Aviseringar
Rensa alla

Radiotjänst tänker ta ut tv-avgift på datorer och surfplattor


Det är ett jäkla trams. TV-avgiften borde ersättas med en obligatorisk, inkomstbaserad avgift, särskilt öronmärkt för public service, som samlas in av skatteverket. På så vis slipper man problem med fuskare, oberoendet i public service förblir på samma nivå som i dagsläget, man slipper en massa dyrt, onödigt administrationsarbete, och även arbetslösa och studenter kan lagligt ta del av TV-sändningar.

Vi gör redan detta med medlemsavgiften till Svenska Kyrkan, så jag ser inga problem med att göra det även för public service.

OF 5:

Jag hade kunnat tycka att det var rimmigt om infrastrukturen gjorde det möjligt att se på sändningar över nätet, men nu är det inte så.

lolwut?

Åtta:

De tillgängliggör bara dem via sin skittjänst som kräver Flash

Nej det gör den inte. När tittade du på SVT Play senast?

Åtta:

inte tillåter en att faktiskt ladda hem och konsumera materialet på det sätt man själv vill.

Att rippa en videoström: FUCKING ROCKET SCIENCE!

Åtta:

Bara för att en dator eller surfplatta kan ta emot deras sändningar betyder inte det att den är till för det eller att personen som äger den gör det.

Hur är det relevant? Lagen säger ingenting om vad en apparat är till för, bara vad den kan göra. Dock är det ett jäkla trams att mobiltelefoner slipper undan.

Papperssoldat:

är vilka det är som är för respektive mot detta, de som äger dator/surfplatta eller de som inte gör det?

Vem äger inte en dator eller surfplatta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Lagen säger ingenting om vad en apparat är till för, bara vad den kan göra.

https://lagen.nu/1989:41
"En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål."

Så ja, egentligen känns det här jävligt lurigt. Om man inte lyssnar på radiotjänst utan bara kollar på lagtexten så känns det rätt så klart det enbart är tv-apparater och tv-mottagare som lagen gäller. Datorer är inte avsedda till att ta emot tv-sändningar, även om möjligheten numera finns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Papperssoldat:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Alla tittar ju ej på svt, så det känns ju lite dumt. Men ändå är det bra.. borde röstat "kanske".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

lolwut?

Bor på en plats där det inte finns bandbredd nog för att kunna se webb-sändningar live. Men har jag tur och inte så många andra är uppkopplade så går det att buffra ett nyhetsklipp eller två. Finns nackdelar med glesbygd.


   
SvaraCitera

Papperssoldat:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Tycker personligen att de borde hoppat direkt till att lägga det som en extra avgift tillsammans med skatten så att den är olika hög beroende på hur mycket inkomst man har.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

2piärettvarv:

Som redan nämnts tycker jag också att tv-avgiften är föråldrad och borde finansieras med skattepengar. För public service, generellt sett, tror jag samhället behöver.

Detta gör dock att public service ställs under statens kontroll på ett helt annat sätt än nu. Det blir mycket enklare för staten att styra vad som ska visas och inte.

Gentlernen:

TV-avgiften borde ersättas med en obligatorisk, inkomstbaserad avgift, särskilt öronmärkt för public service, som samlas in av skatteverket.

Detta låter bra.


   
SvaraCitera
Åtta

Gentlernen:

Att rippa en videoström: FUCKING ROCKET SCIENCE!

Sure, men jag har svårt att tro att det är tillåtet.

Gentlernen:

Hur är det relevant? Lagen säger ingenting om vad en apparat är till för, bara vad den kan göra. Dock är det ett jäkla trams att mobiltelefoner slipper undan.

Nja, lagen är inte helt tydlig. Antingen gäller det alla apparater som kan ta emot sändningarna, även om de är avsedda att göra något annat (ett kylskåp med webbläsare). Eller så gäller det apparater som är avsedda att se på TV med, även om de också kan göra annat (en TV med dvd-spelare i).

Men om man anser att det första alternativet är vad som gäller så måste ju smartphones också ingå, vilket är min poäng. Om inte smartphones ingår så måste det ju vara det andra alternativet som gäller, och i så fall skulle åtminstone jag vilja påstå att datorer och surfplattor inte är avsedda att se på TV med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är jätteknepigt man måste hitta nya sätt att finansiera public service (som är ett bra jävla påfund) men det här blir ju lite grovt, jättesvårt att säga men försiktigt positiv är jag väl. I nuläget har tydligen 97% en teve ändå så om dom betalar licens för den så spelar det väl kanske ingen roll just nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Vem äger inte en dator eller surfplatta?

vet många äldre som inte äger detta


   
SvaraCitera
Åtta

Gentlernen:

Nej det gör den inte. När tittade du på SVT Play senast?

Inte? Jag kommer visserligen inte ihåg när jag sist tittade, men då såg jag då inget annat alternativ än att streama via deras flashklient. Några direktlänkar till en videoström såg jag inte. Men det är såklart fullt möjligt att de lagt till det nu, vilket vore välkommet.


   
SvaraCitera
Czar
 Czar

Kommer det att bli precis som tv-license eller är det bara en ide?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Papperssoldat:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Alla tittar ju inte på TV. Precis som med externa hårddiskar där det numera utgår en "piratersättning" till diverse filmbolag bara för att man kan tanka ner film på dom men det betyder inte att alla gör det. Är lite LoL...... [censur]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Czar:

Kommer det att bli precis som tv-license eller är det bara en ide?

Det finns redan en lag som säger att Radiotjänst är tillåten att göra detta och radiotjänst tänker att börja göra detta nu när SVT börjar sända online.

Men man tänker inte kartlägga vem som äger dator eller surfplatta, man tänker inte på något sätt att jaga de som äger dator eller surfplatta tills att den framtida finansieringen av public service är beslutad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet inte riktigt vad jag tycker. Förstår hur de tänker men det känns fortfarande aningen larvigt kanske. Jag har nog aldrig tittat på SVT play och vill inte betala bara för att jag har möjligheten att göra det. Det ska väl dessutom gälla alla prylar som man kan använda till att kika på program på webben, om det nu ska gälla, annars känns det bara halvdant och fånigt.


   
SvaraCitera

Åtta:

Sure, men jag har svårt att tro att det är tillåtet.

Det har SVT ingenting att säga till om. Var och en har enligt lag rätt att göra obegränsat antal kopior av upphovsrättsskyddade verk (mjukvara undantaget) för eget bruk samt till sin närmaste bekantskapskrets, förutsatt att verket införskaffats på laglig väg.

Åtta:

Men om man anser att det första alternativet är vad som gäller så måste ju smartphones också ingå, vilket är min poäng. Om inte smartphones ingår så måste det ju vara det andra alternativet som gäller, och i så fall skulle åtminstone jag vilja påstå att datorer och surfplattor inte är avsedda att se på TV med.

Nu förutsätter du att lagen är konsekvent. Så länge olaga serieinnehav och medhjälp till försök till upphovsrättsbrott anses vara lika allvarligt som skattebrott, ekobrott, misshandel eller våldtäkt får man nog anse det bevisat att skattesystemet inte är särskilt konsekvent.

Papperssoldat:

vet många äldre som inte äger detta

Då förstår jag vad du menar. Eftersom du hänvisade till röstningsalternativen förutsatte jag att du menade av oss som spenderar tid på ungdomar.se.


   
SvaraCitera