende medium


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Papperssoldat:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Tyder ju inte på något annat än att de är desperata.


   
SvaraCitera
Åtta

Råkade trycka på "Ja", men jag menade nej.

Bara för att en dator eller surfplatta kan ta emot deras sändningar betyder inte det att den är till för det eller att personen som äger den gör det. Smartphones kommer ju tydligen undan därför att de tydligen inte är till för att titta på TV med. Jag kan garantera att min dator inte heller är till för att titta på TV med.

Sedan som grädde på det bisarra moset så tillgängliggör ju inte ens SVT sina program fritt. De tillgängliggör bara dem via sin skittjänst som kräver Flash och inte tillåter en att faktiskt ladda hem och konsumera materialet på det sätt man själv vill. Det är allt annat än fritt. När SVT lämnar ut sitt material fritt, utan begränsningar i ett DRM-fritt format med ett fritt API (jag kan gå med på att utvecklare måste registrera sig för att få en API-nyckel) så att man inte är bunden till deras pissiga streamingtjänst kan jag gå med på att betala de där tusenlapparna per år.

Jag ser värdet i public service, men jag har inget intresse att betala för att ettan ska köpa in Homeland och producera dokusåpor. Om de nu absolut måste krama ur pengar ur alla i hela landet kan de väl åtminstone göra det inkomstbaserat (t.ex. i form av en skatt!) så att de som har ont om pengar inte ska behöva betala 2500 eller vad det nu är per år för material som de kanske inte ens konsumerar. Ett vanligt argument för att inte göra det till en skatt är att politiker inte ska kunna besluta över deras budget, men jag har svårt att se hur det kan vara ett oöverstigligt problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Papperssoldat:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Folk verkar glömma en sak i den här debatten, nämligen att när tv-licensen infördes 1956 så gick det inte att göra något annat med en tv än att just se på SVT. Det fanns inga andra kanaler att se (åtminstone inte på något enkelt sätt) och det fanns inga tv-spel eller dvd-spelare man kunde koppla till tv:n. Gick man och köpte en TV så var syftet att se på SVT och därmed så var avgiften någorlunda befogat. Så är dock inte fallet med tv idag och absolut inte med datorer. Hade Public Service (förbannat vilseledande term för övrigt) införts idag hade det garanterat varit skattefinansierat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Med tanke på hur effektiva dem är på att jaga folk för tv-licens så undrar jag hur de ska lyckas med det här. De allra flesta använder inte sin dator primärt för att kolla på program, utan för att spela och surfa, vilket inte är fallet med en TV.

Jag kan gå med på att köpa tillgången till ett visst antal program. Men vad jag inte tänker att stödja är produktionen av skitprogram som på sin höjd tilltalar 5% av befolkningen och där jag inte ingår.

Public service annars som ett koncept är något jag stödjer. Att man gemensamt betalar för att framställa en samling program som är menade att tilltala hela sin befolkning. Men då finns det effektivare metoder än att ta sina avgifter på hushållen. Exempelvis att göra den helt skattefinansierad.


   
SvaraCitera

Papperssoldat:

manick

Så gulligt.

Röstar förövrigt nej. Min dator är tillför porr och tetris battle, inte för att titta på go'kväll


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

något som är intressant, men som jag inte tänkte på att ta med i röstningsalternativen, är vilka det är som är för respektive mot detta, de som äger dator/surfplatta eller de som inte gör det?

spontant kan jag se framför mig ett äldre konservativt sällskap byråkrater som tycker att dator och surfplatteanvändarna kan kringgå systemet för enkelt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rävpojken:

Vet faktiskt inte vad jag ska tycka, bra med publik service typ men också dåligt typ, skriv kloka saker i tråden.

^^^THIS^^^

men å andra sidan tror jag inte praktiken kommer bli någon skillnad. radiotjänst har i evigheter haft det som en del av policyn att alla som kan ta emot radiosändningar ska betala så ser inte hur detta gör så stor skillnad - det kan ju alla med internet redan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HAHAHAHAHAHAHHA


   
SvaraCitera

man kan ju fråga sig vem som fortfarande lever (i dubbel bemärkelse) utan både dator och tv i det här landet, if you catch my drift.

Som redan nämnts tycker jag också att tv-avgiften är föråldrad och borde finansieras med skattepengar. För public service, generellt sett, tror jag samhället behöver.


   
SvaraCitera

Papperssoldat:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

nej... nej... nej... nej... nej... nej... nej... nej... nej... nej... nej... nej... nej... nej... nej [cry][sad][n][mad]


   
SvaraCitera