Aviseringar
Rensa alla

Rädd för att sjunga för folk, tips tack!


Ämnesstartare

Jag har sjungit själv hemma i ett par år nu. Men jag skäms väldgigt mycket för min egen röst. Helst skulle jag vilja börja sjunga i någon kör men jag vågar verkligen inte sjunga framför folk.

Jag spelade in lite när jag sjöng härom kvällen (folk sov hemma så jag var tvungen att vara lite tyst):
http://soundcloud.com/venedigellervin/a-pretty-girl

Hur tycker ni att jag låter? Ska jag våga sjunga i en kör eller kommer de rata mig helt? Var gärna ärliga men snälla.


   
Citera
Ämnesstartare

gör det bara.


   
SvaraCitera
kachin

I kör sjunger du ju samtidigt som alla andra så då kan du ju "gömma" dig lite om du förstår vad jag menar. Sen när du får bättre självförtroende kan du sjunga ut mer och kanske ta solon och så ibland [smile] Kör på, du sjunger fint tycker jag!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du har goda förutsättningar, så för att våga sjunga ut mer kanske en kör vore en god idé. Att gå hos en sångpedagog skulle ju dock innebära snabbare effekt, inte för att de utesluter varandra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

gör det bara.

Om det ändå vore så enkelt...

kachin:

I kör sjunger du ju samtidigt som alla andra så då kan du ju "gömma" dig lite om du förstår vad jag menar. Sen när du får bättre självförtroende kan du sjunga ut mer och kanske ta solon och så ibland [smile] Kör på, du sjunger fint tycker jag!

Det stämmer, det där med att "gömma" sig lite. Tack för komplimangen!

Nachac:

Du har goda förutsättningar, så för att våga sjunga ut mer kanske en kör vore en god idé. Att gå hos en sångpedagog skulle ju dock innebära snabbare effekt, inte för att de utesluter varandra.

Det är så dyrt med sångpedagog bara men jag ska nog kolla upp det också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är ensam och rädd:

Det är så dyrt med sångpedagog bara men jag ska nog kolla upp det också.

Det kanske det är, vet inte hur gammal du är heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är ensam och rädd:

Hur tycker ni att jag låter? Ska jag våga sjunga i en kör eller kommer de rata mig helt? Var gärna ärliga men snälla.

Kör kan du absolut sjunga i. Din röst låter klar och det lät bra när du sjöng, så med lite övning och bättre självförtroende (som kachin nämner) kan du låta mycket bättre.

Du behöver inte vara rädd för vad de ska tycka om din röst i en kör. Det finns ju de som inte ens är tonsäkra eller tondöva som sjunger i kör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är ensam och rädd:

Om det ändå vore så enkelt.

Det sa jag aldrig.

Men det är enda sättet att bli av med en fobi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Det kanske det är, vet inte hur gammal du är heller.

Jag är 19 och har inget jobb. Studiebidrag räcker bara så långt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Men det är enda sättet att bli av med en fobi.

Så sant, så sant. Tack för tipset i alla fall - antar att det bara är att köra på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är ensam och rädd:

Jag är 19 och har inget jobb. Studiebidrag räcker bara så långt.

Ah, jo, då är det ju dyrt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

Kör kan du absolut sjunga i. Din röst låter klar och det lät bra när du sjöng, så med lite övning och bättre självförtroende (som kachin nämner) kan du låta mycket bättre.

Du behöver inte vara rädd för vad de ska tycka om din röst i en kör. Det finns ju de som inte ens är tonsäkra eller tondöva som sjunger i kör.

Tack så mycket! Men jag antar att det inte spelar så stor roll hur andra sjunger, jag skäms fortfarande över min egen röst. Men det kanske blir bättre om jag får se att jag faktiskt klarar av att sjunga i en kör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är ensam och rädd:

Men det kanske blir bättre om jag får se att jag faktiskt klarar av att sjunga i en kör.

Ja, då vänjer du dig vid att lyssna på din egen röst och använda den som ett instrument.

De första gångerna kanske du sjunger lite tyst och försöker lära dig texterna, melodin och takten. Men efter några gånger kommer det förmodligen kännas lite tryggare att stå där och sjunga, och rösten blir starkare. Hoppas du hittar en kör du kan trivas i!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

Hoppas du hittar en kör du kan trivas i!

Tack! Och tack för alla tips.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det lät väl bra? Jobba på uttalet bara. Man behöver inte vara duktig för att sjunga i kör.


   
SvaraCitera