Aviseringar
Rensa alla

rädd för abort


resol
Ämnesstartare

jag är 15 år men fyller 16 år om några veckor och har precis fått reda på att jag är gravid. jag tänker inte behålla barnet så enda utvägen är ju en abort men jag är rädd som fan! kan någon som har gått igenom en abort berätta lite hur det är?
hur det går till?
hur det känns?
vart man ska vända sig för att boka abort?
allt som kan hjälpa mig att inte vara lika rädd längre.


   
Citera

resol:

hur det känns?

Det känns olika för alla. Jag är emot abort, men du gör ju som du själv vill. Men som sagt, alla reagerar på olika sätt


   
SvaraCitera

Om du inte tänker behålla det så är det inte enda utvägen, att adoptera bot det är en annan utväg. Men om du nu bestämt dig för att abortera så fine.

Men sluta upp med att knulla utan skydd så himla svårt är det inte att köpa kondomer och använda dem....


   
SvaraCitera
resol
Ämnesstartare

Crypto:

Men sluta upp med att knulla utan skydd så himla svårt är det inte att köpa kondomer och använda dem...

hur kan du vara så jävla säker på att vi inte använde skydd?

jag bad inte att folk skulle kritisera mig så snälla


   
SvaraCitera
resol
Ämnesstartare

Crypto:

Om du inte tänker behålla det så är det inte enda utvägen, att adoptera bot det är en annan utväg. Men om du nu bestämt dig för att abortera så fine.

det är jävligt tufft att ge bort sitt barn och det är en sak jag aldrig skulle klara av


   
SvaraCitera

resol:

det är jävligt tufft att ge bort sitt barn och det är en sak jag aldrig skulle klara av

ja, men ibland får man göra det ändå, så att barnet får en chans till ett bra liv


   
SvaraCitera
resol
Ämnesstartare

jagskalyckas:

ja, men ibland får man göra det ändå, så att barnet får en chans till ett bra liv

men jag skulle aldrig någonsin kunna klara av att ge bort mitt barn så för mig är enda utvägen abort, det är hemskt jag vet men annars behåller jag barnet och det är ju bara själviskt som dom flesta uttrycker sig på den här sidan. och jag vill inte leva på soc och vara ensamstående som jag förmodligen skulle bli eftersom min pojkvän knappast är redo för barn och inte jag heller, vi är fortfarande barn själva


   
SvaraCitera

Ta kontakt med ungdomsmottagningen, de remitterar dig till vidare.
Då lär du få tid hos en gynekolog, de gör en undersökning. Sedan bokas det en tid, antingen medicinsk abort eller kirurgisk.

Under kirurgisk så blir man nedsövd. Du får med dig piller eller kanske är det bara ett piller, som du ska ta ett xantal timmar hemma innan ingreppet.

Du får tex inte äta, dricka och röka ett xantal timmar innan, mer information får du ifrån dem.

Ingreppet går fort, efter uppvakning så får du stanna kvar och vila och de kollar hurdant du mår...

Medicinska aborten. Du får ett piller någon dag innan det är dags, därefter åker du till sjukhuset och får ytterligare tabletter som ska stöta bort fostret. (Det kommer inte ut ett barn) Du blöder som under mensen, möjligen kraftigare. Kan göra ont, påminner om kraftig mensvärk...

Du stannar på sjukhuset, får värktabletter. En sjuksköterska kommer och kollar till dig.. De kanske tom ber dig gå runt och promenera. För att det ska gå "fortare".

Du får sen åka hem.
Kallelse för nybesök- du får göra ett gravtest.
Förmodligen så visar det negativt.

Allt klart.


   
SvaraCitera

resol:

det är hemskt jag vet

ja det är hemskt, men barnet lider inte, gör du abort så är det meningen att du ska göra det.
lycka till hur som helst


   
SvaraCitera
resol
Ämnesstartare

HighParadise:

Du stannar på sjukhuset, får värktabletter

hur länge måste man stanna där? 🙁

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

jagskalyckas:

lycka till hur som helst

tack 🙂


   
SvaraCitera

resol:

hur länge måste man stanna där? 🙁

Det beror helt och hållet på hur det går. Om du börjat blöda och inte har speciellt ont. Kan gå runt osv, så får du gå redan efter nån timma. Du får dessutom ta med dig en vän, (mamma) eller någon du vill.

Kan vara lättare då. För att få tiden till att gå och för att tänka på annat.


   
SvaraCitera

Nu har du dig att inte ha oskyddad sex, förhoppningsvis.


   
SvaraCitera
resol
Ämnesstartare

HighParadise:

Du får dessutom ta med dig en vän, (mamma) eller någon du vill.

okej får personen vara med hela tiden eller bara sitta i ett annat rum och vänta tills man är färdig?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

isola:

Nu har du dig att inte ha oskyddad sex, förhoppningsvis.

jag använder alltid kondom men skiten sprack så säg inget förns du vet hela historien


   
SvaraCitera

resol:

jag använder alltid kondom men skiten sprack så säg inget förns du vet hela historien

Kolla datumet på kondomen, var försiktig med naglar/tänder när du öppnar förpackningen etc.


   
SvaraCitera
resol
Ämnesstartare

isola:

Kolla datumet på kondomen, var försiktig med naglar/tänder när du öppnar förpackningen etc.

jodu det blir nog p-piller efter det här


   
SvaraCitera