Aviseringar
Rensa alla

Rädd att jag är schizoid.


ickus:

Du tycker att jag ska söka vård om det är ett problem för mig (fast jag redan berättat att jag inte vill) men snart efter varnar du mig för dem, feldiagnoser, misskötsel och liknande. Jag kanske fått allt om bakfoten.

Jag uttryckte (i all välmening) att du borde söka vård om du tror att din situation är så allvarlig att du inte kommer att kunna klara dig själv framöver. Min kritik riktas i huvudsak mot den diagnoshets som råder bland ungdomar där man simsalabim antar sig vara både det ena och det andra utan att riktigt förstå innebörden i det hela. Därtill är jag ganska skeptisk till många av diagnoserna i sig. Att jag framförde detta till dig berodde mest på att jag ville höja ett varningens finger för att dra förhastade slutsatser om sin personlighet (min livserfarenhet säger att det ofta är tankefel snarare än störningar som ligger bakom de symptom som innefattas i diagnoserna - och därmed inte påstått att alla diagnoser indikerar just störningar, en del av dem är ju bara smidiga/osmidiga samlingsbegrepp för olika problembilder).


   
SvaraCitera

ickus:

Fast jag tror det är bättre om en läkare får bedöma det dock...

Det roliga är att jag bad om det och jag träffade en läkare sedan en praktikant som jag fick prata med han och han bedömde det som sades... sedan fick jag frågan ifall jag ville testa på någon sorts medecin men läkaren där tyckte inte heller att jag behövde det än, därför föreslogs kurator.

ickus:

Jag har ingen aning vad en terapeft gör som inte en kurator gör.

En terapeuft är mer legitimerad ifall du frågar mig, när jag hör ordet kurator så tänker jag på en skolkurator som inte bryr sig ett jack shit och inte är så speciellt utbildad så som en terapeuft elr kbt terapeuft är.


   
SvaraCitera
ickus
Ämnesstartare

Schism:

Min kritik riktas i huvudsak mot den diagnoshets som råder bland ungdomar där man simsalabim antar sig vara både det ena och det andra utan att riktigt förstå innebörden i det hela

Jag förstår. Det är mycket sådant blend ungdomar och liknar mest paranoi, men jag blev lite irriterad när du drog upp detta för jag vill inte diagnostisera eller dra sådana slutsatser om mig själv. Då får det låta som jag vill ha denna diagnos, egentligen var diagnosen det första jag noterade och sedan läste jag symtomen. De är dem som jag var orolig över. Men som sagt, jag förstår. Vissa stämplar sig med en diagnos utan att riktigt veta vad de gör för att kanske få sympati från andra.

Men vi släpper detta. Det är lugnt, jag är inte upprörd eller något (som det kanske låter), men jag är tacksam för dina synpunkter!


   
SvaraCitera
ickus
Ämnesstartare

Barbienele:

sedan fick jag frågan ifall jag ville testa på någon sorts medecin men läkaren där tyckte inte heller att jag behövde det än, därför föreslogs kurator.

Men du kände att du fick hjälp? Det mesta går inte bara medicineras bort, så det var väl bra att du väntade med det. SJälv fick jag rätt starka mediciner i början och nu känner jag att jag inte kan leva utan dem (i den meningen att dom hjälper mig så otroligt mycket). Andra som tagit samma sorts mediciner har sagt att de inte känner av någon skillnad, men jag antar att det bara hjälper på de svårt deprimerade (då man har låga seratoninvärden, som jag - efter missbruk och ärftliga tendenser).

Barbienele:

En terapeuft är mer legitimerad ifall du frågar mig, när jag hör ordet kurator så tänker jag på en skolkurator som inte bryr sig ett jack shit och inte är så speciellt utbildad så som en terapeuft elr kbt terapeuft är.

Ja precis. Men du går till kurator nu i alla fall? Hur går det?


   
SvaraCitera

ickus:

Självklart inte. Vill dock inte ha någon diagnos, snarare någon som vill prata om det.

Sök dig till BUP eller vuxenpsyk, förhoppningsvis kan du få hjälp där. Och med största sannolikhet bättre hjälp än någon på internet kan ge.


   
SvaraCitera
ickus
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Sök dig till BUP eller vuxenpsyk, förhoppningsvis kan du få hjälp där.

Men hallå? Är det ingen som läser vad jag skriver? Jag vill inte ha någon hjälp för det, jag vill ENDAST diskutera.


   
SvaraCitera

ickus:

Men hallå? Är det ingen som läser vad jag skriver?

Jo, men det du skriver är idiotiskt.


   
SvaraCitera

det är därför man inte läser om symptom på internet
the power of suggestion [y]


   
SvaraCitera
ickus
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Jo, men det du skriver är idiotiskt.

Nej.

Tickstart:

det är därför man inte läser om symptom på internetthe power of suggestion

Jag kanske måste följa ditt exempel, men så blir det väl att man ignorerar problemet. Och jag antar att jag måste ta tag i det förr eller senare för mina föräldrar kommer väl slänga ut mig snart...


   
SvaraCitera

ickus:

Jag har suttit inne på mitt rum flera månader, då jag inte går i skola eller jobbar. Trots att jag inte vill vara med andra direkt så känner jag mig väldigt ensam ofta.

-Men om du var schizoid så skulle du inte känna dig ensam? [confused]


   
SvaraCitera

ickus:

då man har låga seratoninvärden, som jag - efter missbruk och ärftliga tendenser).

Har samma...

ickus:

Ja precis. Men du går till kurator nu i alla fall? Hur går det?

Missat första tiden medvetet pga break up med tjejen.. :/ nu väntar jag på att jag ska få nu tid x.x


   
SvaraCitera
ickus
Ämnesstartare

Hejdunkudde:

-Men om du var schizoid så skulle du inte känna dig ensam?

En person med schitzoid verkar inte må dåligt med andra utan snarare känslokalla och gråa. Själv är de dock känslomässigt ostadiga, känner sig ensam och uttråkade men vill inte göra något åt det. Men ja, jag säger inte att jag är schizoid.


   
SvaraCitera